InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > IPad toegevoegde waarde of een hype?

IPad toegevoegde waarde of een hype?

IPad toegevoegde waarde of een hype? Van de iPad zijn er wereldwijd miljoenen verkocht. Dit is weer een doorslaand succes van Apple. Na de iPod, iPhone en natuurlijk de laptops en de desktops van dit merk, mag Apple wederom een succes vieren. In 2010 kwam Apple met de eerste iPad. Met deze tablet-pc heeft Apple weer een goudhaantje in handen. In 2010 waren er nog veel hiaten waardoor de Ipad de traditionele laptops en desktops nog niet kon verdrijven, maar daar hebben de verkoopcijfers niet onder te leiden gehad. Als warme broodjes gingen ze over de toonbank. In 2011 kwam Apple met de vernieuwde iPad2, en weer waren de gadgets niet aan te slepen. De verbeteringen ten opzichte van de eerste versie waren minimaal, maar genoeg voor de massa om weer allemaal het nieuwe speeltje te kopen.

De concurrentie probeert de Ipad voorbij te streven, maar tot op heden met weinig succes. Naast de techniek heeft het merk Apple ook als voordeel dat het trendy is. De concurrenten kunnen vergelijkbare tablet-pcs op de markt tegen een lagere prijs, toch blijven de consumenten kiezen voor de Ipad.

Wat is een iPad?

Het is eigenlijk een platte computer van ongeveer 1 cm dik en 30 cm breed. Het scherm is ook gelijk het toetsenbord. De computer werkt met een zogenaamde touchscreen. Door te tikken of te schuiven kunt u de tablet bedienen. Een andere manier van bediening is door de iPad zelf te bewegen. Deze mogelijkheid hebben ze ook goed gebruikt als manier om spellen te spelen. Voordat Apple met de iPad op de markt kwam, waren er al tablets verkrijgbaar, maar de iPad was de doorbraak van de tablet.

De concurrentie

De concurrentie zit niet stil, en probeert een graantje mee te pikken van het succes. Hierdoor is te verwachten dat de technologische ontwikkeling van de tablet de komende jaren in een stroomversnelling gaat komen. Ten opzichte van concurrentie heeft Apple een voorsprong van een paar jaren, maar in het geval de concurrentie een oplossing kan bieden voor de nadelen van de huidige iPad, kunnen de kaarten snel anders komen te liggen.

Nadelen iPad

Ten opzichte van de laptop heeft de tablet nog wel enige nadelen. U kunt bijvoorbeeld geen gebruik maken van een usb-stick. Daarnaast is het interne geheugen ook een stuk kleiner in vergelijking met de laptop. Een ander nadeel van de iPad is dat Apple bepaalt wat u wel op niet op de tablet kunt gebruiken. U bent volledig afhankelijk van Apple. De manier van typen op een tablet is wel erg wennen. Veel mensen prefereren toch een gewoon toetsenbord.

Is de tablet-pc een hype of de toekomst?

De komende jaren zal de tablet-pc zich in een zeer snel tempo gaan verbeteren. In de toekomst zal de traditionele laptop en desktop het toch af moeten leggen ten opzichte van de tablet. Een vergelijkbare ontwikkeling zien wij bij mobiele telefoons. Steeds vaker werken de telefoons met touchscreens en wordt er afscheid genomen van het traditionele toetsenbord. De tablets zullen zich zo snel gaan ontwikkelen dat de laptop overbodig gaat worden.
Gerelateerde artikelen
Prijs iPad en toepassingen iPadPrijs iPad en toepassingen iPadNa de Phone en iPod is er nu de iPad. In dit artikel kom je alles te weten over de iPad. Wat zijn de kosten van een iPad…
IPad 2 van AppleIPad 2 van AppleDe iPad 2: opvolger van de eerste iPad van Apple. De iPad 2 is sterk verbeterd ten opzichte van de eerste. Uiterste dun…

Reageer op het artikel "IPad toegevoegde waarde of een hype?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-04-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!