InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > E-reader / Ereader: het digitale boek

E-reader / Ereader: het digitale boek

Wordt de E-reader dankzij de Apple iPad de hype van 2010? Gaat de Ereader, het digitale boek, een geduchte concurrent worden van de papieren versie? Feit is dat de E-reader in opmars is, en dat je op één apparaat gemakkelijk honderden of duizenden ebooks kunt zetten. Een kamer vol boeken past ineens in één hand. Bovendien maakt een goede E-reader gebruik van een E-ink display, dat veel prettiger leest dan een laptop of iPhone.

De Apple iPad

Eind januari 2010 is de Apple iPad gelanceerd. Een prachtig tablet met een 9,7 inch scherm en een dikte van slechts 1,27 cm. De iPad kun je gebruiken voor ondermeer muziek (iTunes), teksten (iBooks), films en navigatie. De iPad heeft een flashgeheugen van 16, 32 of 64 Gb. De iPad is beschikbaar met 3G en zonder 3G (internetverbinding) en de accuduur is ongeveer 10 uur. De adviesprijzen liggen tussen de 499 en 829 dollar. Naar verwachting is de iPad vanaf maart 2010 verkrijgbaar in Nederland.

Wat is een E-reader

Een E-reader is een draagbaar apparaat, qua formaat tussen een mobiele telefoon en een laptop, om elektronische boeken, e-books, te lezen. De belangrijkste kenmerken van een E-reader zijn een groot (intern) geheugen en een goed leesbaar scherm van 5 tot 10 inch. De meeste E-books ondersteunen diverse bestandsformaten, zoals pdf, xls en epub. E-books zijn op verschillende sites, al dan niet tegen betaling, te downloaden. De gegevensoverdracht vindt plaats via bijvoorbeeld Wifi of USB. Een geheugen van 1 gigabite biedt ruimte aan ongeveer 1000 e-books, dus ruim voldoende voor de komende paar jaar vakantie!

Prettiger lezen dankzij E-ink en E-paper

De techniek van het scherm is een van de grootste pluspunten van een goede E-reader ten opzichte van een computer of smartphone. Een bekend nadeel van een LCD of TFT-scherm is namelijk dat het onrustig leest: lage resolutie, trillend beeld, weinig contrast. Elektronisch papier met elektronische inkt zijn ontwikkeld om een aantal tekortkomingen van beeldschermen te vermijden. Zo kun je met elektronisch papier veel beter onder een hoek lezen zonder kleurverlies of vertekend beeld. Bovendien verbruikt elektronisch papier alleen stroom wanneer er nieuwe informatie op het scherm verschijnt, bijvoorbeeld als je een bladzijde om wilt slaan. In de praktijk betekent het dat je op een volle batterij honderden pagina's kunt lezen. Het contrast en de resolutie van E-paper zijn dusdanig veel hoger, dat veel gebruikers gemakkelijk lange tijd achter elkaar naar het scherm kunnen kijken.

Een E-reader aanschaffen

Hoewel E-readers al een tijdje op de markt zijn, lijkt de echte doorbraak plaats te gaan vinden in 2009 en 2010. Het aantal producten van E-readers neemt toe en de prijzen beginnen aantrekkelijk te worden. Reken op ongeveer 200 tot 400 euro, afhankelijk van merk, geheugen en formaat. Hieronder een aantal populaire E-readers:

Cybook Opus

De Opus heeft een scherm van 5 inch, gebaseerd is op elektronische inkt. Dankzij een resolutie van 600 bij 800 pixels en 200 dpi (bijna 3 keer zo hoog als een LCD-scherm) zijn de letters haarscherp en prettig leesbaar. Met één volle accuacculading kun je tot wel 8000 pagina’s lezen.
Het gewicht is slecht 150 gram en de ingebouwde flashschrijf heeft een capaciteit van 1 GB.

Sony Reader PRS-600

Deze E-reader van Sony heeft een touchscreen van 6 inch. Het is een E-ink scherm met 8 grijstinten en 5 lettertypen. Bovendien heeft deze stijlvolle zilvere boekenlezer een aantal interactieve functies: je kunt zoeken, aantekeningen maken of wijzigen. De levensduur van de batterij is gemiddeld 7500 pagina's. Het relatief kleine interne geheugen is uitbreidbaar tot 16 GB.

Amazon DX Kindle

Dankzij een scherm met een diameter van maar liefst 24 centimeter en een gewicht van 500 gram is de Kindle DX een van de grootste e-readers op de markt. Met dit grote scherm gaat Amazon zich niet alleen op de markt van het e-book richten, maar ook op digitale kranten en studenten. Nu papieren kranten steeds meer lezers en abonnees verliezen, zouden zij via de Kindle een nieuw, digitaal miljoenenpubliek kunnen bereiken. De nog geen centimeter dikke Kindle heeft een harde schijf van 3,3 GB, die ruimte biedt aan ongeveer 3.500 boeken. Gegevensoverdracht is mogelijk via Wifi.

Digitaal lezen bij bol.com

In september 2009 is bol.com gestart met de verkoop van E-readers, duizenden digitale boeken en diverse accessoires. Op de site van bol.com vind je bovendien veel informatie over de werking van e-readers en gebruikerservaringen.
Gerelateerde artikelen
Alles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiAlles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiHonderden boeken mee op vakantie die nog geen 200 gram wegen. Een utopie voor de reiziger die graag een boek bij de hand…
De e-reader of toch een papieren boek?De e-reader of toch een papieren boek?Je hebt vast wel eens een boek moeten lezen voor Nederlands, een mooi verslag erbij en inleveren maar. Las je uit een pa…
Ervaringen met e-readersErvaringen met e-readersWelke e-reader kopen? Volgens de Test E-readers van de Consumentenbond is de Beste Koop de BeBook Mini. Het resultaat va…
Boeken op een iPad zettenE-books en tablets zijn helemaal in. Veel mensen gebruiken de Apple iPad. Je kunt gemakkelijk elektronische boeken - gen…
Bronnen en referenties
  • www.ereaders.nl www.bol.com www.apple.com

Reageer op het artikel "E-reader / Ereader: het digitale boek"

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 03-08-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!