InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Goedkoopste dashcams van goede kwaliteit

Goedkoopste dashcams van goede kwaliteit

Goedkoopste dashcams van goede kwaliteit Voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat over wie de aanrijding veroorzaakte waar je het slachtoffer van bent geworden? Dat kan met een dashcam aan boord. Deze speciaal voor gebruik in auto's gemaakte camera's registeren alles wat er voor en eventueel achter je op de weg gebeurt. Zo sta je sterk wanneer het een verzekeringskwestie wordt. Bovendien kun je wellicht anderen tot dienst zijn met de vastgelegde beelden. Je kunt de camera zelfs laten draaien wanneer de auto geparkeerd staat, om zo informatie te verkrijgen over eventuele dieven.

Wat is een dashcam?

Een dashcam is, zoals de naam al aangeeft, een camera voor op je dashbord in de auto. De camera kan ook worden bevestigd aan het raam of de achteruitkijkspiegel. Terwijl je rijdt legt de dashcam alles vast wat er voor je op de weg gebeurt. Op deze manier is het mogelijk om direct bewijs voor handen te hebben in het geval van een aanrijding. In juni 2015 liet de politie zelfs weten het gebruik van dit soort onboard camera's toe te juichen. Het is een belangrijk wapen tegen verkeershufters en kan bovendien een hoop juridisch gesteggel over de toedracht van een aanrijding voorkomen. Niet zelden worden de beelden bovendien gebruikt om niet het gelijk aan te tonen van de bezitter van de camera, maar dat van een andere weggebruiker die bijvoorbeeld op een kruispunt wordt aangereden door een auto die door rood is gereden.

De meeste dashcams worden gemaakt in Azië. Hun grootste afzetmarkt ligt in landen als Rusland en Oekraïne, waar roekeloos rijgedrag jaarlijks voor miljarden aan schades zorgt. De dashcam wint echter in Nederland en België ook aan populariteit, blijkens de vele filmpjes die dagelijks op YouTube verschijnen van verkeersongevallen die vanuit een rijdende auto zijn vastgelegd.

De prijs van een goede dashcam

Hoe duur een dashcam is wordt vooral bepaalt door de functies die gewenst zijn. Een zeer geavanceerd model legt bijvoorbeeld allerlei data vast met betrekking tot de snelheid van de auto, de g-krachten, GPS-functie, G-shock sensor en diverse meteorologische gegevens. Wie een goede 300 tot 400 euro over heeft voor een dashcam krijgt een installatie met twee Full HD (1080p) camera's om zowel vooruit en achteruit op te nemen en een 4.0'' inch LCD display met touchscreen voor het terugkijken van beelden en live meekijken tijdens het rijden. Wil je echter rustig aan beginnen dan kun je voor enkele tientjes al klaar zijn.

Bullit On-Board Camera

Voor niet meer dan 40 euro heb je al een Bullit On-Board Camera. Dit is een dascam met een resolutie van 1280x720 (HD) / 720x480 / 640x480 (30fps) en een 2,4inch LCD scherm. Met de ingebouwde 800mah accu kun je ongeveer een uur opnemen. Hij heeft een SDkaartslot voor een SDkaart van maximaal 32GV. Is je SDkaart vol dan overschrijft hij de laatste opname. Heb je iets interessants vastgelegd dan moet je dus wel snel de opname stoppen om te voorkomen dat het weer wordt overschreven. Al met al is dit een prima dashcam om mee te beginnen. Wil je later gebruik gaan maken van meer functionaliteiten dan kun je altijd een meer geavanceerde cam kopen.

DCAM-005 Metal HD Dashcam met nachtvisie

Wil je ook in het donker goede opnames kunnen maken, dan is de DCAM-005 Metal HD wellicht een goede optie. Deze camera heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels (30 fps) en een ingebouwd 2,7" LCD-scherm. Hij heeft tevens een Nederlandstalig menu en een extra lang aansluitsnoer waardoor je deze op elke gewenste manier kunt wegwerken in je auto. Deze dashcam is vooral een aanraden als je ook bij nacht opnames wilt kunnen maken.

Dashcam C600 Full HD

Voor iets meer geld heb je een hele kleine, nauwelijks opvallende dashcam van uitstekende kwaliteit. De Dashcam C600 Full HD valt met afmetingen van 65 bij 75 mm niet snel op. Ga jij zelf de fout in achter het stuur, dan zul je niet snel geconfronteerd worden met de eis om de beelden af te staan. Desondanks ben je wel in het bezit van een dasgcam met Full HD opnamecapaciteit en een groothoeklens van maar liefst 160 graden. Door de mogelijkheid van loop recording hoef je oude beelden niet meer handmatig te verwijderen maar worden deze automatisch overschreven. Met een prijs van niet meer dan 60 euro is ook deze dashcam niet duur.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sbl0323, Pixabay
  • Bol.com

Reageer op het artikel "Goedkoopste dashcams van goede kwaliteit"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 27-06-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!