InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Digitale opslag van gegevens: de verschillende mogelijkheden

Digitale opslag van gegevens: de verschillende mogelijkheden

Er bestaan verschillende mogelijkheden om uw computerbestanden veilig op te slaan of versturen. We zetten ze even op een rijtje.

Online back-updiensten

Online back-updiensten worden vaak gratis aangeboden. Op deze manier kan u gegevens naar het net sturen, ze daar opslaan en opnieuw opvragen.

Er zijn ook aanbieders zoals Yuntaa die wel een vergoeding vragen. U krijgt onbeperkte opslagruimte en u kan werken alsof u bezig bent op uw eigen pc. Ook foto's, video en audio kan perfect op deze manier worden opgeslaan. U kan ook bepalen wie wat kan raadplegen, dit in tegenstelling tot de gratis aanbieders die onbeperkte toegang aan iedereen verlenen.

Het nadeel van deze back-upmogelijkheid is de snelheid. Kleine bestanden is geen probleem, maar voor grote bestanden neemt het proces zeer veel tijd in beslag. De opslagcapaciteit is ook vaak beperkt. Bovendien hebt u in de meeste gevallen geen controle over uw bestanden en in wiens handen ze terechtkomen. Het grote voordeel is dat u overal ter wereld uw gegevens kan opvragen.

Enkele voorbeelden: Gmail, Adrive, Mediafire.

USB-stick

Het makkelijkste transportmiddel voor het uitwisselen van bestanden is de e-mail. Als de bestanden echter zeer groot zijn, biedt de USB-stick een interessante uitweg. Een USB-stick is klein van formaat en de prijs is de laatste jaren trouwens serieus gedaald.

Juist omdat hij zo klein is, kan je hem makkelijk verliezen. Op die manier kan de vinder zo maar met al de informatie aan de haal. Als je er wat meer geld voor over hebt, kan je zo een stick echter wel beveiligen, zodat ze zichzelf wissen als ze in verkeerde handen terechtkomen. U kan door middel van installatie van een eenvoudig software-programma 'TrueCrypt' echter ook zelf voor een beveiliging zorgen. Deze beveiliging zorgt er wel voor dat je zo maar niet op elke computer terechtkunt met de stick.

Netwerkopslag

Nog een maatje groter dan de USB-stick is de externe harde schijf. U kan ook kiezen voor netwerkopslag. Als u thuis meerdere computers hebt, kan u uw lokaal netwerkje centraliseren door uw gegevens te stockeren op de netwerkschijf. Op die manier kan u alle gegevens op eender welke PC thuis raadplegen of bewerken. U kan tenslotte de gegevens op de netwerkschijf ook beschikbaar maken op het internet. Zo krijgt u hetzelfde effect als de online back-up, maar u behoudt zelf alle controle over de gegevens.

Flash-geheugen

Flash-geheugen is een vorm van dataopslag die weinig energie verbruikt en gebruikt wordt voor digitale camera's, gsm's en MP3-spelers. Deze vorm van geheugen onthoudt data als er geen spanning staat op de chip (bv. foto's, liedjes).

Diversen

Om onze opsomming volledig te maken, kunnen we hier de meer traditionele vormen van data-opslag nog aan toevoegen, zoals diskettes, CD-ROM, DVD. Deze zijn bij het bredere publiek echter al wel langer bekend.
© 2009 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om digitale foto's veilig te bewarenTips om digitale foto's veilig te bewarenHet geheugenkaartje van de digitale camera is net vol op dat unieke moment, een ergernis! Of de digitale camera wordt ge…
Playstation 3 resetten (FAT model)Playstation 3 resetten (FAT model)De playstation 3 is een duur apparaat en het is erg vervelend als het apparaat het niet meer naar behoren functioneert.…
Doe meer met uw digitale foto'sDoe meer met uw digitale foto'sHet is zonde om uw digitale foto's alleen op uw harde schijf te laten staan. Er is zoveel meer mogelijk: maak een webalb…
DVD Shrink, een backup van uw dvd makenDVD Shrink, een backup van uw dvd makenDVD blijven altijd gevoelig voor krassen, daar kunt u niet omheen. Maar wat nou als er krassen komen op uw favoriete dvd…
Externe harde schijvenExterne harde schijvenOpslag van digitale media is ontzettend belangrijk. Naast de harde schijf in je computer of laptop is een mobiele schijf…
Bronnen en referenties
  • Netto dd 31-01-09

Reageer op het artikel "Digitale opslag van gegevens: de verschillende mogelijkheden"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 04-02-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!