InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Wat is Google Chromecast?

Wat is Google Chromecast?

Wat is Google Chromecast? Chromecast is de HDMI-stick van Google die je normale televisie omtovert tot smart tv. Het biedt je de mogelijkheid om online en lokale media gemakkelijk naar je tv te streamen.

Wat is Chromecast?

Met de opmars van on-demand media platformen als Netflix, YouTube en iPlayer wordt media streamen via internet steeds populairder. Maar al deze stream-mogelijkheden zijn niet zo eenvoudig op de tv te krijgen, tenzij je investeert in, de vaak prijzige, mediaspelers met WiFi ondersteuning of spelcomputers als de PlayStation, XBOX of Nintendo Wii.

Google brengt hier verandering in met de introductie van Chromecast, het mediastream-apparaat in de vorm van een HDMI-stick. Het apparaatje, ter grootte van een duim, kan dus rechtstreeks op de HDMI-poort van je tv worden aangesloten. Het uiterlijk komt overeen met een ietwat grote USB stick met stroomaansluiting (via powered USB of netsnoer). Na een simpele setup met je laptop, tablet of smartphone stream je direct al je films, series, muziek en andere media naar je tv. Zo tover je op een goedkope manier je normale televisie om tot een smart tv.

De mogelijkheden

De Chromecast werkt met alle bekende apparaten en platformen als Android-tablets en –smartphones, Apple’s iPhone en IPad en je eigen laptop.

In tegenstelling tot de tegenhanger, de Apple TV, heeft Chromecast geen eigen interface. Als je geen media aan het streamen bent, toont de zender simpelweg een screensaver met de tijd, netwerk- en apparaatnaam. Er is geen afstandsbediening dus je bestuurt de Chromecast met het apparaat waarmee je op dat moment media gaat streamen.

Eenmaal geïnstalleerd heb je een tal van mogelijkheden en met de beschikbare omwegen, worden deze bijna oneindig. Bij de release in 2013 waren er maar een aantal apps beschikbaar met Chromecast ondersteuning, maar naar mate de tijd vordert voegen steeds meer apps de Chromecast ondersteuning toe. Direct vanuit je favoriete apps klik je op het Chromecast-icoontje en stuur je media naar de tv. De populairste platformen, zoals YouTube en Netflix, zijn al helemaal gestroomlijnd voor Chromecasting.

Andere oplossingen

Mocht je op je laptop de Chrome-browser gebruiken, dan kun met een druk op de knop je browser tab naar je tv streamen. Op die manier kun je webpagina’s casten of een presentatie houden, maar je kunt het ook gebruiken om media te streamen van platformen die nog niet ondersteund zijn, zoals Uitzending Gemist.

Daarnaast zijn er apps ontwikkeld om Chromecast bij te staan of om een alternatieve route te bieden voor nog niet ondersteunde apps. Zo zijn er apps als AllCast en LocalCast waarmee je al je media die je hebt opgeslagen naar je Chromecast kan sturen. Daarnaast kun je deze apps als externe speler gebruiken voor andere apps, mochten die nog geen Chromecast ondersteuning hebben.

Plex is een dienst die al je media van verschillende apparaten en opslagschijven in je netwerk in kaart brengt en samenvoegt in een media center. Vanuit hier kun je al je bestanden streamen naar Chromecast. Met Spoticast kun je de muziek van Spotify afspelen op je tv.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn een tal van andere apps beschikbaar voor andere doeleinden op het gebied van foto, games, radio en meer. Nieuwe apps zijn constant in ontwikkeling en in combinatie met de scherpe prijs en het gebruiksgemak is de Google Chromecast een interessante uitbreiding voor je tv.
© 2014 - 2017 Cesar33, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Google Chromecast: Bekijk Netflix en YouTube op je TVAllerlei media kan tegenwoordig via verschillende apparaten afgespeeld worden: smartphone, tablet, computer. Maar hoe kr…
De Google ChromecastDe Google ChromecastMet de Google Chromecast maak je van je normale TV een Smart TV. Door de Chromecast in je TV te pluggen, kun je met een…
Een Google Chromecast - wat is het?De afgelopen jaren stoppen fabrikanten steeds meer functies in hun televisies. 3-D en internet zijn tegenwoordig bij de…
Playstation TV: Stream PS4-games, series en films naar je tvPlaystation TV: Stream PS4-games, series en films naar je tvVanaf 14 november 2014 is de PlayStation TV te koop in de winkels. Met dit handige apparaat kun je alle compatibele game…
Google Play Store, koop apps, muziek, films en boekenGoogle Play Store, koop apps, muziek, films en boekenDe meeste mensen zullen de Google Play Store kennen als de app winkel voor Android. Dat is het ook, maar eigenlijk nog v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is Google Chromecast?"

Infoteur: Cesar33
Gepubliceerd: 09-09-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!