InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Educatieve apps van Bobo

Educatieve apps van Bobo

Naast het Bobo maandblad, de Bobo website en de serie (die door RTL Telekids wordt uitgezonden), zijn er ook diverse apps van Bobo ontwikkeld voor kleuters en peuters. Deze apps maken onderdeel uit van "Bobo Leerwereld". De educatieve apps zijn ook afzonderlijk te kopen. Bobo's leerwereld bestaat uit: Bobo zoeken, Bobo vormen, Bobo getallen en Bobo letters. Bobo Leerwereld bestaat uit vijf apps. De apps zijn geschikt voor kinderen van drie tot zes jaar en bevatten een gesproken uitleg “door Bobo”, zodat je kleuter snel zelf aan de slag kan gaan. Er is geen sprake van reclames of in-app aankopen.

Bobo leerwereld

Bobo zoeken

Deze app bevordert de ontwikkeling van je kind met betrekking tot het leggen van verbanden. De app bestaat uit een viertal spellen. Het eerste spel bestaat uit een zoekplaat met alle vertrouwde Bobo figuren, waarin je kind specifieke afbeeldingen moet zien terug te vinden. Het tweede spel is: Wat hoort bij elkaar. Bij dit spel moet je kind twee plaatjes bij elkaar zoeken, die bij elkaar horen, zoals brandweerman en brandweerwagen. Het derde spel is: Wat hoort er niet bij? In dit spel zie je vier verschillende plaatjes en moet er gekozen worden welk plaatje niet bij de reeks hoort, zoals lolly, aardbei, banaan, en appel, waarbij de lolly natuurlijk niet in het rijtje thuis hoort. Het vierde spel is: Zoek dezelfde, hierbij moet je kind uit drie plaatjes kiezen welk plaatje hetzelfde is als het getoonde plaatje.

Bobo vormen

In deze app leert je kind het herkennen van vormen. Dit door te zoeken naar de juiste schaduw of de overeenkomstige kleur. Verder wordt geoefend met het rangschikken van diverse voorwerpen van klein naar groot. Bij het spelletje: Wat zie je, wordt een voorwerp onder een vergrootglas geplaatst en moet je kind uit drie onderstaande afbeeldingen kiezen welke overeenkomt met de afbeelding onder het vergrootglas.

Bobo getallen

Deze app laat je kind spelenderwijs kennis maken met de eerste rekenopdrachten. De app is opgebouwd uit een viertal spellen. Het eerste spel is: Tellen met plaatjes. Bij dit spel moet je kind uit acht willekeurige getallen het getal met het juiste aantal getoonde voorwerpen kiezen. Het tweede spel is: Tellen met vingers, hierbij moet je kind het aantal getoonde voorwerpen of dieren tellen, waarna hij het plaatje met het juiste aantal omhoog gestoken vingers moet kiezen. Het derde spel is: Kies het juiste getal, het is de bedoeling dat je kind het juiste cijfer koppelt aan het getoonde aantal voorwerpen. Het laatste spel van deze app is: Maak de som, je kind leert hier simpele sommen te maken. Dit leert hij op diverse manieren of door een aantal afgebeelde vormen bij elkaar op te tellen, hetzij door een gegeven cijfer bij het aantal getoonde voorwerpen op te tellen. Je kind moet uit een rij van cijfers de juiste uitkomst aantikken.

Bobo letters

Bij deze app kan je kind onder andere oefenen met letters en lettergrepen. Ook in deze app kan je kind weer kiezen uit vier verschillende spellen. Het eerste spel is: Woordstukjes. De lettergrepen worden hier geleerd. De kinderen moeten aangeven uit hoeveel lettergrepen een bepaald woord bestaat. Jammer is dat het woord niet wordt voorgelezen. Het tweede spel is: Dezelfde letter, in dit spel moet je kind op zoek gaan naar voorwerpen die met dezelfde letter beginnen. De laatste twee spellen van deze app lijken op elkaar en zijn: Welke letter hoor je het eerst en Welke letter hoor je het laatst. Zoals de titel van de spellen al doet vermoeden moet je kind hier de juiste begin- of eindletter van een woord selecteren.

Bobo woorden

Deze app bevordert de taalontwikkeling van je kind. De app heeft vier verschillende spelonderdelen. Het eerste spel is: Rijmen, bij dit spel leert je kind welke woorden rijmen. Hierbij moet je kind het rijmwoord zoeken bij de getoonde afbeelding. Het tweede spel is: Nieuwe woorden maken, in dit spel moeten twee woorden gecombineerd worden tot één nieuw woord, zoals dak en pan wordt dakpan. Het derde spel is: Zoek het juiste woord, hierbij moet je kind de juiste afbeelding bij het juiste woord kiezen. Het vierde spel is: Woordjes maken, je kind moet zelf het juiste woord maken, als voorbeeld staat het voorwerp met daaronder de letters. De kinderen moeten door het verschuiven van de letters tot hetzelfde woord komen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Ilzo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bobo.nl

Reageer op het artikel "Educatieve apps van Bobo"

Infoteur: Ilzo
Laatste update: 22-07-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Educatieve apps voor kinderen
Schrijf mee!