InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Xiaomi Yi Sport Camera: Goedkope GoPro concurrent

Xiaomi Yi Sport Camera: Goedkope GoPro concurrent

Met actiecamera's is het mogelijk om je mooiste sportmomenten vast te legen. Vaak zie je de camera's gemonteerd op een helm, een fiets, een motor of aan een stick. Met zo'n actiecamera kan je mooie sportmomenten vastleggen, vaak zelfs onder water of in slow motion. De bekendste fabrikant van actiecamera's is GoPro. Het Chinese bedrijf Xiaomi heeft nu echter ook een actiecamera uitgebracht. En zoals wel vaker met Chinese producten, is deze camera een stuk goedkoper dan die van concurrent GoPro.

Wat is Xiaomi

Xiaomi is dus een Chinees elektronicabedrijf, gevestigd in China. Xiaomi is vooral bekend van haar mobiele telefoons. Bekende telefoonseries van Xiaomi zijn de Redmi en de Mi serie. Xiaomi staat er vooral om bekend producten te maken die, als je ze vergelijkt met concurrerende producten van andere fabrikanten, relatief goedkoop zijn. Naast telefoons heeft Xiaomi ook andere producten uitgebracht, zoals een fitness armband voor tijdens het sporten, een powerbank om bijvoorbeeld je telefoon op te laden en televisies. Xiaomi heeft geen vestigingen in Europa, en ook via internet is het niet mogelijk om direct van hun site te bestellen naar Nederland. Wel zijn er ontzettend veel sites die hun producten doorverkopen aan Europa, waardoor het toch mogelijk is om producten van Xiaomi in Nederland te bestellen.

Xiaomi Yi Sport Camera

In plaats van een telefoon heeft Xiaomi nu een actiecamera uitgebracht. De camera heeft specificaties die redelijk overeenkomen met modellen van de bekende fabrikant GoPro en het lijkt er dus op dat Xiaomi wil gaan concurreren met GoPro. Hieronder de belangrijkste specificaties van de Xiaomi Yi Sport Camera:

  • Beeldprocessor: Ambarella A7LS
  • Sensor: 16-megapixel Sony Exmor R BSI CMOS
  • Batterij: 1010mAh - verwisselbaar
  • Beeldverhouding: 16:9
  • Beeldhoek: 155 graden
  • Verbindingen: Bluetooth 4.0, Mini-HDMI, Wifi
  • Resoluties: 1080P @ 60FPS / 960P @ 60FPS / 720P @ 120FPS / 480P @ 240 FPS

Er zit geen beeldscherm op de camera. Wel is er een speciale app waarmee je door middel van Wifi je smartphone met de camera kan verbinden. Vervolgens is het mogelijk om media over te zetten of om de camera te bedienen via de telefoon. Het bereik van de verbinding met de camera via wifi zou maximaal 100 meter zijn. De app is helaas niet via de Playstore te downloaden. Voor IOS wordt er in April 2015 een app verwacht, met de zelfde functionaliteiten als de Android app. Aangezien er geen beeldscherm op de camera zit moeten alle instellingen ook via de app gebeuren. Je hebt dus een smartphone nodig om de camera goed te kunnen gebruiken.

De camera is 42 mm hoog, 60,4 mm breed en en 21,2 mm lang. Het gewicht van de camera is 72 gram. Het geheugen van de camera moet geleverd worden via een Micro-SD kaartje, met een maximale opslag van 128GB. Xiaomi adviseert een klasse 10 Miro-Sd kaart te gebruiken.

Accessoires

De camera wordt verkocht in twee varianten. De eerste variant is gewoon een losse camera in de kleur wit. De tweede variant is de 'Travel Edition', waarbij naast de camera in de kleur groen/geel ook een selfie stick wordt meegeleverd.

Naast de selfie stick is er ook een kit aangekondigd waarmee het mogelijk wordt om de camera op je huisdier te bevestigen. Tot slot komt er ook nog een waterdichte case voor de camera, waarmee je de camera tot 40 meter onder water mee zou kunnen nemen.

Verkrijgbaarheid

Xiaomi brengt deze camera vooralsnog alleen in China uit. De prijs voor de losse camera is 399 Yuan, wat omgerekend op zo'n 60 euro uit komt. Het is inmiddels al wel mogelijk om de camera via andere sites in Nederland te krijgen, echter ben je dan al gauw 25 euro meer kwijt, importkosten niet mee gerekend.
© 2015 - 2017 Jelde, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
GoPro actiecamera kopen? Reviews actiecamera's onlineGoPro actiecamera kopen? Reviews actiecamera's onlineDe GoPro actiecamera is de eerste actiecamera die populair is geworden bij het grote publiek. Er zijn nog verschillende…
GoPro3 en GoPro4 gaan niet meer aan; hoe los je dit op?GoPro3 en GoPro4 gaan niet meer aan; hoe los je dit op?De GoPro is een fijne camera, waarmee je gemakkelijk veel goede films en foto's kunt maken. De camera is handelbaar en h…
De GoPro actiecamera, be a HERO!De GoPro actiecamera, be a HERO!GoPro Be a HERO, zo luidt de slogan van het Amerikaanse bedrijf GoPro. Het bedrijf is de onbetwiste marktleider op het g…
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
De verschillende DJI Phantom dronesAnno 2015 zijn de drones uit de Phantom serie van het Chinese bedrijf DJI de bestverkochte drones, in de prijsklasse hog…
Bronnen en referenties
  • http://www.mi.com/yicamera/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Xiaomi
  • http://tweakers.net/pricewatch/438051/xiaomi-yi-sport-camera-wit/specificaties/

Reageer op het artikel "Xiaomi Yi Sport Camera: Goedkope GoPro concurrent"

Infoteur: Jelde
Gepubliceerd: 03-04-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!