InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Interactieve tv: uitleg en aanschaf

Interactieve tv: uitleg en aanschaf

Interactieve tv: uitleg en aanschaf Interactieve tv: we kunnen er niet meer omheen. Steeds meer mensen kiezen voor interactieve tv. Het is de nieuwe manier van televisie kijken. Wat heb je hiervoor nodig en wat zijn de voordelen?

Interactieve tv

Wat is dit nou precies? Met interactieve televisie ben je niet meer afhankelijk van de programmering die de zenders brengen. Dit geldt voor alle zenders die je ontvangt. Je bepaalt met interactieve televisie zelf wanneer je je favoriet programma, serie of film wilt bekijken. Ideaal voor werkende mensen, gezinnen, zakenmensen, mensen die het erg druk hebben of mensen die juist op tijden werken of leren waarop het favoriete programma wordt uitgezonden.

Interactieve tv bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds is er het uitzending gemist gedeelte. Hiermee kijk je uitzendingen terug die je gemist hebt. De gemiste uitzendingen kan je van vandaag en gisteren terug bekijken. Het is dus niet zo dat je de uitzendingen die je gemist hebt, onbeperkt kan terug bekijken. Het tweede onderdeel is een video-onderdeel. Met het video-onderdeel kan je films huren, ook in HD. Deze films moeten wel betaald worden. Vaak bedraagt de huur voor een film tussen de 2 tot 5 euro. Hiermee zijn de videotheek/ dvd-theek verleden tijd. Het aanbod aan te huren films kan per aanbieder erg verschillen. Bekijk dus van te voren wat een aanbieder te bieden heeft, voordat je een contract met deze afsluit. Er zijn ook aanbieders die onbeperkt film huren aanbieden voor een vast bedrag per maand. In andere gevallen betaal je gewoon per film en komen de kosten boven op de abonnementskosten.

Met interactieve televisie kan je een programma ook op pauze zetten, zodat je even een plaspauze kunt houden of een telefoontje kan plegen. Vervolgens start je het programma en loopt deze weer door. Ook kan je terug spoelen. Vooruit spoelen kan ook wanneer je een pauze hebt ingelast, echter kan je nooit verder vooruit spoelen tot het moment dat het programma daadwerkelijk wordt uitgezonden.

Aanschaffen

De aanvraag moet je indienen bij een aanbieder zoals bijvoorbeeld KPN of Ziggo. Daarnaast heb je een decoder nodig. Zonder decoder kan je dit niet ontvangen. Een decoder kan je in bruikleen nemen of kopen. Sommige decoders hebben een ingebouwde harde schijf, waarmee je zelf programma's of films kunt opnemen. Het werkt als de ouderwetse videorecorder. Zo kan je heel wat programma's opnemen om op een geschikt moment terug te kijken.

Voor interactieve tv heb je echt niet de nieuwste televisie nodig. Een oudere televisie kan ook prima werken hiervoor. Wel kan bij een ouderwets televisietoestel het beeld minder fijn zijn dan bij een nieuw toestel.

Werking interactieve tv

Met een druk op de knop van je afstandsbediening kom je het in het menu van de interactieve tv. Je kan nu kiezen uit de optie uitzending gemist of video-onderdeel. Wanneer je een film wilt huren, kies je de film van jouw keuze aan. Het te betalen bedrag verschijnt bij de eerstvolgende rekening. Tenzij je aanbieder onbeperkt film kijken aanbiedt: dan betaal je niks extra's maar zit het bedrag in je maandabonnement.

Interactieve tv te duur?

Wanneer interactieve tv te duur is, kan je gewoon via internet de gemiste uitzendingen terug bekijken. De meeste zenders bieden deze service aan. Voor sommige programma's moet wel een bedrag betaald worden. Een film huren kan via de dvd-theek of via het internet. Via het internet verschijnt de film op je eigen pc en kan je hem daar bekijken. Dit is uiteraard wel tegen een bepaalde prijs. Interactieve tv zal steeds meer aangeboden orden en dus ook goedkoper worden. Voor degene die het nu nog te duur vinden, is het een kwestie van geduld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ziggo.nl
  • Kpn.com
  • Tele2.nl
  • Upc.nl

Reageer op het artikel "Interactieve tv: uitleg en aanschaf"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!