InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De voornaamste smartphonetrends van 2017

De voornaamste smartphonetrends van 2017

De voornaamste smartphonetrends van 2017 Smartphones worden elk jaar slimmer. Vergelijk de smartphones van de jaren 90 maar eens met de toestellen van nu, een wereld van verschil! De huidige toestellen zijn sneller, slanker en passen gemakkelijk in je broekzak. Bovendien is het scherm kristalhelder en kun je met veel plezier films en foto's bekijken op je smartphone. Meer nog, de evolutie van smartphones staat niet stil! In 2017 werden de toestellen dan ook uitgerust met nieuwe en handige features. 2017 heeft weer heel wat veranderingen meegebracht inzake smartphone-nieuwigheden. Zo zagen we de schermranden verdwijnen en werd de Qualcomm Snapdragon 835 processor de standaard CPU voor de duurste smartphonemodellen. Daarnaast kwam zowel Google als Apple op de proppen met geüpdatete versies van hun besturingssysteem.

Smartphonetrends van 2017

Goedkopere smartphones werden krachtiger en meer betrouwbaar

2017 was een geweldig jaar voor kopers die op zoek zijn naar een krachtige maar goedkope smartphone. Zo is het moeilijk een smartphone te vinden met een schermresolutie lager dan 720x1280, zelfs bij de goedkoopste varianten! Meer zelfs, door verlaagde productiekosten is de algemene kwaliteit van de toestellen toegenomen waardoor films, spelletjes en zelfs pagina's tekst er veel beter uit zien. Ook de minimale RAM-capaciteit is toegenomen bij de instapmodellen, waarbij we niet moeten schrikken van een smartphone met 6GB aan RAM-geheugen. Er zijn tal van goedkope maar krachtige smartphones beschikbaar, waaronder:
  • Huawei P10 Lite
  • Motorola Moto G5 Plus
  • Samsung Galaxy A5 2017
  • Samsung Galaxy J5 2017

Bron: Cicwdn, PixabayBron: Cicwdn, Pixabay

Aansluiting voor de hoofdtelefoon verdween

Dank je wel Apple. De iPhone 7 was het eerste toestel waarbij er geen fysieke aansluiting meer te vinden was voor een hoofdtelefoon. Dit werd in eerste instantie niet met volle vreugde onthaald door de doorsnee consument. Desondanks kozen andere smartphonefabrikanten er ook voor om deze feature in te voeren. Zo zagen we de hoofdtelefoonaansluiting verdwijnen bij de Samsung Galaxy S8 en S8+, alsook heeft de Google Pixel 2 geen aansluiting meer voor een hoofdtelefoon. Maar niet getreurd, deze werd vervangen door een bliksemsnelle USB-C aansluiting die alsnog de mogelijkheid biedt om een hoofdtelefoon op aan te sluiten.
Bron: Pakfones, PixabayBron: Pakfones, Pixabay

18:9 beeldschermverhouding

LG’s G6 was de eerste smartphone met de nieuwe beeldverhouding van 18:9 (of 2:1). Dit in tegenstelling tot de standaard verhouding van 16:9. Het langer maken van het scherm is een geniale manier om het scherm zowel groter als ergonomischer te maken. Het is dan ook niet te verwonderen dat dit slimme trucje snel werd overgenomen door andere fabrikanten zoals Samsung en Apple.

Digitale assistenten

2017 was het jaar van de digitale assistenten. Zo kregen zowel de Google Assistant als Apple’s Siri updates en kwam Samsung bovendien op de proppen met zijn eigen assistent: Bixby. Hoewel deze laatste niet met al te veel enthousiasme werd onthaald, toont dit wel de toekomstvisie van deze bedrijven aan.

Digitale assistenten zullen in de toekomst alleen maar functioneler en accurater worden. Zo kunnen ze anno 2017 kalenderafspraken maken, todo-lijstjes samenstellen alsook dingen opzoeken op het internet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat digitale assistenten steeds meer deel uit maken van ons dagelijks leven en dus ook terug te vinden zijn op zelfs de goedkoopste smartphones.
Bron: EsaRiutta, PixabayBron: EsaRiutta, Pixabay

Dubbele camera's

Zowel LG als Huawei hebben in 2016 de toon aangezet tot het gebruik van dubbele camera’s. Niet snel daarna volgde Apple met de iPhone 7 Plus en Samsung met de Galaxy S8 en S8+. Maar wat is nu het voordeel van een dubbele camera? Wel nu, door twee camera’s te gebruiken zijn er twee fotosensoren in plaats van één. Vanzelfsprekend leidt dit tot scherpere beelden. De hoofdsensor functioneert grotendeels als een gewone camera, waarna de tweede sensor elementen aan het beeld tracht toe te voegen die de eerste sensor heeft gemist. Hierdoor wordt een optimale foto geproduceerd.

Lees verder

© 2017 Jusoran, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.pastemagazine.com/articles/2017/01/5-smartphone-trends-in-2017-to-look-out-for.html
  • https://www.flatworldsolutions.com/IT-services/articles/popular-digital-assistants.php
  • https://www.cnet.com/topics/phones/best-phones/
  • Afbeelding bron 1: Cicwdn, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pakfones, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: EsaRiutta, Pixabay

Reageer op het artikel "De voornaamste smartphonetrends van 2017"

Infoteur: Jusoran
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!