InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Hoe doe je langer met je bel- en internetbundel?

Hoe doe je langer met je bel- en internetbundel?

Hoe doe je langer met je bel- en internetbundel? Af en toe een appje, een filmpje tussendoor als je je verveelt... hé, wat is dat? Is je internetbundel opeens op? Hoe heeft dat kunnen gebeuren? Ontdek waar je grootste knelpunten zitten en maak slimmer gebruik van je bel- en internetbundels.

Waar gaat je internettegoed aan op?

WhatsApp en Telegram

Per bericht kun je 1kb rekenen, omgerekend 6mb per maand als je 200 berichten per dag berekent (100 berichten versturen en 100 berichten ontvangen). Dat is dus te overzien. Foto's en filmpjes vallen ook mee: 100 foto's versturen kost je, afhankelijk van hoe goed je camera is, zo'n 10mb per maand.

Skype of anderszins bellen via internet

Een uurtje Skypen kost je ongeveer 180mb.

Websites

Websites kosten gemiddeld 1mb om te laden. Als je vijf verschillende websites per dag bezoekt, kost dit je ongeveer 150mb per maand. Als je elke dag vijf dezelfde websites bezoekt, is dit zelfs aanzienlijk minder omdat de sites in de cache worden opgeslagen en je dus niet alles over je databundel hoeft te laden. Als je elke dag een stuk of twintig nieuwsberichten leest, kost je dit zo'n 60 mb per maand.

Social media en games

Je zou bijna denken dat spellen de grootverbruikers zijn, maar gelukkig is dat niet zo. Je moet een spel wel vooraf via wifi downloaden zodat alle afbeeldingen op je telefoon staan, maar tijdens het spelen zelf wordt er alleen kleine data verstuurd, bijvoorbeeld wat je hebt gedaan en wat je score nu is. Je kunt best blijven spelen, dus! Verder zijn er voor social media apps en mobiele sites die minder verbruiken dan de desktopvarianten.

Video's en audio streamen

Filmpjes kijken of muziek luisteren vreet mb's. Per minuut audio ben je 1 mb kwijt. Een uurtje muziek luisteren in de auto en je bent al 60 mb kwijt. Als je dat vijf dagen in de week doet... reken maar uit! Video's bekijken kost je zelfs 4 tot 5 mb per minuut. Een filmpje sturen kost vanzelfsprekend ook data. Vaak kun je tot maximaal 16mb aan video per keer versturen via WhatsApp.

E-mails

Een gemiddelde e-mail is zo'n 50kb. Als je er afbeeldingen en andere bijlagen bij downloadt, kost dit je nog eens extra data. Je mail wordt vaak ook automatisch opgehaald. 75 mb is een gemiddeld verbruik bij 50 e-mailberichten per dag.

Waar gaat je beltegoed aan op?

Korte gesprekken

Helaas betaal je bij vrijwel alle provicers per minuut, en niet per seconde. De eerste minuut betaal je vaak ook als je maar twintig seconden belt. Als je dus tien keer twintig seconden belt, ben je al tien belminuten kwijt - en dat voor nog geen vier minuten bellen! Op je specificatielijst van je provider kun je zien of je vaak minder dan een minuut belt.

Voice-mail

Voor het aan de lijn krijgen van een voice-mail geldt hetzelfde als voor korte gesprekken.

SMS

We zijn zo gewend om te appen, dat sms'en ook volgens een ander stramien gaat. Waar je vroeger nog nadacht over je tekstbericht, typ je nu één zin en klik je op versturen. Iets vergeten? Dan typ je dat er kort achteraan en verstuur je dat bericht ook. Ongemerkt verstuur je zo veel meer berichten dan je had gewild. Daarbij zitten de sms'jes tegenwoordig steeds vaker bij de belbundel inbegrepen, terwijl je vroeger eerder een aparte sms-bundel had.

Hoe voorkom je dat je over je internetbundel of je belbundel heen gaat?

  • Sms - neem een aparte sms-bundel en probeer je te houden aan het maximale aantal tekens dat je voor een sms hebt. Nog beter: verstuur berichten via Facebook of via WhatsApp.
  • Slimmer internetten - Heb je ergens wifi? Maak er dan gebruik van! Als je niet per se gebeld hoeft te worden, kun je zelfs de vliegtuigmodus van je telefoon inschakelen en vervolgens wifi aan zetten. Je weet nu zeker dat er voor internet geen gebruik wordt gemaakt van je databundel en het scheelt nog batterij ook.
  • Beperk je datagebruik - Bekijk video's bijvoorbeeld alleen als je wifi hebt. Wil je per se veel audio luisteren onderweg, bijvoorbeeld via Spotify? Voor 9,99 per maand kun je de muziek ook offline beschikbaar maken (downloaden via wifi!).
  • Geen internet op je mobiel - Echt besparen doe je met een belbundel zonder internet. Je hebt op steeds meer plaatsen (gratis) wifi.
  • Foto's - Verstuur foto's als je beschikt over draadloos internet. Of, als het toch moet, gebruik een crop-tool of fotobewerkingsapp om de foto iets kleiner te maken. Alle beetjes helpen!
  • Vermijd korte telefoongesprekken - Ben je waarschijnlijk binnen een minuut klaar met bellen? Mail of app het dan!
  • E-mailaccount slim beheren - Je kunt ervoor kiezen om je e-mail alleen te verversen als je gebruikmaakt van wifi. Je kunt ook uitschakelen dat bijlagen automatisch worden gedownload - je kunt dan zo van 75 naar 15 mb per maand aan e-maildata.
  • Voicemail - Hang op tijd op - nog voor je de voicemail hoort.
  • Slim navigeren - Download vooraf alle mappen/kaarten van Nederland of het land waar je heen gaat op je mobiel (over wifi) en het kost je geen data om de weg te vinden.

Als je Remote play Playstation 4 op je telefoon gebruikt, zoek dan wifi op... het kan je zo'n 35mb per minuut kosten!

Buiten de bundel bellen en internetten

Bij vrijwel elke provider is het duurder om buiten je bundel te bellen of te internetten. Het is daarom slimmer om je gebruik per maand goed in de gaten te houden. Als je na bovenstaande tips op te hebben gevolgd nog steeds buiten je bundel internet of belt, is het waarschijnlijk slimmer om je bundel te verhogen. Dit kan al vanaf een paar euro per maand.

Bepaal eerst wel hoeveel je qua belminuten over je tegoed heen gaat, of hoeveel je extra internet (in mb's). Rond het dan op vijftigtallen af naar boven (50 mb of 50 minuten).

Lees verder

Bronnen en referenties
  • Eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/

Reageer op het artikel "Hoe doe je langer met je bel- en internetbundel?"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 02-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Slimmer internetten en bellen
Schrijf mee!