InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rij

Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rij

Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rij Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands laptop is het verstandig om eerst te kijken welke laptops goed bekend staan. In dit artikel vind je een aantal tips voor je zoektocht naar een geschikte laptop, en vind je een overzicht van de beste en meest verkochte laptops in Nederland.

Wat jij wilt...

Voor je over gaat tot het kopen van een laptop is het zaak om een aantal dingen zaken te krijgen. Onderstaande vragen kunnen je daar bij helpen:
  • Waar wil je de laptop voor gebruiken (spellen, tekstverwerking, internet enz.)?
  • Wat is je budget?
  • Hoe groot en zwaar mag de laptop zijn?
  • Welke garantie wil je op de laptop?

Wie de laptop als een soort vervanger van de thuiscomputer gebruikt, zal het waarschijnlijk niet erg vinden als een laptop iets aan de zware kant is. Ook is een groot beeldscherm bij een dergelijke laptop een pluspunt. Maar een laptop die dagelijks van huis naar het werk moet worden meegenomen kan beter niet te zwaar en niet te groot zijn. Voor iemand die veel spellen op een laptop wil spelen, zal deze duurder uitvallen voor wie dat niet persé wil. Even ter vergelijking: een laptop met veel geheugen en een snelle CPU/processor kan honderden euro's duurder uitvallen. Denk voor de keuze van een laptop ook na over het merk; Microsoft en Apple zijn twee grote concurrenten van elkaar.

Laptoptermen

De beslissing voor een goede laptop kan lastig worden wanneer je onbekend bent met technische termen die van pas komen bij een laptop. Hier worden een aantal termen voor je uitgelegd:
  • Processor (CPU): de motor van de laptop
  • Harddisk: Door middel van GigaBytes (GB) wordt aangegeven hoeveel ruimte je hebt om gegevens als spelletjes, foto's enz. te bewaren. Hoe groter je harde schijf (harddisk) des te meer gegevens je kunt opslaan.
  • Intern geheugen: Met veel intern geheugen loopt je laptop een stuk soepeler (bij bijv. spelletjes).
  • Cardreader: Deze 'kaartlezer' is in de laptop ingebouwd en kan er bv. voor zorgen dat je een fotocamera op de laptop kunt aansluiten.
  • WiFi: Dit betekent dat je draadloos kunt internetten met de laptop. Ook de code 802.11 geeft dit aan.
  • Videokaart: Deze kaart kan ervoor zorgen dat je bepaalde spellen kunt spelen, maar kan bv. ook van belang zijn voor het aansluiten van je (foto)camera

De beste laptops

Hoewel een goede laptop afhangt van wat je ermee wilt doen, is hier een overzicht van laptops die erom bekend staan prima te werken en die goed verkocht worden:

Acer Aspire One

Voor een leuke prijs heb je een prima laptop (vanaf zo'n 400 euro). De Acer Aspire One zijn te verkrijgen in verschillende modellen en uitvoeringen. De processor is van Intel.

Apple MacBook

Hoewel aan de prijzige kant, staat deze Apple laptop bekend om z'n goede draadloze netwerkverbinding en de lange gebruiksduur van de batterij. De processor is van Intel. De latop is te koop vanaf zo'n 1000 euro.

Asus Eee PC

Asus maakt een goedwerkende laptop betaalbaar. Vanaf 300 euro is een laptop van Asus te koop. De processor is wederom van Intel.

Waar koop je een laptop?

In de winkel en online zijn laptops goed verkrijgbaar. Bedenk dat je in een winkel goed geholpen kunt worden door personeel, maar ook dat deze misschien zal proberen jou een duurdere laptop te verkopen. Zorg daarom, wanneer je in een winkel een laptop wilt kopen, dat je van tevoren veel informatie over laptops hebt opgevraagd. Online kun je laptops prima kopen bij shops als wehkamp en bol.com. Check voor je een bestelling doet altijd of een shop betrouwbaar is.
Gerelateerde artikelen
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Een nieuwe laptop kopenEen nieuwe laptop kopenWanneer je van plan bent om een nieuwe laptop te gaan kopen is het slim om eerst na te gaan wat je precies met de laptop…
Wat kost een notebook?Wat kost een notebook?De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pc’s verkocht. Daarna…
Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Laptop of computer verkopen, hoe en waar?Uw ‘oude’ laptop of gebruikte computer verkopen, hoe doet u dat en waar kunt u computers te koop aanbieden? Een laptop o…
Mogelijke problemen bij een laptop en tipsMogelijke problemen bij een laptop en tipsLaptops hebben het PC en internetgebeuren enorm veranderd. Veranderd in de zin van eenvoudiger en compacter gemaakt. Met…

Reageer op het artikel "Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rij"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 26-08-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!