Hyper Text Markup Language

Hyper Text Markup Language Hyper Text Markup Language, beter bekend onder html, is een taal voor de opmaak van documenten. Html wordt op het web gebruikt om webpagina’s te tonen. Een html-document bestaat uit markup tags. Deze tags vertellen de browser hoe de pagina getoond moet worden.

Geschiedenis

Html werd in 1991 bedacht en ontwikkeld door Tim Berners-Lee om documenten gemakkelijker toegankelijk te maken. Hij ontwikkelde ook de eerste webbrowser, WorldWideWeb genaamd. In 1994 werd de ontwikkeling van html overgenomen door het W3C (World Wide Web Consortium). Het resultaat hiervan werd in juni 1995 gepubliceerd als html versie 2.0. Elke web-browser dient ten minste alle elementen uit html 2.0 te ondersteunen. Enkele maanden eerder in 1995 verscheen een nieuwe, experimentele versie van html, aangeduid met html 3.0. Deze nieuwe versie bevatte vele nieuwe elementen en verbeteringen ten opzichte van html 2.0, bijvoorbeeld tabellen, mogelijkheden om wiskundige formules op te nemen, en een verbeterde manier om klikbare plaatjes te gebruiken. Netscape, de populairste browser van dat moment, nam diverse elementen uit html 3.0 over, maar introduceerde ook vele eigen elementen onder de naam "html 3.0". Dit zorgde en zorgt nog steeds voor verwarring bij de gebruikers. In 1997 werd html 4.0 geaccepteerd. In 1999 werd html 4.01 geaccepteerd door het W3C. In deze versie zijn nog kleine correcties aangebracht. In 2000 werd ISO- html, gebaseerd op html 4.01 Strict, geaccepteerd als een internationale webstandaard.

De opbouw van een html document

Een html-document bestaat uit twee delen: de gewone tekst (deze tekst kun je ook in je browser zien) en de html-tags. Deze tags zorgen ervoor dat het document wordt opgemaakt, dat de tekst wordt ingedeeld en dat verwijzingen worden opgenomen naar andere bestanden en webpagina's. De eerste tag in een html-document is <html>. Deze tag vertelt de browser dat dit het begin is van een html-document. De laatste tag in een document is </html>. Deze tag vertelt de browser dat dit het eind van het html-document is. De tekst tussen <head> en </head> is header informatie. De header informatie wordt niet getoond in het browservenster. Tussen de <title>-tags staat de titel van het document. De titel wordt getoond in de browser’s titelbalk. Tussen de <body>-tags staat de tekst die in de browser zal worden getoond.

Zelf html schrijven

Een html- document kan gemaakt worden in een simpele text editor zoals ‘Kladblok’ of ‘Wordpad’. Je kunt ook een html-document maken door middel van een WYSIWYG editor (What you see is what you get, ofwel je krijgt wat je ziet). Voorbeelden hiervan zijn FrontPage, Dreamweaver of Adobe Golive. In plaat van zelf de tags te schrijven, wordt dit door de editor gedaan. Op Internet zijn veel handleidingen te vinden over het maken van html-documenten. Daarnaast zijn er op Internet ook veel gratis programma’s te vinden die je helpen bij het maken van een website.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hyper Text Markup Language"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: Februari 2007
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!