InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Google Chromecast: Bekijk Netflix en YouTube op je TV

Google Chromecast: Bekijk Netflix en YouTube op je TV

Allerlei media kan tegenwoordig via verschillende apparaten afgespeeld worden: smartphone, tablet, computer. Maar hoe krijg je nou die media op je grote televisiescherm? Google heeft daar een handig apparaatje voor ontwikkeld: de Chromecast. Hiermee verzend je jouw films, series, muziek, foto's enzovoort in een simpele klik naar het grote scherm van je tv.
De Chromecast is een zogenaamde HDMI-dongle die je in de HDMI poort van je televisie doet. Het apparaat heeft een grootte van ongeveer een USB-stick en moet gevoed worden met stroom uit de televisie, of uit een stopcontact.

Wat kan een Chromecast?

De Chromecast kan video's en andere media afspelen op je TV. Hiervoor is geen afstandsbediening nodig, want daarvoor gebruik je je smartphone of tablet (Android of iOS). Als voorbeeld neem ik YouTube. Boven de video staat het cast symbooltje (zie rechts), die klik je aan. De Chromecast wordt nu ingeschakeld en de video wordt afgespeeld op je TV. De Chromecast speelt de video zelf af; het kost je smartphone of tablet dus helemaal geen accu.

Applicaties die te gebruiken zijn met de Chromecast

Naast alleen YouTube is de Chromecast ook te gebruiken voor onderstaande applicaties. Er zijn er nog meer, maar dit zijn de apps die het je het meeste zult gebruiken. Daarnaast worden er ook altijd nieuwe apps ontwikkeld.
  • Netflix, online streamingdienst voor films, series en documentaires.
  • AllCast en Plex, hiermee kan je lokale content vanaf je telefoon casten.
  • Google Foto's, cast jouw foto's die geüpload zijn naar de servers van Google naar jouw Chromecast
  • Google Play Music en Movies, twee Google-diensten waarmee je muziek kan luisteren en films kan kijken. Cast muziek of films naar je TV.
  • VEVO, cast officiële muziekvideo's naar je TV.
  • Spoticast, cast muziek uit Spotify naar je TV
  • NPO, cast reeds uitgezonden televisieprogramma's.

Nieuwe apps kan je vinden op de website van Google. Zeker als je net een Chromecast hebt en nieuwe apps zoekt die je kan gebruiken, is dit erg handig.

WiFi-verbinding

De Chromecast werkt alleen via WiFi. Je telefoon of tablet moet met datzelfde netwerk verbonden zijn op het moment dat je bijvoorbeeld een video opstart of uitzet, omdat de Chromecast de content zelf via WiFi afspeelt. Je kunt meerdere apparaten op één netwerk hebben aangesloten en met alle apparaten kan je dan de Chromecast bedienen. Ook kan je meerdere Chromecasts op één netwerk hebben. Je geeft ze dan allemaal een naam zodat je weet met welke je verbonden bent.

Chromecast instellen

Als je net een nieuwe Chromecast hebt, kan je die het beste instellen via de Chromecast-applicatie. Als je de Chromecast voor het eerst aansluit maakt het apparaat zelf een nieuw WiFi-netwerk aan en de Chromecast-applicatie verbindt je daar dan automatisch mee. Dan kan je je Chromecast een naam geven, met je WiFi-netwerk verbinden en eventueel het wachtwoord invoeren.

Nu hoef je alleen nog de app te openen waar je uit gaat casten. Neem bijvoorbeeld YouTube. Open de app, ga naar de video die je op je TV-scherm wil zien en druk op de castknop. Kan niet moeilijk zijn!

Chromecast kopen

De Chromecast is in de eerste instantie te koop in de Google Store. Het apparaat kost 35 en je moet betalen met een creditcard of PayPal. Daarnaast is dit apparaat te koop in verschillende elektronicawinkels, zoals Coolbue en Bol.com.
© 2014 - 2017 Damundin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Google Chromecast?Wat is Google Chromecast?Chromecast is de HDMI-stick van Google die je normale televisie omtovert tot smart tv. Het biedt je de mogelijkheid om o…
Een Google Chromecast - wat is het?De afgelopen jaren stoppen fabrikanten steeds meer functies in hun televisies. 3-D en internet zijn tegenwoordig bij de…
Netflix op je tv met Wii of Wii UHeb jij een Netflix-account? Dan wil je misschien je favoriete series en films niet alleen op je computer kijken, maar o…
Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Ieder jaar maakt de zoekmachine Google de meest gebruikte termen waarop mensen hebben gezocht bekend. Er wordt ondersche…
Beleggen in social media: Google+Beleggen in social media: Google+Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te del…
Bronnen en referenties
  • Androidworld.nl

Reageer op het artikel "Google Chromecast: Bekijk Netflix en YouTube op je TV"

Infoteur: Damundin
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!