InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Educatieve apps van HABA

Educatieve apps van HABA

Naast de populaire bordspellen, zoals de boomgaard, heeft Haba nu ook enkele educatieve apps ontwikkeld voor kleuters en peuters. Dit zijn Haba Boomgaard, waar Raaf Theo op ontdekkingstocht gaat en spelenderwijs leert hoe fruit groeit en Haba Getallenraaf, waar Raaf Theo de getallen ontdekt. Ook is het mogelijk om te oefenen met de getallen in het Engels, Duits, Frans en Spaans.

Haba Boomgaard: Raaf Theo op ontdekkingstocht

Deze app bestaat uit een tweetal spelletjes en een ontdekkingswereld en is geschikt voor kinderen van drie tot acht jaar. Er kunnen vier profielen aangemaakt worden, zodat alle kinderen op hun eigen niveau verder kunnen spelen. Voor ouders is er de mogelijkheid om de lengte van de speeltijd vast te leggen, zodat je kind niet langer dan gewenst achter de smartphone of tablet zit.
Er zijn geen reclames of in-app aankopen. Beide spellen spelen zich af in een boomgaard.

Hoe groeit fruit

Met het eerste spel leert je kind spelenderwijs hoe fruit groeit. Je kind moet als eerste zelf een vrucht van een fruitboom in de grond stoppen. Hierna moet je kind de vrucht water geven waardoor er een klein boompje ontstaat. Als het kleine boompje voldoende zonlicht heeft gehad en al het onkruid gewied is, ontstaat er een volwassen boom met bloesem. Deze bloesem moet spelenderwijs door bijen bevrucht worden, na deze bevruchting zal de volgende dag fruit aan de boom zijn gegroeid, welke door je kind kan worden geoogst.

Oogsten

In het tweede spel loopt Raaf Theo door de boomgaard om appels, peren, pruimen en kersen te oogsten. Hierbij is het belangrijk dat je kind het juiste fruit in het daarvoor bestemde mandje laat vallen. De raaf krijgt vooraf een opdracht mee welk fruit geoogst moet worden. Naarmate het spel vordert wordt het oogsten moeilijker door bijvoorbeeld een tijdlimiet of het toevoegen van hindernissen (zoals beesten in de boom of hekjes waardoor de manden minder zichtbaar worden).

Haba Getallenraaf: Raaf Theo ontdekt de getallen

Deze app bestaat uit een drietal spellen en een ontdekkingswereld en is geschikt voor kinderen van vier tot zes jaar. Er kunnen vier profielen aangemaakt worden, zodat meerdere kinderen met de app kunnen spelen. Ook bij deze app is er voor ouders de mogelijkheid om de lengte van de speeltijd vast te leggen. Tevens is het mogelijk om voor een andere taal te kiezen, zo kan je kind ook leren tellen in het Engels, Duits, Frans en Spaans. De app heeft geen mogelijkheid tot in-app aankopen. De spellen spelen zich af rond de boerderij.

Schaapjes tellen

Bij het schaapje tellen leert je kind tellen door schapen te omcirkelen. Het begint heel eenvoudig doordat er eerst maar één schaap op het beeld verschijnt die omcirkeld moet worden, daarna volgen opdrachten met meer schapen. Later wordt het nog een stapje moeilijker doordat er dan specifieke schapen (bijvoorbeeld met een mutsje op) omcirkeld moeten worden. Het spel heeft drie niveaus.

Tractor rijden

Hier leert je kind hoe de getallen geschreven moeten worden. Op het scherm staat het getal al weergegeven in de vorm van een maaiveld. Met een tractor moet het veld “gemaaid” worden. Het beginpunt is de tractor en deze moet over het scherm naar een mol geleid worden. Bij cijfers die niet in één lijn gemaakt kunnen worden, zoals de vier en de vijf, wordt dit cijfer in twee delen uitgevoerd, zodra de mol bereikt is, zal de tractor bij het nieuwe begin neergezet worden en moet de tractor weer naar de mol gestuurd worden. Het is voor ouders mogelijk om in te stellen hoe je kind de vier en de zeven leert schrijven.

Chaos in het kippenhok

Hier leert je kind om de cijfers in de juiste volgorde neer te zetten. De kippen zijn genummerd en de bedoeling is dat de kip op de overeenkomstige hoeveelheid eieren neergezet wordt. Ook in dit spel zitten drie niveaus.

Lees verder

© 2014 - 2017 Ilzo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.Haba.de

Reageer op het artikel "Educatieve apps van HABA"

Infoteur: Ilzo
Laatste update: 23-03-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Educatieve apps voor kinderen
Schrijf mee!