InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Televisie en films kijken in 3D

Televisie en films kijken in 3D

Televisie en films kijken in 3D Veel mensen hebben het al eens ervaren, een 3D film bekijken, waarbij het lijkt alsof je als het ware in de film zelf zit. Wanneer je in de Efteling of Disneyland bent geweest, dan heb je daar 3D films kunnen zien.

3D films kijken, hoe werkt het?

Bij de 3D technologie worden films opgenomen met twee camera's tegelijk. De beelden worden vervolgens driedimensionaal weergegeven. Wanneer je de film in 3D wilt bekijken, dan moet je dit doen met behulp van een 3D brilletje. Het effect van het in 3D kijken is dat het lijkt of je als het ware midden in de film zit. Het effect is zo sterk dat je soms kan denken dat je voorwerpen in de film daadwerkelijk kunt pakken.

3D films bekijken in de bioscoop

Sinds een paar jaar is de filmindustrie zich aan het ontwikkelen op het gebied van 3D weergave. Regelmatig komen er nieuwe bekende films uit, die ook in 3D worden geproduceerd. Deze films worden in de bioscopen vertoond en steeds meer bioscopen in Nederland draaien 3D films. Op de websites van deze bioscopen kun je zien welke 3D films er op dat moment draaien. De toegangsprijs voor een 3D film ligt wel wat hoger dan die voor een gewone film (ca 3,--).

Televisie kijken in 3D

Sony heeft bekend gemaakt dat zij in 2010 met een 3D televisie op de markt komen. Deze 3D televisies moeten net als de huidige 3D films met de speciale 3D bril bekeken worden. Men denkt dat driedimensionaal televisie kijken op termijn ook zonder 3D bril mogelijk gaat worden. De technologie hiervoor is in ontwikkeling. De verwachting is echter dat de productie hiervan of erg lang duurt, of nooit gaat plaatsvinden. Het produceren van zulk soort films is namelijk heel erg kostbaar. In Engeland zijn er plannen voor een betaald TV kanaal voor 3D weergave. Verwacht wordt dat de TV-toestellen die 3D kunnen weergeven vooral in het begin nog heel duur zullen zijn.
Op dit moment zijn er wel 3D DVD's verkrijgbaar die met een 3D brilletje via de televisie kunnen worden bekeken. De 3D beleving is hier echter veel minder, omdat een gewone televisie niet echt geschikt is voor het weergeven van 3D films. Wanneer je zo'n DVD wilt bekijken, en je hebt een redelijk nieuw beeldscherm voor je computer, dan kun je de DVD beter via je computer bekijken.

Je eigen filmmateriaal in 3D

Je kunt ook je eigen filmmateriaal laten omzetten naar een 3D filmpje. Veel van deze 3D filmpjes worden gemaakt voor bedrijfspresentaties. De beleving van zo'n filmpje zal bij een bedrijfspresentatie veel meer indruk maken dan een gewoon filmpje. Diverse bedrijven bieden de mogelijkheid een 3D film te maken, voor zowel privé of bedrijfspresentaties.

3D kijken ongezond?

Met 3D televisie of films kijken kunnen er lichamelijke klachten optreden, zoals misselijkheid en vermoeide ogen. Er zijn mensen die 3D televisie kijken verschrikkelijk vinden en niet houden van het effect om dingen "op je af te zien komen". Of je tegen 3D kijken kan is te ontdekken door een bioscoopfilm te gaan bekijken die in 3D wordt weergegeven. Grotere gezondheidsrisico's zijn niet bekend.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Televisie en films kijken in 3D"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!