TransferJet, veilige draadloze overdracht

TransferJet is een overdrachtstechniek die bedoeld is om kabels overbodig te maken. Muziek, foto's en video kunnen met TransferJet draadloos overgezet worden met hoge snelheid van het ene apparaat naar het andere. Die automatische overdracht is ontwikkeld door Sony. Het project zal verder uitgevoerd worden door een consortium van een groot aantal bedrijven. Bij de verdere ontwikkeling zal veel aandacht worden besteed aan de veiligheid van het systeem.

TransferJet als communicatiemiddel van Sony

Sony introduceerde de TransferJet-technologie voor het eerst in januari 2008. Die techniek is onder meer bedoeld voor digitale fotocamera’s, videocamera's, mobiele telefoons en laptops. Zo kunnen bijvoorbeeld foto’s op de tv worden vertoond zodra een digitale camera in de directe nabijheid van een HDTV wordt gehouden of gelegd. Ook kan muziek op dezelfde wijze worden overgenomen van een draagbare mediaspeler naar een mobiele telefoon. TransferJet kan zodoende als een communicatiemiddel worden gebruikt tussen allerlei consumenten elektronica.

Bloeiende toekomst voor TransferJet?

Het systeem is een alternatief voor zowel WiFi als Bluetooth. Een belangrijk verschil is wel dat TransferJet alleen werkt tot maximaal drie centimeter afstand terwijl WiFi en Bluetooth een bereik van tien tot honderd meter hebben. De mate van verbreiding van het systeem hangt voor een groot deel af van de activiteiten van het consortium en in welk tempo zij voor de techniek gaan kiezen. Sony verwacht als bedenker van het systeem uiteraard een bloeiende toekomst voor TransferJet.

Bedrijven die bij het consortium zitten zijn:

  • Sony Corporation (TransferJet Consortium beheerder)
  • Canon Inc.
  • Eastman Kodak Company
  • Hitachi Ltd.,
  • Victor Company of Japan
  • KDDI Corporation
  • Kenwood Corporation
  • Matsushita Electric Industrial Co Ltd (Panasonic)
  • Nikon Corporation
  • Olympus Imaging Corporation
  • Pioneer Corporation
  • Samsung Electronics Co Ltd
  • Seiko Epson Corporation
  • Sony Ericsson Mobile Communications
  • Toshiba Corporation

Breed scala aan producten

Deze bedrijven hebben overeenstemming bereikt over het ontwikkelen van specificaties die nodig zijn om producten aan elkaar te kunnen koppelen via de TransferJet-technologie. Het gaat om een nieuw draadloos communicatieprotocol waarmee draadloos en met hoge snelheden HDTV kwaliteit video, muziek en beelden kunnen worden uitgewisseld. Het consortium streeft naar een breed scala aan producten en diensten om de nieuwe technologie zo snel mogelijk in de consumentenmarkt geaccepteerd te krijgen. Goedgekeurde apparaten zullen het TransferJet logo toegekend krijgen waardoor de producten eenvoudig herkenbaar zijn door de consument.

Bedieningsgemak en beveiliging

Volgens Sony zijn het eenvoudige gebruik in combinatie met een hoge overdrachtssnelheid wezenlijk. TransferJet maakt gebruik van een 4,48 GHz band. De snelheid van de overdracht is ongeveer gelijk aan die van usb 2.0. Bestanden van het ene apparaat versturen naar het andere bestaat uit weinig meer dan een enkele knop indrukken. Ook van groot belang is de beveiliging van de overdracht. Door de zeer korte overdrachtsafstand is het niet mogelijk van een afstand in te breken op het systeem. Kwaadwillenden zullen zo dicht bij het apparaat moeten komen dat de beveiliging vergelijkbaar is met die van draadoverdracht.

Geen gepruts meer

De chip voor het draadloze systeem wordt in een Memory Stick-kaartje van 8 GB geleverd. Voor pc's en laptops brengt Sony een losse TransferJet usb-adapter uit. De draadloze overdracht heeft als voordeel dat je niet meer hoeft te prutsen om het kaartje van het ene apparaat in het andere te krijgen. De verschillende apparaten moeten uiteraard wél het TransferJet-systeem ondersteunen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/transferjet-20080717/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/TransferJet

Reageer op het artikel "TransferJet, veilige draadloze overdracht"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 07-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Computer
Schrijf mee!