InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Help! TV op zwart na fusie Ziggo en UPC 2015? Wat te doen?

Help! TV op zwart na fusie Ziggo en UPC 2015? Wat te doen?

In 2015 gaan alle televisieschermen bij klanten van Ziggo op zwart als gevolg van de fusie (2014) met het bedrijf UPC. U moet handmatig thuis de digitale televisie opnieuw instellen door de netwerkcode en frequentie, die u per post ontvangt, in te voeren. Als compensatie voor deze overlast krijgen alle klanten van Ziggo een aantal gratis HD- zenders. Als u gebruik maakt van digitale televisie via een digitale ontvanger of CI-module krijgt u een foutmelding en/of een zwart scherm te zien in 2015. Hoe kunt u dit verhelpen bij ontvangers van het merk Cisco, Samsung, Humax en Homecast? Wilt u weer televisie kunnen kijken met een toestel van Philips, Sony of Samsung? Volg dan een aantal simpele stappen volgens een stappenplan om weer gebruik te kunnen maken van uw abonnement bij kabelbedrijf Ziggo.

Fusie Ziggo en UPC: televisieschermen op zwart en foutmeldingen

Bedrijven Ziggo en UPC hebben in oktober 2014 via een persbericht naar buiten gebracht dat ze gaan fuseren. De overname is, onder een aantal voorwaarden, goedgekeurd door de Europese commissie. Zo moet Ziggo stoppen met het bekende filmkanaal genaamd Film1, omdat Ziggo anders te groot is op het gebied van betaalzenders. Dit onderdeel wordt in 2015 verkocht aan een ander bedrijf. Ziggo-klanten die gebruik maken van een digitale ontvanger (decoder) of een smartcard CI-module krijgen gedurende 2015 een zwart scherm te zien met, in sommige gevallen, een foutmelding. Deze actie wordt via een brief aangekondigd door Ziggo. De betreffende 2.3 miljoen klanten van het kabelbedrijf Ziggo moeten de frequentie en netwerknummer opnieuw invoeren om weer televisie te kunnen kijken. De huidige klanten van het bedrijf UPC hoeven echter niets te doen. De verhoging van de tarieven voor abonnementen van Ziggo hebben niets te maken met de fusie, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Wanneer moet ik mijn televisie of decoder opnieuw instellen?

Meer dan 2.3 miljoen klanten over heel Nederland moeten de instellingen van de decoder of module aanpassen. Op 5 januari 2015 is de gemeente Gorredijk aan de beurt. Zodra er bekend wordt wanneer Zuid-Holland, Noord-Holland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Zeeland, Limburg, Gelderland, Utrecht en Friesland aan de beurt zijn wordt dit artikel aangepast.

Welke regio of gemeente is er aan de beurt in 2015?

  • De week van 5 januari: gemeente Gorredijk, Friesland
  • Op vrijdag 16 januari: gemeente Emmen, Drenthe (extra servicepunten van Ziggo zijn op vrijdag 16 januari te vinden in: Tweede Exloermond, Coevorden, Dalen, Emmen, Emmer-Compascuum, Erica, Exloo, Klazienaveen, Nieuw Amsterdam, Nieuw Weerdinge, Schoonebeek, Schoonoord, Sleen, Valthermond en Zwartemeer)
  • Op maandag 19 januari: Omgeving van Mill, Veghel, Uden, Cuijk en Boxmeer.
  • Op woensdag 28 januari: harmonisatie in Enschede, Hengelo en omgeving
  • Op vrijdag 30 januari: regio Roosendaal, Bergen op Zoom en de directe omgeving
  • Op maandag 2 februari: regio Assen
  • Op dinsdag 3 februari: Groningen stad en omgeving
  • Op woensdag 4 februari: Sneek en omgeving
  • Op donderdag 5 februari: Veenendaal en omgeving
  • Op vrijdag 6 februari: 't Gooi en omgeving
  • Op maandag 9 februari: Regio Utrecht en omgeving, en Woerden
  • Op woensdag 11 februari: Venlo (Peel en Maas, Horst aan de Maas, Venray, Bergen en Gennep) en omgeving
  • Op donderdag 12 februari: Gorinchem (Werkendam, Woudrichem, Sleeuwijk) en omgeving
  • Op vrijdag 13 februari: Amersfoort (Soest, Leusden, Bunschoten-Spakenburg, Hoogland, Soesterberg) en omgeving
  • Op woensdag 18 februari: Zwolle, Deventer, Kampen, Emmeloord, Raalte en omgeving
  • Op donderdag 19 februari: Zeist, Driebergen – Rijsenburg, Bunnik, Odijk, Den Dolder en omgeving
  • Op vrijdag 20 februari: Alphen aan de Rijn, Waddinxveen, Bodegraven, Boskoop, Nieuwkoop, Roelofarendsveen, Ter Aar en omgeving
  • Op maandag 2 maart: Den Haag en omstreken
  • Op woensdag 11 maart: Den Bosch, Oss, Rosmalen, Boxtel, Vught, Drunen, Schijndel, Vlijmen, Best, Heesch en de omgeving hiervan
  • Op maandag 16 maart: Hoofddorp, Nieuw-Vennep, IJmuiden, Velserbroek, Heemstede, Volendam en Wormer, en omgeving
  • Op donderdag 19 maart: Hoogeveen, Meppel, Steenwijk, Hardenberg, Dedemsvaart en Ommen
  • Na 19 maart is de nieuwe koppeling van Ziggo bij alle klanten actief

Digitale ontvanger, wat is dat?

Een digitale ontvanger of digitale decoder is een extern apparaat waarmee u digitale zenders kunt ontvangen op de televisie. De decoder zet het signaal dat het huis binnenkomt om in beeld en geluid. In de decoder die bij klanten van Ziggo wordt geleverd moet je een smartcard invoeren. Deze kaart bevat allerlei gegevens zoals de gegevens van uw abonnement. Aan de achterkant van deze ontvanger of decoder zit een sticker geplakt met de merkgegevens en het serie- en typenummer van het kastje. Als u geen smartcard of specifieke module achterin uw televisie heeft zitten, dan kunt u er vanuit gaan dat u het stappenplan van de digitale ontvanger moet volgen.

CI-Module, wat is dat?

Een CI of CI+ module is een speciale houder die u achterin uw televisie kunt stoppen. In deze module kunt u de Ziggo smartcard kwijt. Op deze kaart staan de gegevens van uw abonnement. De module zelf zorgt onder andere voor dat het, versleutelde, signaal dat uw huis binnenkomt kan worden gedecodeerd en omgezet wordt tot beeld en geluid. Heeft u geen speciaal kastje waar een Ziggokaart of smartcard inzit? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk een CI of CI+ module van Ziggo en kunt u het stappenplan voor deze televisies volgen.

Digitale ontvanger van SamsungDigitale ontvanger van Samsung

Foutmelding of zwart scherm met digitale ontvanger

Als u de onderstaande stappen niet volgt kunt u geen gebruik maken van digitale televisie van het bedrijf Ziggo. Om het merk of typenummer te achterhalen van uw ontvanger kunt u op de sticker, die achter de ontvanger is geplakt, de gegevens bekijken.

Klant van Ziggo Nederland en een ontvanger van het merk Cisco

Bent u abonnee van Ziggo en heeft u een ontvanger van Cisco met het typenummer 8455DVB of 8485DVB? Volg de onderstaande stappen:
  1. Druk met de bijbehorende afstandsbediening op de menu-knop.
  2. Ga naar Instellingen
  3. Ga naar Systeem en bevestig de keuze door op OK te drukken
  4. Ga naar Zenders opnieuw zoeken en bevestig de keuze door op OK te drukken
  5. Ga naar Ja en bevestig de keuze door op OK te drukken
  6. Wijzig de frequentie naar 474.000 en
  7. Wijzig het netwerknummer naar 5555
  8. Bevestig uw de keuze door op OK te drukken
  9. Wacht totdat er een melding verschijnt waarbij u op OK kunt drukken. Het gehele proces neemt tot dertig minuten in beslag

Klant van Ziggo Nederland en een ontvanger van het merk Samsung, Homecast of overig?

Bent u abonnee van Ziggo en heeft u een ontvanger van Samsung met typenummer C7140, Homecast Montana of Humax IR-FOX C of een ontvanger die niet in dit artikel genoemd wordt? Volg de onderstaande stappen om de foutmelding en/of het zwarte scherm op de televisie weer weg te krijgen:
  1. Druk met de bijbehorende afstandsbediening op de menu-knop
  2. Ga naar Installatie, Zender of Systeem en bevestig deze keuze door op OK te drukken
  3. Ga naar de optie Installeren, Zenders zoeken of Netwerk installatie en bevestig deze keuze door op OK te drukken. Deze optie kan als Automatisch zoeken, scannen of installatie van kanalen op uw televisie verschijnen
  4. Verander de huidige frequentie naar 474.00, in sommige gevallen moet u een extra 0 toevoegen aan dit getal
  5. Verander het netwerk-ID naar 5555
  6. Bevestig de keuze door op OK te drukken
  7. Wacht totdat er een melding verschijnt waarbij u op OK kunt drukken. Het gehele proces neemt tot dertig minuten in beslag

Klant van Ziggo Nederland en een ontvanger van het merk Humax?

Klant van Ziggo Nederland en een ontvanger van het merk Humax met typenummer 5100c, 5200c, 5300c of 5400c? Volg de onderstaande stappen als u een zwart scherm van Ziggo heeft gekregen:
  1. Druk met de bijbehorende afstandsbediening op de menu-knop
  2. Ga naar Instellingen en bevestig de keuze door op OK te drukken
  3. Ga naar Installatie en bevestig de keuze door op OK te drukken
  4. Ga naar Zender zoeken (soms ook aangegeven als ZenderZoeken of ZoekenZender) en bevestig de keuze door op OK te drukken
  5. Verander de huidige frequentie naar 474.00
  6. Verander het netwerk-ID naar 5555
  7. Ga naar Zoeken en bevestig de keuze door op OK te drukken
  8. Wacht totdat er een melding verschijnt waarbij u op OK kunt drukken. Het gehele proces neemt tot dertig minuten in beslag

Een voorbeeld van een CI moduleEen voorbeeld van een CI module

Foutmelding of zwart scherm met CI-module

Ook klanten van Ziggo die digitale televisie kijken met een CI of CI+ module moeten een aantal zaken aanpassen. Hier is, in tegenstelling tot de decoder, het merk van de televisie van belang. Het merk staat bij de meeste televisies op de voorkant aangegeven en op een sticker die aan de achterkant van het TV is geplakt.

CI-module en televisie van het merk Philips

Heeft u een Philips televisie die geschikt is voor een CI-module of CI Plus module? Volg de onderstaande stappen:
  1. Druk op de Home-knop van uw afstandsbediening
  2. Ga naar Setup of Configuratie en bevestig de keuze door op OK te drukken
  3. Ga naar Zenders zoeken en bevestig de keuze door op OK te drukken
  4. Ga naar Zenders opnieuw instellen (soms ook weergegeven als inst of Start)
  5. Ga naar landkeuze Nederland en bevestig de keuze door op OK te drukken
  6. Ga naar Kabel (de optie DVB-C) en bevestig de keuze door op OK te drukken
  7. Ga naar kabelprovider Ziggo en bevestig de keuze door op OK te drukken
  8. Druk op start
  9. Verander de huidige frequentie naar 474.00
  10. Verander het netwerk-ID naar 05555 (de extra 0 is noodzakelijk voor televisies van het merk Philips)
  11. Wacht maximaal dertig minuten totdat uw Philips TV alle zenders opnieuw heeft gevonden en ingesteld.

CI-module en televisie van het merk Samsung

Heeft u een Samsung televisie die geschikt is voor een CI-module of CI Plus module? Volg de onderstaande stappen:
  1. Druk op de menu-knop van de bijbehorende afstandsbediening van de televisie
  2. Ga naar de optie Zenders of Kanaal en bevestig de keuze door op OK te drukken
  3. Ga naar Automatisch afstemmen en bevestig de keuze door op OK te drukken
  4. Ga naar Start en bevestig de keuze door op OK te drukken
  5. Zoek naar de optie Netwerk en bevestig de keuze door op OK te drukken
  6. Verander de huidige frequentie naar 474.000 en
  7. Verander het netwerk-ID naar 5555
  8. Ga naar Sluiten of Opslaan en bevestig de keuze door op OK te drukken
  9. Ga naar Scannen en bevestig de keuze door op OK te drukken
  10. Druk op Sluiten en wacht maximaal 30 minuten

Televisie van het merk Sony?

Heeft u een Sony televisie die geschikt is voor een CI-module of CI Plus module? Volg de onderstaande stappen:
  1. Druk op de bijbehorende Sony afstandsbediening op de menu-knop
  2. Druk op de bijbehorende Sony afstandsbediening op de Home-knop
  3. Ga naar Instellingen
  4. Ga naar Digitaal Set-up of Kanaal installatie
  5. Ga naar Digitale automatische (soms ook weergegeven als atom. Of Set-up) Afstemming en bevestig de keuze door op OK te drukken
  6. Ga naar de optie Kabel en bevestig de keuze door op OK te drukken
  7. Zoek kabelprovider Ziggo en bevestig de keuze door op OK te drukken
  8. Verander de huidige frequentie naar 474.000 (de extra 0 is noodzakelijk voor televisies van dit merk)
  9. Verander het netwerk-ID naar 05555 (de 0 voor het ID is hier ook noodzakelijk)
  10. Druk op start
  11. Druk na het zoeken en instellen van de zenders op OK. Dit kan maximaal dertig minuten in beslag nemen.

Uitzonderingen, tips en opmerkingen

  • Gebruik altijd de gegeven frequentie die in de brief van Ziggo staat. Over het algemeen kunt u uitgaan van de frequentie 474.00, netwerk-ID 5555, modulatie 64-QAM en symboolsnelheid 6875
  • Heeft u een televisie met een CI+ module van het merk LG, Samsung, Toshiba of Panasonic? Zet dan altijd een extra 0 achter de frequentie.
  • Heeft een televisie met een CI+ module van het merk Philips, Bang & Olufsen of Loewe? Zet dan altijd een 0 voor het netwerk-ID
  • Heeft u een televisie met CI+ module van het merk Loewe of Sharp uit 2011? Haal dan een 0 weg voor de frequentie.
  • Officiële afstandsbediening kwijt? Probeer het eens met de knoppen aan de voor- of achterkant van de televisie. Koop anders een universele afstandsbediening die geschikt is voor uw merk televisie.
  • Er bestaan geen universele afstandsbedieningen voor de decoders. Deze moet u bijbestellen bij de leverancier zelf.
  • Problemen? Foutmeldingen of andere storing? Neem contact op met de helpdesk van Ziggo!
  • Staat het merk of typenummer van uw decoder of televisie niet in de stappenlijst? Neem contact op met de helpdesk of kijk op de officiële website van Ziggo
© 2015 - 2019 Eddwin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziggo Sport kijken als abonnee van andere providerZiggo Sport kijken als abonnee van andere providerAbonnees van Ziggo ontvangen gratis Ziggo Sport op kanaal 14. Heb je een abonnement bij een andere provider zoals KPN, C…
Problemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zendersnieuws uitgelichtProblemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zendersSinds begin januari 2015 gaat bij Ziggo abonnees stapsgewijs het beeld op zwart. De reden hiervoor is een fusie met aanb…
Ziggo: samenvoeging van Casema, @Home en MultikabelZiggo: samenvoeging van Casema, @Home en MultikabelVrijdag 16 mei 2008 presenteerden @Home, Casema en Multikabel zich als een nieuw bedrijf: Ziggo. Dankzij de fusie is Zig…
Ziggo: het internet opZiggo: het internet opZiggo is een kabelaanbieder van kabeltelevisie, telefonie en internet. In dit arrikel wordt het internet verder besproke…
Ziggo Sport Totaal - tv en livestreamZiggo Sport Totaal - tv en livestreamZiggo Sport Totaal behoort tot de belangrijkste aanbieders van live sport op tv in Nederland. Het focust zich onder meer…
Bronnen en referenties
  • https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/installeren/frequenties-netwerknummers
  • https://chelloo.com/forum/index.php?topic=54102.0
  • https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/gebruiken/zenders-zoeken
  • http://www.omroepwest.nl/nieuws/30-12-2014/mega-operatie-ziggo-alle-tv-schermen-begin-2015-op-zwart
  • http://www.rtvstadskanaal.nl/2014/12/30/binnenkort-ziggo-kabelkastje-opnieuw-instellen/
  • https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/stappenplannen/zenders-zoeken-ci-tv
  • http://www.oogtv.nl/2014/12/ziggo-klanten-moeten-tv-zenders-aanpassen/
  • http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=143168
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/digitale-televisie-providers/extra/wat-is-een-decoder/
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/extra/de-digitale-televisiemodule/
  • Handleiding Sony, Philips en Samsung
  • Handleiding Homax
  • http://www.totaaltv.nl/nieuws/18878/ziggo-versnelt-harmonisatie-upc-netwerk.html
  • http://www.totaaltv.nl/nieuws/18902/ziggo-bolwerk-utrecht-vanaf-9-februari-op-upc-netwerk.html
  • http://www.totaaltv.nl/nieuws/19020/ziggo-gaat-verder-met-koppeling-upc-netwerk-in-zeven-regio%E2%80%99s.html

Reageer op het artikel "Help! TV op zwart na fusie Ziggo en UPC 2015? Wat te doen?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Bouwmeester, 21-08-2015 06:39 #9
Hallo,
Ik heb een Philips tv van twee jaar oud met ci module, Heb altijd hd kunnen kijken maar sinds maart plotseling niet meer. Nu heb ik meerdere keren de zenders opnieuw opgezocht en de tv geeft aan er 25 analoge en 314 digitale gevonden te hebben. Druk ik vervolgens de ci module weer in de tv dan krijg ik de melding scrambled program met zwart beeld.

Ik heb het standaard ziggo pakket en woonachting in Hoogeveen

Haagen, 05-08-2015 07:26 #8
We hebben sinds 2 dagen op diverse tv zenders geen geluid wel beeld. We hebben een Samsung UE48HU7500L tv, het rare is we hebben op de slaapkamer ook een tv en daar hebben we op alle zenders wel beeld en geluid.

M. de Bruijn, 09-06-2015 14:27 #7
Waarom kan ik SBS zeer slecht ontvangen sinds Ziggo alles over genomen heeft? Nooit geen moeite mee gehad.

Groet,
M.de Bruijn.

Barrett, 14-05-2015 17:37 #6
Onze Sony tv met Ziggo CI module gaf alleen nog analoge tv. Door de stappen voor de Sony tv te volgen hadden we weer digitale tv. Echter de extra nullen voor frequentie en netwerk ID waren bij ons niet nodig.

Smeets, 20-02-2015 14:42 #5
Ik heb een oudere PHILIPS tv van het jaar 2006/2008: 32PFL9604H. Bij deze tv zijn de instellingen anders dan de boven genoemde. Echter heb ik mijn eigen tv wel om weten te zetten, maar om dit nogmaals voor iemand anders te doen, strand ik helaas omdat de stappenplannen niet aansluiten bij deze tv en ik niet meer weet hoe ik de vorige keer heb gehandeld. PHILIPS heeft aan een andere klant aangegeven niet te weten waar het probleem zit… Wie kan mij helpen? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 20-02-2015
Beste,

De stappenplannen die hierboven staan omschreven zijn inderdaad voor de nieuwere modellen televisies. Ook de stappenplannen van Ziggo zijn geschikt voor nieuwere televisies.

Wat ik heb kunnen vinden:
U kunt analoge TV-zenders handmatig per zender installeren. Druk op het symbool van het huisje > Configuratie > Installatie > Installatie zenders> Analoog: handmatige installatie om analoge zendershandmatig te installeren.

Volg alle stappen in dit menu. U kunt deze stappen opnieuw uitvoeren totdat u alle beschikbare analoge TV-zenders hebt geïnstalleerd.

1 Systeem - als u een antenne gebruikt, moet u het land of het werelddeel selecteren waar de TV-zender vandaan komt. Als u TV-zenders van een kabelsysteemontvangt, hoeft u het land of werelddeel maar eenmalig teselecteren.
2 Zender zoeken - zoeken naar analoge TV-zenders. De zoekactie begint automatisch, maar u kunt frequentieshandmatig invoeren. Als de zenderontvangst slecht is, selecteert u Zoeken om nogmaals te zoeken. Selecteer Klaar en druk op OK als u deze TV-zender wilt opslaan.

Digitale zenders: Symbool van huisje > Configuratie > Installatie > Installatie zenders > Zoeken en druk vervolgens op OK.

Met vriendelijke groet,
Edwin

B. van Vuurden, 04-02-2015 22:16 #4
Heb ook probleem met Sony met ci-module ook gebeld met klantenservice en td lijkt het probleem bij Sony te liggen ook met klantenservice Sony gebeld die zeggen dat er idd problemen zijn met de ex modellen en dat ze gaan overleggen met Ziggo al met al kan het nog wel tot eind volgende duren voor het probleem opgelost is. Reactie infoteur, 16-02-2015
Bedankt voor het melden. Is het probleem inmiddels verholpen?

Met vriendelijke groet,
Edwin

A. Maessen, 01-02-2015 09:09 #3
Ik heb anderhalve dag geprobeerd de zenders opnieuw in te stellen op onze Sony KDL32EX302 met CI-module.
Niet gelukt. Daarna een uur met klantenservice en technische dienst van Ziggo geprobeerd. Moet zeggen zeer behulpzaam.
Zenders blijven zwart. Volgens Ziggo ligt de oorzaak bij de tv. Zijn er meer mensen met problemen met dit type Sony.
Sony hierover geïnformeerd. Kort gezegd ligt het niet bij hun, maar zij gaan wel hun software proberen aan te passen. Reactie infoteur, 16-02-2015
Beste A. Maessen,

In de bovenstaande reactie wordt aangegeven dat er inderdaad problemen zijn met (oudere modellen) Sony televisies. Is het probleem inmiddels verholpen bij u?

Met vriendelijke groet,
Edwin

R. Reiche, 30-01-2015 22:15 #2
Goeiedag,
Ik heb bij kennissen een Toshiba tv, de zenders opnieuw ingesteld met CI module, maar na soms 2 en soms na 1 dag alle zenders weer weg, ik heb hem al wel 6 keer opnieuw zenders laten zoeken.
Kunt u uitleggen waar het probleem zit, alvast bedankt.
Deze mensen wonen op de klokkenslag 281 te Emmen.

Vriendelijk Groetend. R.reiche Reactie infoteur, 31-01-2015
Vervelend dat de zenders plots weer verdwijnen. Weet u toevallig het type of model van de Toshiba televisie? Zonder dit nummer kan ik u helaas op afstand niet helpen. Heeft u al de hulp van Ziggo ingeschakeld? (https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact-met-ziggo)

Succes,
Met vriendelijke groet,
Edwin

Hendrikx, 10-01-2015 21:32 #1
HALLO,

Is bekend op welke datum en op welke lokatie deze aanpassing gaat gebeuren.


Groete Huub H. Reactie infoteur, 11-01-2015
Beste Huub,

Het is op 11 januari 2015 nog onbekend wanneer welke regio of gemeente aan de beurt is. U krijgt tien dagen voordat uw televisie op zwart komt te staan een brief van Ziggo.

Vriendelijke groet,
Edwin

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 26-05-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Bronnen en referenties: 15
Reacties: 9
Schrijf mee!