InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Een Google Chromecast - wat is het?

Een Google Chromecast - wat is het?

De afgelopen jaren stoppen fabrikanten steeds meer functies in hun televisies. 3-D en internet zijn tegenwoordig bij de nieuwste televisies geen overbodige luxes meer. De Chromecast van Google speelt hier slim op in. Je kan nu alles wat je op je smartphone, laptop of computer hebt staan op je televisie afspelen via deze slimme stick.

Wat is een Chromecast?

Het is een zogenaamde dongel die je aansluit op de HDMI van je televisie. Hiermee kunnen video’s die je op je smartphone, tablet of computer hebt staan door middel van de Cloud op het grote Tv-scherm worden afgespeeld. Het is ook mogelijk om direct video’s die je in de Chrome Browser afspeelt op de tv te laten zien. Voor slechts 35 euro is het zeker een heel nuttig apparaat.

Waarom is het nodig?

Het is tegenwoordig heel erg mogelijk om geen televisie provider meer in huis te hebben. Video’s kunnen eenvoudig op computer of mobiel apparaat bekeken worden. Deze verandering van kijkgewoonte wordt slim uitgebuit door de Chromecast omdat het video’s bekijken vanaf het internet naar het grote tv-scherm brengt. Omdat iedereen tegenwoordig een mobiel apparaat of computer in huis heeft, heb je niets meer nodig behalve een tv met HDMI-aansluiting. Je kan wel stellen dat video’s kijken op het internet met behulp van Chromecast een nieuwe fase ingaat.

Onthoud wel dat de Chromecast op het moment nog erg nieuw is – in Amerika kwam dit apparaat in september 2013 op de markt, hier in Nederland pas in juni 2014. Vanwege deze nieuwheid is het apparaat nog niet volledig geïntegreerd met onze kijkgewoontes. Een voorbeeld hiervan is dat het Live bekijken van voetbalwedstrijden via de Chromecast nog niet helemaal perfect werkt. Echter, de NetFlix-app werkt wel, en alleen al met die app heb je toegang tot honderden series en films! Meer dan genoeg om je voor lange tijd zoet te houden.

Het design

Het apparaat is ongeveer twee centimeter lang, de breedte en dikte zijn ongeveer één centimeter. Het lijkt eigenlijk op een elliptische USB-stick. Er zit een HDMI aansluiting aan het ene uiteinde en een USB-poort aan de andere kant. Wanneer de HDMI aangesloten wordt op de tv moet de USB-poort in een USB ingang van de tv gestopt worden, bij wijze van voeding. Het is ook mogelijk om de USB door middel van een meegeleverde adapter in een stopcontact te steken. Dit is niet bepaald ideaal, maar de bedrading is gelukkig wel uit het zicht.

Het gebruik

De installatie van de Chromecast is erg eenvoudig, en spreekt eigenlijk voor zich. Wanneer je de HDMI en USB aansluitingen hebt aangesloten zet je de tv op het juiste kanaal. Vervolgens moet je de Chromecast app downloaden en de instructies op het scherm volgen. Het netwerk in je woning wordt automatisch gevonden – houd je wachtwoord dus bij de hand. Dan hoef je alleen nog maar te bevestigen dat alles klopt, en de installatie is afgerond. Alles bij elkaar hoeft dit niet langer dan 10 minuten te duren.

Video’s vanaf je computer of mobiel apparaat afspelen op de tv via de Chromecast is een makkie. Kies de videoservice die je wilt gebruiken (bijvoorbeeld YouTube), laad de gewenste video en tik het Chromecast icoontje aan. Er verschijnt een pop-up venster die vraagt op welke tv je het wilt afspelen en… de video verschijnt op de tv. De kwaliteit zal meestal net zo goed zijn als de gemiddelde Blu-Ray, maar dat ligt ook aan de kwaliteit van de video dit je wilt bekijken.

Er zijn nog niet bijster veel video-apps beschikbaar momenteel voor dit apparaat, maar in principe maakt dat niet zo heel veel uit. Je hebt namelijk wel gewoon de mogelijkheid om alle video’s die je afspeelt in de Chrome Browser direct op de tv te bekijken. Dus alle streaming video’s die je maar kunt vinden op het internet kun je kijken op de tv. Eredivisie Live is bijvoorbeeld een optie. Zoals gezegd is de NetFlix-app wel al gekoppeld, en hiermee heb je zeker genoeg kijkopties.

Je mobiel als afstandsbediening

Google maakt het mogelijk om je mobiel als afstandsbediening te gebruiken. Je kunt de video op je tv dus pauzeren of stopzetten zonder traditionele afstandsbediening. Het is een erg leuke functie, maar in de praktijk is gebleken dat het toch niet zo praktisch werkt. Het duurt namelijk veel langer om bijvoorbeeld de video te pauzeren met je mobiel dan wanneer je dit doet met een afstandsbediening, omdat je door verschillende schermen heen moet navigeren – eerst de mobiel ontgrendelen, dan naar de locatie waar de video speelt. Het ligt er dus aan wat je wilt, als jij je mobiel hiervoor wilt gebruiken dan heb je de optie, zo niet, dan is het geen vereiste.

Is het waard om het te kopen?

Zeker weten! Vooral als je vaak tv kijkt, of films en series streamed. De ontwikkelingen wat betreft apps voor de Chromecast zijn nog niet optimaal, maar het word je wel veel makkelijk gemaakt om video’s die je normaal op de computer kijkt nu op het grote tv-scherm te bekijken. En dat voor maar 35 euro. Bovendien is de verwachting dat er in de nabije toekomst meer apps ontwikkelt en gekoppeld zullen worden aan dit apparaat. Al zal je met de werkende Netflix-app meer dan genoeg te bekijken hebben. De Chromecast van Google is een uitstekend, vernuftig apparaat waar je veel plezier mee zult hebben!
© 2014 - 2019 Nvaonline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Google Chromecast?Wat is Google Chromecast?Chromecast is de HDMI-stick van Google die je normale televisie omtovert tot smart tv. Het biedt je de mogelijkheid om o…
Tips om je oude Android-smartphone te hergebruiken!Tips om je oude Android-smartphone te hergebruiken!Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld twee jaar met hun smartphone doen voor ze een nieuwe kopen. Als je een nieuwe…

Reageer op het artikel "Een Google Chromecast - wat is het?"

Infoteur: Nvaonline
Gepubliceerd: 09-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!