InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Plasma, LCD, of toch oled? alle tv technieken op een rij

Plasma, LCD, of toch oled? alle tv technieken op een rij

Plasma, LCD, of toch oled? alle tv technieken op een rij We kijken met zijn allen al heel wat jaren TV, al in het begin van de jaren vijftig verschenen de eerste tv's in de Nederlandse huiskamers. Deze eerste toestellen gaven alleen maar zwart-wit beeld en beschikten over een relatief kleine beeldbuis. Op tv gebied is er dan ook een hoop veranderd sinds die eerste monochrome toestellen verschenen. Niet alleen zijn de toestellen een stuk groter en platter geworden, ook zijn de technieken sterk veranderd.

CRT Televisie

Staat voor Cathode Ray Tube (kathodestraalbuis) Dit is het oude model tv wat al sinds de jaren 50 op de markt is. Bij een CRT monitor is de binnenzijde van het scherm bekleed met een fosforescerende laag. Op deze laag staat een elektronenkanon gericht die hier elektronen op afvuurt. Zodra de fosforescerende laag geraakt wordt door zo'n elektron licht deze op dat punt op. Door nu de binnenkant van de beeldbuis volgens een bepaald patroon te bombarderen kan je een afbeelding zichtbaar maken op je tv.

Sinds 1967 zijn er kleurentelevisies op de markt. In een kleurenscherm bevinden zich 3 elektronenkanonnen, hierbij stuurt elk kanon 1 kleur aan, om rode, groene of blauwe puntjes te doen oplichten op het scherm. Als men nu meerdere punten naast of onder elkaar laat oplichten met elk een andere kleur gaat het uitgezonden licht zich mengen en krijg je weer nieuwe kleuren. Door dit vermengen van licht slim toe te passen zijn er vele miljoenen kleuren mogelijk.Tijdens het afvuren van elektronen op de beeldbuis ontstaat warmte, om deze warmteontwikkeling zo laag mogelijk te houden is de kathodestraalbuis van binnen vacuüm gezogen. Door het vacuüm wat binnenin de beeldbuis heerst is het noodzakelijk is dat deze altijd van erg dik glas is. De kathodestraalbuis wordt inmiddels nagenoeg niet meer toegepast in televisies en monitoren, niet alleen nemen ze teveel ruimte in, ze zijn ook erg zwaar en bij de grote modellen komt schadelijke röntgenstraling vrij.

De Plasma tv

Een plasmascherm bestaat als het ware uit heel veel kleine gasontladingslampen, in een enkele tv zitten er honderdduizenden. Het gas wat zich in deze lamjes bevind (meestal freon of neon) gaat opgloeien zodra er een elektrische spanning doorheen gaat. Als een gasontladingslamp opgloeit zend deze UV licht uit wat vervolgens tegen de fosforescerende laag aan komt die aan de binnenzijde van het tv-scherm zit. Deze laag gaat vervolgens zichtbaar licht uitzenden op de plaats waar hij geraakt wordt. Door nu deze lampjes volgens een bepaald patroon aan te schakelen krijg je een beeld te zien op je tv.

Het voordeel van een plasmascherm t.o.v een lcd scherm is dat de kleuren veel levendiger zijn en het contrast hoger is. Ook blijft bij een plasma tv het beeld goed zichtbaar als je er schuin voorstaat. Nadeel van de in plasmaschermen gebruikte techniek is dat het niet echt geschikt is voor kleinere schermen, de meeste tv's hebben dan ook een diameter van 1 meter of meer. Een ander nadeel van plasma tv's is het energiegebruik, dit ligt hoger dan van een moderne lcd die voorzien is van Dynamic contrast of led-backlight. Over het stroomverbruik van plasma's en lcd tv's gaan nog altijd de geruchten dat deze veel meer stroom zouden verbruiken dan de traditionele CRT beeldbuis. Het is wel zo dat het verbruik per toestel hoger ligt bij een plasma, dat dit verschil is eenvoudig te verklaren door het feit dat de platte schermen van tegenwoordig een veel grotere beelddiagonaal hebben dat de ouderwetse tv's. Als men een CRT tv zou maken met dezelfde afmetingen als een modern plat toestel, zou het verbruik daarvan ongeveer gelijk zijn, voor een toestel van 106 cm is het verbruik rond de 240 watt.

LCD

In tegenstelling tot de CRT en de plasma televiesies is bij een lcd scherm de beeldbuis niet aan de binnenzijde bekleed met een fosforescerende laag. De beeldbuis van een lcd tv bestaat uit 2 glazen platen met daartussen heel veel vloeibare kristallen. Van deze kristallen is te regelen hoeveel licht zij doorlaten, door er een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen te laten lopen. Voor deze kristallen plaatst men een kleurenscherm waarbij elke pixel bestaat uit een rode, groene en blauwe subpixel, Als men nu van achter de kristallen een lichtbron plaatst, gaat het licht door deze kristallen heen, om vervolgens via het kleurenscherm als gekleurd licht zichtbaar te worden. Door nu de lichtdoorlaatbaarheid van de kristallen te regelen kan je kiezen welke kleur licht er per pixel te zien is en kan je dus een afbeelding op je scherm creëren. De lichtbron achter de kristallen is een Cold Cathode Fluorescerende Lamp (CCFL). LCD schermen presteren doorgaans beter dan plasmaschermen in helder verlichte ruimten zoals klaslokalen en winkels, dit komt deels doordat plasma tv's het omgevingslicht meer reflecteren. Ook zijn met LCD displays doorgaans hogere resoluties mogelijk bij kleine schermen. Nadeel van een LCD schermen is dat de kleuren wat fletser worden als je er schuin voor gaat staan, dit is vooral bij goedkopere merken goed te zien.

LED

Led televisie is eigenlijk hetzelfde als een gewone LCD tv, met het verschil dat de CCFL wordt vervangen door Led verlichting. In plaats van 1 of 2 grote CCFL's zitten er nu vele kleine ledjes achter waardoor het scherm nog platter kan, schermdiktes van minder dan 3 cm zijn hierdoor mogelijk. Men onderscheid 4 verschillende technieken bij het gebruik van LED verlichting. Led Backlight is sinds 2006 op de markt.

Backlight RGB:

Hierbij bevindt zich achter de beeldbuis een plaat waarvan het hele oppervlak is bedekt met rode, groene en blauwe LED-jes. Voordeel hiervan is dat de voor het milieu schadelijke CCFL's niet meer nodig zijn, en dat er een hele hoge kleurwaarde gehaald word. Ook levert het geen nadelen op als er een lampje stukgaat, er zijn er immers nog genoeg over. Nadeel van deze techniek is dat de productiekosten vrij hoog zijn, en dat het energieverbruik ongeveer gelijk blijft.

Backlight white LED:

Vergelijkbaar met de backlight rgb technologie, alleen wordt er nu gebruik gemaakt van witte led's waardoor je maar een derde van de hoeveelheid nodig hebt die je bij de RGB variant zou gebruiken (rood+blauw+groen = wit licht) Door minder leds te gebruiken wordt er energie bespaart en komt er minder warmte vrij, wat de levensduur weer ten goede komt. Bij gebruik van witte leds is de kleurweergave wel iets minder dan bij gekleurde leds, maar beter dan bij het gebruik van CCFL's.

Backlight white LED with Local dimming:

Bij deze techniek zijn de ledjes afzonderlijk van elkaar uit te schakelen of te dimmen, waardoor op het scherm de kleur zwart nog zwarter zal zijn. Het dimmen of uitschakelen van leds levert ook weer meer energiebesparing op.

Edge led:

Hierbij worden aan de zijkanten van het scherm gemonteerd, in plaats van verdeeld over het hele oppervlak. Achter het beeldscherm worden vervolgens heel veel kleine reflectoren geplaatst die het licht gelijkmatig over het scherm verdelen. Niet alleen kan het toestel hierdoor dunner worden gemakt, ook zijn er minder leds nodig wat weer een energiebesparing oplevert.

TFT

Een TFT scherm is eigenlijk net als het LED scherm een verbetering van de LCD techniek. TFT staat voor Thin Film Transistor, wat betekend dat elke subpixel een eigen transistor heeft. Deze transistor helpt het kristal van de subpixel met reageren, waardoor sneller schakelen mogelijk wordt en videobeelden beter worden weergegeven. Ook zijn er dankzij de TFT technologie hogere kleurwaarden en een beter contrast mogelijk. Nadeel van de TFT techniek is dat deze relatief duur is.

Oled

Oled staat voor Organic Light Emitting Diode, en bestaat uit organische polymeren die stroom kunnen geleiden en licht kunnen uitzenden. Oled is wat anders dan led. De technieken lijken op elkaar maar leds zijn meer bedoelt om te iets te verlichten, en een oled is meer een lichtgevend oppervlakte, zie het als een dun lichtgevend stukje folie.

Oled schermen zijn nog niet geschikt voor de grotere oppervlakten, men verwacht de eerste oled 32 inch tv pas in 2011 of 2012. Oled schermen zijn tegenwoordig al wel vaak verwerkt in displays van telefoons of mp3-spelers. Aangezien het productieproces van oled schermen in wezen eenvoudiger is dan dat van een plasma- of lcd tv verwacht men dat men deze toestellen in de toekomst goedkoper aan kan bieden. Voordelen van oled schermen zijn een laag energiegebruik, een extreem grote kijkhoek, en een veel betere contast en kleurwaarde dan met de huidige tecnieken het geval is. Ook is het mogelijk extreem dunne schermen te creeeren, tijdens een demonstratie door een fabrikant is zelfs een werkend 11 ich scherm van 3 mm dik getoond.

TMOS

TMOS is een nieuwe techniek die nog in ontwikkeling is. In plaats van voor elke pixel 3 aparte subpixels te gebruiken voor de kleuren rood, groen en blauw werkt een TMOS scherm met een soort sluitermechanisme. Door dit sluitermechanisme wordt het mogelijk om de 3 primaire kleuren heel snel achter elkaar op dezelfde pixel af te vuren. Dit afvuren van kleuren gaat zo snel dat het menselijk oog dit niet kan waarnemen en dit zal zien als 1 kleur zal zien.

Verwacht wordt dat met TMOS schermen een helderheid valt te halen die 10 x hoger is dan van een lcd scherm, en dat deze schermen een stuk goedkoper worden aangezien het productieproces een stuk eenvoudiger dan van een lcd scherm, en zouden productielijnen van lcd displays eenvoudig kunnen worden omgebouwd tot TMOS productielijnen. Nadelen van TMOS zijn nog niet bekend, wel worden in 2010 de eerste kleine schermen op de markt verwacht.
© 2009 - 2018 Voodoo113, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Geleidelijk stappen consumenten over van de traditionele beeldbuis naar een lcd televisie of plasma televisie. Wat zijn…
Waar moet u op letten bij het kopen van een televisie?Waar moet u op letten bij het kopen van een televisie?Het kopen van een nieuwe televisie is nog niet altijd even eenvoudig. Er bestaan vele verschillende merken, afmetingen e…
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
LG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG presenteert de nieuwe Plasma TV met 60" kijkplezier. De LG 60PG7000 Premium Full HD plasma tv heeft ingebouwde blueto…
TV kijken in stijlTV kijken in stijlEen flatscreen televisie is niet meer weg te denken in de Nederlandse huiskamers. Vooruit stormende techniek heeft er vo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_tv http://nl.wikipedia.org/wiki/LED_TV http://nl.wikipedia.org/wiki/Thin_film_transistor_liquid_crystal_display http://nl.wikipedia.org/wiki/Oled http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/oled-tv-20090608/ http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2490607&WT.mc_id=rss

Reageer op het artikel "Plasma, LCD, of toch oled? alle tv technieken op een rij"

Infoteur: Voodoo113
Gepubliceerd: 24-10-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!