InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Waar blijft je oude gsm als je hem hebt verkocht?

Waar blijft je oude gsm als je hem hebt verkocht?

Waar blijft je oude gsm als je hem hebt verkocht? Tegenwoordig wordt er geld geboden als iemand zijn oude mobiele telefoon inlevert. Maar waar blijft je gsm als je hem hebt verkocht? Wordt hij gerecycled of gaat iemand hem gewoon opnieuw gebruiken? Dat laatste is vaak het geval. Maar dan op continenten als Afrika.

Tientallen euro’s verdienen met je oude gsm

Oude mobiele telefoons zijn tegenwoordig geld waard. Telecombedrijven willen ze maar wat graag opkopen. Sommige zijn wel een paar tientjes waard en dat is voor veel eigenaren van gsm’s best interessant.

Wat gebeurt er met oude mobiele telefoons als je ze verkoopt?

Telecombedrijven verkopen oude mobiele telefoons door aan andere bedrijven. Vervolgens worden er twee dingen mee gedaan:
  1. Ze worden opnieuw verkocht
  2. Bedrijven recyclen ze

Vodafone verkoopt de door haar opgekochte telefoons aan ReCell

Vodafone bijvoorbeeld verkoopt de telefoons door aan ReCell, een bedrijf in Bergschenhoek. Deze firma zamelt gebruikte gsm’s in voor recycling.

Hoeveel ongebruikte telefoons liggen er in Nederlandse huishoudens?

Het aantal ongebruikte mobiele telefoons is gigantisch. Het zijn er zoveel dat het in gewicht ongeveer 2000 ton is. Al die telefoons liggen bij particulieren, maar ook bij bedrijven. En als ze niet verkocht worden, dan eindigen ze uiteindelijk gewoon in de afvalbak. Dat is heel slecht voor het milieu. Mensen gooien namelijk ook vaak de batterij mee weg en daarin zitten giftige stoffen en zware metalen.

Wat gebeurt er met een mobiele telefoon als je hem hebt verkocht?

Bij de meeste bedrijven die telefoons inzamelen wordt het merendeel gerepareerd. Daarna zijn de telefoons gewoon weer te gebruiken. De gsm’s worden dan eerst ontgrendeld zodat er een andere sim-kaart in geplaatst kan worden. Daarna wordt het toestel weer opgepimpt. Zowel technisch als van uiterlijk wordt alles weer opgekrikt. Daarna wordt het toestel nog getest oom te kijken of het goed werkt. Vervolgens gaan de gebruikte mobiele telefoons naar landen in Afrika, Azië en het Midden-Oosten. In die armere landen zijn mensen al lang blij dat ze überhaupt een toestel hebben waarmee ze kunnen bellen. Dure apparatuur waar ze van alles mee kunnen, hebben ze niet en kunnen ze niet betalen. Bovendien is mobiel internet in die delen van de wereld een utopie. Zelfs normaal internet is er al moeilijk.

Veel gebruikte gsm’s gaan naar Afrika, omdat de aansluiting voor een vaste telefoon veel minder goed te installeren is

Een mobiele telefoon is in Afrika veel populairder dan in Nederland. Het leggen van kabels voor vaste telefonie is namelijk moeilijk en duur in die landen, terwijl het plaatsen van zendmasten veel eenvoudiger is. In Afrika is de Nokia 6310 erg populair, omdat hij sterk is. Bedrijven die de gebruikte telefoons innemen, hebben wat dat betreft genoeg inkoop, want heel veel Nederlanders hebben ooit zo’n Nokia gehad, maar willen nu een modernere telefoon.

Wat gebeurt er met mobiele telefoons die niet meer te repareren zijn?

De rest van de telefoons die worden ingenomen, maar die niet meer te repareren zijn wordt gerecycled. Daarbij wordt het plastic, het aluminium en de edelmetalen gescheiden. Zij zijn weer de basis voor nieuwe grondstoffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Geld verdienen: je oude mobiele telefoon verkopenGeld verdienen: je oude mobiele telefoon verkopenGeld verdienen door je oude mobiele telefoon te verkopen is heel simpel en het is bovendien zo geregeld. Via Envirofone…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • ReCell

Reageer op het artikel "Waar blijft je oude gsm als je hem hebt verkocht?"

Reactie

Harry, 03-10-2013 11:26 #1
"En als ze niet verkocht worden, dan eindigen ze uiteindelijk gewoon in de afvalbak. Dat is heel slecht voor het milieu."
Prima, maar wat gebeurt er met de GSM's die in de 3e wereld landen kapot gaan? Die worden daar ook weer netjes gerecycled? Een mooi systeem, de Westerse landen verdienen er geld mee, en zijn mooi van hun afval af. Reactie infoteur, 05-10-2013
In derde wereld landen recyclen ze alles. Gewoon uit pure noodzaak. Ze noemen het niet eens recyclen. Maar aan alles zit een levensduur en die duur loopt ook een keer af. Dus ja daar belandt hij uiteindelijk ook in de vuilnisbak. En dan is het maar de vraag of de toestellen niet beter hier hadden kunnen blijven.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 13-11-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Recyclen van materialen
Reacties: 1
Schrijf mee!