InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Educatieve app Kenny

Educatieve app Kenny

De Kenny app is ontwikkeld door Stichting Kennisnet en is geschikt voor iPad en Android tablets. De educatieve app was gratis te downloaden in de app store en bestaat uit een viertal spellen en een ontdekkingswereld. De app is geschikt voor kleuters in de leeftijd van vier tot zes jaar. Ook heeft Kenny een eigen website.

Kenny

Kenny is een app van de Stichting Kennisnet, de ICT partner van het onderwijs. In de app staat de vogel Kenny centraal. Het is een educatieve app waarmee je kind zich op diverse vlakken verder kan ontwikkelen. Er zijn geen reclames of in-app aankopen. Ook zijn er geen externe links. Het is voor de ouders niet mogelijk om de speelduur in te stellen. De app is geschikt voor kinderen in de leeftijd van vier tot zes jaar.

Het spel kan pas beginnen nadat je kind de vogel Kenny heeft geholpen om uit zijn ei te kruipen.

Stenen leggen

In dit spel leert je kind patronen te herkennen. Het begint eenvoudig door de stenen, waarover de vogel “Kenny” moet lopen, in het juiste patroon neer te leggen. In het begin zijn er twee verschillende kleuren, later in het spel worden dit drie verschillende kleuren. Als er één steen niet goed gelegd wordt, valt de vogel in het water en moet je opnieuw beginnen.
Dit spel bevordert de ontwikkeling van je kind met betrekking tot logische reeksen.

Steiger draaien

Hierbij moet je ervoor zorgen dat de vogel “Kenny” naar de overkant van de rivier komt. Door middel van het goed neerleggen van de planken, wordt een volledige steiger gemaakt. Kenny zal pas gaan lopen als de steiger helemaal compleet is. Bij het eerste niveau is de rivier 3x3 groot, bij de moeilijkste level is de rivier 5x5 groot.
Dit spel bevordert de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht van je kind.

Niet van het pad raken

Hierbij moet je kind met zijn vinger de vogel “Kenny” naar de eindstreep loodsen. Het begint met een rechte lijn, welke gelopen moet worden. Het wordt steeds moeilijker naarmate het spel vordert. Diverse zigzag bochten of krullen die gevolgd moeten worden. Let wel op dat je niet van de weg raakt, want als je van de weg raakt en tegen de zijkant aan botst, ben je af en moet je helemaal opnieuw beginnen. Dit spel bevordert de ontwikkeling van oog hand coördinatie van je kind en laat je kind kennis maken met de eerste schrijf bewegingen.

Fruit sorteren

Bij dit spel moet je kind Kenny helpen om de juiste fruitsoort in het daartoe bestemde mandje te doen belanden. Dit door het fruit de juiste weg af te laten leggen (door middel van plankjes welke geschakeld kunnen worden). In eerste instantie gaat het alleen om vruchten, later zal ook fruit, groente, brood en afval gescheiden moeten worden.
Dit spel bevordert de ontwikkeling in het associëren van categorieën.

De ontdekkingswereld (koekoeksklok)

Deze optie is pas bereikbaar nadat je kind voldoende levels in de spellen gehaald heeft. De beloning voor het behalen van deze levels (in de vormen van wolkjes) zorgt ervoor dat Kenny uiteindelijk de Koekoeksklok weet te bereiken. Hier kan je kind onder andere liedjes zingen met Kenny en Kenny te eten geven. Uiteindelijk zal Kenny dit eten ook weer moeten lozen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Ilzo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Educatieve app Kenny"

Infoteur: Ilzo
Laatste update: 31-08-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Educatieve apps voor kinderen
Schrijf mee!