InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Films en muziek streamen van een pc naar een tv

Films en muziek streamen van een pc naar een tv

Met de nieuwe generatie smart-tv's is het mogelijk om multimedia van de computer of ander toestel naar de tv te streamen. Hier zijn vele softwarepakketten voor te vinden op het net. Een van de top-programma's is echter PS3 media server, een gratis softwarepakket. De sterkte van dit programma zit in het feit dat ondertitels mee verzonden kunnen worden naar de tv. Een ander pluspunt is het feit dat dit pakket draait op Windows, Linux en MacOSX. Deze software installeren en instellen is soms een werk voor echte techneuten. Vandaar deze handleiding.

Benodigdheden

Om de server in te stellen zijn volgende items nodig:
  • Een smart-tv die DLNA en eventueel UPNP compatibel is;
  • Een modem of router die via WIFI of kabel kan verbonden worden;
  • PS3 media server software (te downloaden op: http://www.ps3mediaserver.org/).

Allereerst dient het pakket gedownload en geïnstalleerd te worden op de computer. Als dit gedaan is kan het netwerk en eventueel de firewall ingesteld worden.

Het instellen van het netwerk

Dit bestaat uit drie onderdelen. Het aansluiten van de hardware, het instellen van de tv en het instellen van de computer.
Sluit de tv en computer aan op het netwerk. Dit kan door een Rj45 kabel aan te sluiten van de computer naar de router en een kabel van de televisie naar de router. Er kan teven gekozen worden om een wireless verbinding te maken tussen de verschillende apparaten. Het nadeel van een Wi-Fi verbinding is het feit dat deze een tragere gegevensoverdracht heeft. De ervaring leert echter dat een Wi-Fi verbinding toch voldoende capaciteit heeft om multimedia te streamen. Bij de netwerk-instellingen van de televisie wordt gekozen voor het automatisch verkrijgen van een DHCP en IP-adres. Laat het televisietoestel aan tijdens het uitvoeren van de volgende stappen.

In het startmenu van de computer kan de PS3 media server software opgestart worden. Bij de software dient in het tabblad 'status' bij de gedetecteerde mediarenderers een apparaat staan, dit is waarschijnlijk de tv of een ander beschikbaar apparaat zoals een tablet. Als dit het geval is kan verder gegaan worden naar de volgende stap, namelijk multimedia toevoegen aan de server.
Is dit niet het geval, dan is nog verdere netwerk configuratie nodig. Als je een UPNP ondersteunde modem hebt, zorg er dan voor dan UPNP toegestaan is op je modem. Deze optie kan gevonden worden door de router te openen in de webbrowser. Het adres(meestal in de vorm van http://192.168.0.1), gebruikersnaam en wachtwoord hiervan zijn te vinden in de handleiding van je operator of op het betreffende toestel. Is de modem niet UPNP compatibel, dan dient de firewall van de computer en eventueel de modem ingesteld worden. Het programma werkt standaard op poort 5001.

Bij Windows werkt dit als volgt:

Ga via het startmenu naar de Firewall. Ga naar de knop 'poort toevoegen'. Een dialoogvenster wordt geopend. Voor de naam kan eender welk woord gekozen worden. De poort 5001 dient ingevuld te worden, doe dit zowel voor het UDP als TCP protocol.
Ga terug naar de software en druk op herstart de server. Nu zou de mediarenderer gedetecteerd moeten zijn.

Bij Linux werkt dit als volgt:

Bij Linux dient men bij de firewall een nieuw protocol toe te voegen, dit protocol is igmp. De poort en protocollen zijn dezelfde als bij Windows. Ga terug naar de software en druk op herstart de server. Nu zou de mediarenderer gedetecteerd moeten zijn. Indien de mediarenderer niet gedetecteerd werd, kan dit verschillende oorzaken hebben, de modem kan deze poorten nog blokkeren. Open dan het beheerpaneel van de router of modem en voer dezelfde gegevens in. Het kan ook zijn dat de TV niet herkend wordt door de software, dan dien je op het forum van PS3 media server te zoeken naar het juiste configuratiebestand voor het betreffende toestel. Aangezien dit probleem niet vaak voorkomt worden de stappen hier niet verder uitgelegd

Multimedia toevoegen aan de server en bekijken op de tv

Onder het tabblad 'Navigatie-/Deelinstellingen' kunnen de multimedia-mappen van de computer toegevoegd worden. Indien de mappen zijn toegevoegd, druk dan op het icoontje 'Opslaan' en vervolgens op 'Server herstarten'. Open op de tv het menu 'Mijn netwerk' of een menu wat hierop lijkt. Hier zie je een lijst van alle media die afspeelbaar is. Navigeer naar een bestand en speel dit af. Als er een melding verschijnt van een niet ondersteund bestandsformaat, ga dan naar de map 'Transcode' en kies daar een anders gecodeerd bestand.

Ondertitels bij multimedia-bestanden

Voor het bekijken van multimedia met ondertitels dient een ondertitel-bestand aanwezig te zijn. De naamgeving hiervan dient identiek te zijn aan de naam van het multimedia-bestand, eventueel aangevuld met een landcode. Een vaak gebruikte bestandsextensie voor ondertitels is .srt. Voor een film met de naam xxx.avi heeft het ondertitel-bestand de naam xxx.srt of xxx.nl.avi. Indien geen ondertitels zichtbaar zijn, dienen deze onder het menu 'transcode-instellingen' aangezet te worden. Zet een vinkje bij 'Gebruik ASS/SSA ondertitelvormgeving'. Hier kan ook de grootte en het lettertype aangepast worden. Sla de instellingen op en herstart de server.

Hints en tips

  • De server kan in Windows gestart worden als een service. Dit zorgt ervoor dat de PS3 media server altijd draait als de computer is opgestart. Dit kan door bij de Algemene configuratie te klikken op 'starten als een Windows-service'.
  • Een andere handige tool is het logboek. Indien een onderdeel niet werkt kan hier vaak de benodigde informatie gevonden worden om het probleem op te lossen. Kopieer een mogelijke foutmelding, en zoek deze op in Google. Een oplossing is vaak eenvoudig te vinden
  • oor de software zijn nog alternatieve plugins beschikbaar. om bijvoorbeeld radio en Youtube op je tv te bekijken. Het instellen hiervan vereist technische kennis. Uitgebreide informatie hierover is te vinden op het forum van de software
© 2014 - 2019 Waxje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Audio en video streamen via de Sony PS3Audio en video streamen via de Sony PS3De Sony playstation 3 is een spelconsole dat zowel blu-ray schijfjes, games en allerlei zaken op de harde schijf kan afs…
Zelf ondertiteling makenZelf ondertiteling makenOf u nu een vakantievideo of een film met buitenlandse taal heeft, vaak is het handig om ondertitels onder een film te h…
Maakt DLNA de elektronica in je huis gebruiksvriendelijker?Maakt DLNA de elektronica in je huis gebruiksvriendelijker?Elektronische apparatuur die niet op elkaar past en tot ergenis leidt. "Binnenkort is dat allemaal verleden tijd met DLN…
Films, muziek en games downloadenFilms, muziek en games downloadenOver de hele wereld downloaden mensen hun muziek, films en games. Het downloaden van films en games word als illegaal be…
Hoe legaal downloadenHoe kan men nou legaal films en muziek downloaden? Heel veel mensen downloaden tegenwoordig hun films, muziek en softwar…

Reageer op het artikel "Films en muziek streamen van een pc naar een tv"

Infoteur: Waxje
Gepubliceerd: 03-02-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!