InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De snelle wereld van PDA en mini laptop

De snelle wereld van PDA en mini laptop

Hoe snel gaan de ontwikkelingen van de pdas, minilaptops en wat er nog in ontwerpen tussen zit. Je hoeft maar enkele keren met je ogen te knipperen en er is weer een nieuw model op de markt. Bij de aanschaf zie je soms door de bomen het bos niet meer. toch is het goed je te orienteren bij aanschaf. Op internet, maar ook in de speciaalzaak.

PDA

De een vindt een PDA ideaal, want met zon alles in een apparaat heb je weinig mee te nemen en toch alles bij de hand.
De PDA heeft meestal de volgende zaken aan boord:
  • telefoon
  • bluetooth
  • agenda
  • notitieruimte (bijv. microsoft office mobile)
  • takenoverzicht
  • email (ook de mogelijkheid te synchroniseren met de email op kantoor)
  • internet
  • camera
  • rekenmachine
  • msn
  • spraakherkenning
  • voicerecorder
En eerlijk is eerlijk het scheelt een boel extra spullen meesjouwen. Dit neemt niet weg dat het niet ideaal internetten is op zon klein scherm (ook al is de snelheid goed).

De prijsklasse varieert van zon 300 euro tot zon 700 euro en de bekende merken zoals HTC, Samsung, Sony Ericcson, HP, Nokia hebben allemaal minimaal een, maar vaak meerdere modellen in het assortiment. Combineer je het met een telefoonabonnement dan is de bijdrage voor een dergelijk toestel vaak minimaal. Er zitten grote verschillen bij de verschillende telefoonaanbieders, dus even zoeken op internet loont de moeite.

De tests geven altijd wel een speciaal model weer wat extra goed scoort en momenteel is dat een van de luxere modellen van HTC, maar toch is het heel persoonlijk. De recensies van gebruikers op de verschillende sites lezen, wil in de keuze vorming nog al eens helpen. Vaak is het zo dat als je een bepaald merk gewend bent, je niet snel over zult schakelen. De ervaring leert dat HP liefhebbers hier nogal eens last van hebben.

Tussenvorm

Tussen de PDA en de minilaptop zit als mobiel kantoor nog een soort tussenvorm. HTC is het eerste maar er zullen er zeker meer volgen. Dit is een telefoon, maar je hebt het idee dat je heel wat aan je oor hebt. Het formaat is niet echt handzaam als telefoon, maar met het kleine maar toch goed bedienbare scherm heb je echt een heel kleine pc bij je. Nogal wat geheugen, dus je zit nu in no time in de problemen.

Mini laptop

De echte mini laptops worden inmiddels door de bekende merken geleverd zoals HP, Asus, Acer, Dell, MSI. Ze beginnen bij een scherm van zon 9 inch oplopend tot zon 12 inch. Maar de grootte van het scherm is niet altijd het probleem. De kleine laptops hebben dus ook een klein toetsenbord en de meeste vrouwen zullen er geen problemen mee hebben, maar menig mannenhand zal te grof en te groot zijn om het toetsenbord te hanteren. Voor sommige mensen is het echter een kwestie van wennen. Alleen uitproberen is hiervoor de enige oplossing.

De geheugencapaciteit en het hele accugebeuren is bij de verschillende merken sterk uiteenlopend en bij aanschaf afhankelijk van het type gebruik belangrijk of van ondergeschikt belang. De types zijn allemaal licht van gewicht en eenvoudig in een tas op te bergen. De kosten variëren van ruim 300 euro tot 600 euro (let goed op, want sommige leveren inclusief het complete officepakket en dat scheelt duidelijk in prijs). Het ene merk heeft meer accessoires te koop bij het toestel dan de andere, maar dit is heel persoonlijk. Ook voor deze toestellen geldt dat er een persoonlijke voorkeur is, maar enkele toestellen van Asus en Dell kwamen goed uit de test.

Tenslotte

Testen bekijken is altijd goed, maar geven een overall beeld. Als je specifieke wensen hebt is het van belang die goed te vergelijken en dit in je uiteindelijke keuze mee te laten wegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De snelle wereld van PDA en mini laptop"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-05-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!