InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De veiligheid in cyberspace, privacy beveiligen

De veiligheid in cyberspace, privacy beveiligen

De veiligheid in cyberspace, privacy beveiligen Steeds vaker worden we opgeschrikt door berichten van privé-informatie die gestolen wordt of privé foto’s van beroemdheden die in de openbaarheid verschijnen. De reden is vaak dat de informatie of beelden zijn opgeslagen ergens op het internet. Dit kan zijn op de Cloud van Apple, Dropbox, Google drive en diverse andere aanbieders. Hoe veilig is het om je gegevens elders op het internet op te slaan?

Cyberspace beveiliging

Er worden wereldwijd miljoenen geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe technologieën om internet veilig te maken en cyber-systemen te beveiligen. Helaas zijn de hackers vaak veel sneller in het kraken van de nieuwe beveiligingstechnologie dan de ontwikkelaars in het maken ervan. Cyberspace beveiliging wordt steeds serieuzer genomen. Dit blijkt al uit het feit dat in 2014 het Defensie Cyber Commando is opgericht.

Wat kan je zelf doen om je privacy te beveiligen?

Geef nooit iemand een scan van jouw paspoort of identiteitsbewijs af op internet. Wanneer dit toch noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor het boeken van een hotel, streep dan je ID-nummer door en zet met grote letters dwars over het identiteitsbewijs voor wie de kopie bedoeld is. Zo kan het identiteitsbewijs niet voor andere doeleinden worden gebruikt.

Wanneer je wilt voorkomen dat anderen je zoekopdrachten kunnen lezen kan je gebruik maken van de zoekmachine DuckDuckGo. Deze zoekmachine geeft je zoekopdrachten niet door. Wat je ook kan doen is Googlesharing downloaden. Zo worden al jouw zoekopdrachten anoniem verstuurd.

Sla geen gegevens op in de Cloud of alleen versleuteld. Alles wat cyberspace wordt opgeslagen, valt te achterhalen. Denk hier ook aan bij je telefoon. Veel mensen laten de foto’s op hun telefoon direct doorsturen naar dropbox, google drive, SkyDrive, Picasa online of iCloud. De meeste kiekjes zijn niet zodanig dat dit een probleem is, maar compromitterende foto’s kan je in dat geval beter niet maken met je telefoon. Wanneer je wil voorkomen dat je privéfoto’s in cyberspace belanden moet je de fotosynchronisatie uit zetten.

Wil je al je sociale media opschonen? Gebruik dan Simplewash (http://simplewa.sh/login) om al de gegevens te selecteren te verwijderen, die je ooit hebt geplaatst op Facebook of Twitter en jou zouden kunnen schaden. Iedereen weet zo langzamerhand wel dat je de privacysettings van Twitter, Instagram en Facebook kan aanpassen. Zet deze altijd op vrienden en nooit op openbaar, tenzij het je bedoeling is dat iedereen je berichten kan lezen.

Wat algemene tips zijn:

  • installeer een antivirusprogramma
  • laat je computer/telefoon automatisch de laatste softwareupdates installeren
  • gebruik wachtwoorden die moeilijk te achterhalen zijn en gebruik niet voor ieder account hetzelfde wachtwoord
  • bezoek geen dubieuze websites
  • sluit pop-ups af met Alt + F4 en niet met het kruisje. Dit voorkomt dat er spyware wordt gedownload.

Beschermende app

Wanneer je er zeker van wil zijn dat je paspoort of identiteitsbewijs niet gebruikt kan worden voor criminele doeleinden, kan je tegenwoordig gebruik maken van een app. Deze KopieID App van de Rijksoverheid maakt alle privacygevoelige informatie onleesbaar en zorgt voor een goed beveiligde kopie die je kunt gebruiken. De app schijnt ook te werken voor bankafschriften en loonstrookjes.

Jouw gegevens van internet verwijderen

Wanneer er gegevens over jou op een website te vinden zijn of wanneer je in een forum ooit uitlatingen hebt gedaan waar je later spijt van hebt, kan je contact opnemen met de beheerder van de internetpagina. Je kan deze dan vragen om deze gegevens te verwijderen. De eigenaar van een Nederlandse website kan je vinden via www.sidn.nl en wanneer het een buitenlandse website betreft, kan je gaan zoeken via www.whois.net.
Gerelateerde artikelen
Voorkom identiteitsfraude met de KopieID appVoorkom identiteitsfraude met de KopieID appSteeds meer mensen worden het slachtoffer van identiteitsfraude. Dit komt omdat mensen te goed van vertrouwen zijn en ni…
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
Laptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tipsLaptop beveiligen en beschermen tegen diefstal: tipsLaptops hebben het grote voordeel dat ze zo praktisch in het gebruik zijn en makkelijk transporteerbaar. Tegelijk bestaa…
Bronnen en referenties
  • https://www.mijnprivacy.nl/Vraag/privacy_internet/persoonsgegevens_verwijderen_internet/Pages/verwijderen.aspx
  • https://www.ncsc.nl/dienstverlening/expertise-advies/factsheets/factsheet-10-vuistregels-voor-veilig-internetten.html

Reageer op het artikel "De veiligheid in cyberspace, privacy beveiligen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 27-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!