InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Wat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsApp

Wat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsApp

Wat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsApp Je hebt vrienden uit je omgeving al wel eens horen praten over "App'en" via je smartphone, maar wat is dat nu eigenlijk? De berichtenservice WhatsApp kwam in februari 2014 extra in de belangstelling toen bekend geraakte dat het werd overgenomen door de internetgigant Facebook. WhatsApp zal door die overname waarschijnlijk een nog populairdere app worden dan het al was. Hoe werkt WhatsApp eigenlijk en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Facebook koopt WhatsApp

Eind februari 2014 maakte de sociale netwerksite Facebook bekend dat het WhatsApp kocht voor het immense bedrag van negentien (19!) miljard dollar. Deze aankoop door het ambitieuze Facebook haalde de krantenkoppen in de financiële wereld en in de wereld van de technologie. Voorstanders van de overname geloven in een verdere overmeestering van het internet door Facebook, terwijl criticasters vinden dat er teveel geld voor is betaald. Sommigen vrezen zelfs voor een nieuwe technologiebubbel op de beurs zoals in 2000-2001.

Wat is WhatsApp eigenlijk?

Met de explosieve ontwikkeling van de smartphone is het versturen van de klassieke sms'jes waarvoor je moet betalen helemaal in de verdrukking geraakt. Als tegenhanger van die sms'en ontwikkelde WhatsApp een applicatie op je smartphone waarmee je gewoon gratis berichten kan versturen. Iedereen die de app "WhatsApp" downloadt op zijn smartphone kan gratis berichtjes versturen en chatten met zijn contacten. De naam "WhatsApp" is een woordspeling van het vaak gebruikte "What's up?" in het slang, dat zoveel betekent als: "Hoe gaat het?" of "Wat nieuws?".

Werking WhatsApp

De werking van WhatsApp is als volgt. Je downloadt de app via je smartphone, waarna je je inschrijft met je telefoonnummer. Via je contactenlijst kan je andere vrienden en kennissen bereiken die ook WhatsApp op hun smartphone hebben gedownload. Daarna kan je meteen beginnen met berichtjes versturen, en dit allemaal gratis. Het enige wat je nodig hebt om te "App'en" is een goede internetverbinding. Via WhatsApp kan je trouwens ook foto's en filmpjes versturen.

Voordelen WhatsApp

Het grote voordeel van WhatsApp is dat het helemaal gratis is, in tegenstelling tot de kostelijke SMS'jes van de klassieke telecomoperatoren. Er bestaat nog onduidelijkheid over het al dan niet betalen voor WhatsApp in de toekomst. Maar waarschijnlijk zijn de kosten van die enkele euro's of dollars geen groot probleem voor de verstokte "App'ers". Bovendien biedt de app meer mogelijkheden dan de klassieke sms, waarbij je geen bestanden of foto's mee kon versturen. Voorts biedt WhatsApp het voordeel van een makkelijke en vlotte communicatie met je vrienden, waarmee ook een groepschat mogelijk is.

Nadelen WhatsApp

Privacy en veiligheid

Veiligheid bleek in het verleden al een probleem voor WhatsApp na activiteiten van hackers. Voorts ligt ook het privacyspook op de loer. Door WhatsApp te gebruiken zal de service, en dus Facebook, toegang krijgen tot al je ingegeven gegevens en die van je contacten. Op die manier kan Facebook je gegevens verzamelen en gebruiken om in de toekomst allicht bepaalde aangepaste services of advertenties aan je account te kunnen linken. Voor sommige mensen kan dit een bedreiging zijn voor de privacy, maar uiteindelijk zal dit voor de meeste gebruikers de pret van het snel en vlot "App'en" niet kunnen drukken.

Sociale druk

Door WhatsApp te gebruiken kan je zien wanneer iemand je berichtje heeft ontvangen. Lang wachten op een antwoord of geen tijd hebben om meteen te reageren kan leiden tot stress, terwijl je ook niet kan aanduiden dat je offline bent. Op die manier kan er een druk ontstaan om steeds maar weer beschikbaar te zijn voor je vrienden en kennissen. Die sociale druk maakt dat je minder tijd overhoudt voor écht belangrijke activiteiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/WhatsApp, bezocht op 02/11/2015.
  • http://trends.knack.be/economie/nieuws/e-business/waarom-facebook-whatsapp-koste-wat-het-kost-uit-de-handen-van-google-wil-houden/article-4000539545265.htm, bezocht op 02/11/2015.
  • http://www.wat-betekent.nl/wat-is-whatsapp/, bezocht op 02/11/2015.

Reageer op het artikel "Wat is WhatsApp? Werking en voordelen van WhatsApp"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Moderne media
Schrijf mee!