InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Koptelefoon kopen

Koptelefoon kopen

Koptelefoon kopen Wie binnen de eigen muren graag ongestoord zijn favoriete muziek wil beluisteren en de buren niet wil storen, zet het beste een koptelefoon op. Bij het kiezen van het juiste model is niet alleen de geluidskwaliteit maar ook het draagcomfort een belangrijk criterium.

Draadloze headset volstaat bij televisiekijken

Voor muziekliefhebbers is de hoofdtelefoon de meest directe manier om muziek te beluisteren. Maar de bekende grote beugelkoptelefoons worden ook graag gekocht door ouderen of slechthorenden die daarmee televisie willen kijken zonder dat het geluid door het hele huis schalt. Deze doelgroep kiest ook vaak voor draadloze hoofdtelefoon. Om televisie te kijken volstaat in de regel een draadloze headset, maar wil je muziek ermee beluisteren dan is een model met kabelaansluiting niet te evenaren. De geluidskwaliteit is gewoon veel beter.

Vergelijkende test koptelefoons

In de laatste Duitse test van hoofdtelefoons (Stiftung Warentest 2009) kwamen vooral de modellen met kabel goed voor de dag. Sedert bedoelde test zijn er op de (relatief stabiele) markt voor koptelefoons weinig revolutionaire dingen meer gebeurd. De geluidskwaliteit is bij draadloze modellen niet zo goed omdat er een gereduceerd audiosignaal van muziekbron naar de ontvanger wordt geleid. Geen wonder dus dat de testers meer onder de indruk waren van bedrade modellen.

Negen van de twaalf geteste koptelefoons met kabel kregen de waardering "goed". De Philips Cineos SHP9000 (vanaf 100), de Sennheiser HD 555 (vanaf 84) en de DTX 800 Beyerdynamic werden in de hoortest zelfs met "zeer goed" aangeduid. De laatste is overigens niet langer op de markt. In plaats daarvan heeft Beyerdynamic een opvolger uitgebracht met de type-aanduiding DTX 910e. Naast een nieuw design krijgt de klant voor ongeveer 85 euro een koptelefoon waarvan de klank nóg beter zou zijn dan zijn voorganger, beweert de fabrikant.

Open, gesloten of halfopen model

Voor een potentiële koper telt niet alleen de vraag of het een draadloos model of een model met kabel moet zijn. Hij moet ook beslissen of het een open, gesloten of halfopen model moet zijn. Hoe meer open de koptelefoon is, hoe meer de omgeving meeluistert. Een gesloten hoofdtelefoon omsluit het oor volledig en zorgt er zo voor dat er geen geluid naar buiten doordringt. In ieder geval dringt er dan ook geen geluid van buiten naar binnen door; Zo worden deurbel en telefoon gewoon genegeerd.

De baskwaliteit is bij een gesloten hoofdtelefoon ook beter dan in open modellen. Dat is ook de reden waarom DJ's vaak gesloten koptelefoons gebruiken. Open hoofdtelefoons daarentegen bieden meestal een meer natuurlijke klank, halfopen modellen kiezen voor een middenweg. Hoofdtelefoons moeten een optimaal evenwicht bieden tussen ventilatie en akoestische afscherming. Ingeval van twijfel kan men volgens de genoemde Warentest het best opteren voor warmere oren.

Optimaal draagcomfort

Deskundigen adviseren om een nieuwe koptelefoon in ieder geval enige tijd op proef te dragen alvorens deze te kopen. Eigenlijk moet hij minimaal 15 minuten op je hoofd zitten. Alleen dan weet je of hij niet ergens knelt. Want klinkt de koptelefoon qua geluid perfect maar drukt hij ergens na enige tijd, dan zal je er als gebruiker weinig plezier aan beleven.

Voor een optimaal draagcomfort moet erop gelet worden dat de hoofdtelefoon goed bekleed is en in hoogte verstelbaar. Modellen met hoekinstelling zijn bijzonder nuttig en bovendien dient een koptelefoon ook niet al te zwaar te zijn. De vermeldingen op de verpakking zeggen wat dat betreft niet alles. Het enige wat helpt is uitproberen, liefst bij de vakhandelaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koptelefoon kopen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-02-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!