InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Sony E-reader PRS 350: specificaties & gebruikerservaring

Sony E-reader PRS 350: specificaties & gebruikerservaring

Sony E-reader PRS 350: specificaties & gebruikerservaring De Sony E-reader Pocket Edition (PRS350) is prettig in gebruik. Het scherm is onder alle omstandigheden goed leesbaar, zelfs in vol zonlicht. De bediening van deze e-reader is makkelijk, op gevoel te doen. De accessoires zijn handig, al zijn ze prijzig te noemen. De thuislader had voor het geld bij de e-reader inbegrepen mogen zijn geweest. Specificaties en een gebruikerservaring van de Sony E-reader Pocket Edition PRS350. Wie er aan denkt een Sony E-reader Pocket Edition (PRS350) aan te schaffen moet rekenen op een uitgave van € 179 (Bol.com). Dat is natuurlijk best veel geld, maar het is goed besteed voor degene die een e-reader wil gaan gebruiken. Voor veel mensen zal het comfort van een licht apparaatje in plaats van een zwaar boek aanspreken. Zeker voor wie op reis graag leest is deze e-reader een uitkomst: honderden boeken tegelijk mee, in een apparaat dat in de binnenzak of handtas past.

Specificaties van de Sony E-reader Pocket Edition (PRS350)

  • Gewicht : 155 gram
  • Afmetingen (h x b x d) : 10,4 x 14,5 x 0,9 cm
  • Type scherm : e-inkt
  • Schermgrootte : 5 inch
  • Schermresolutie : 800 x 600 pixels
  • Kleurendisplay : nee, alleen grijstinten
  • Intern geheugen: 2000 MB (2 GB), geen uitbreiding mogelijk
  • Geheugencapaciteit : ongeveer 1200 e-books
  • Touchscreen : ja
  • Datakabelaansluiting : micro-usb
  • Foto’s bekijken : ja
  • Zoekfunctie in digitaal boek : ja
  • Notitiefunctie : ja
  • Afbeeldingsformaten : JPEG, GIF, PNG, BMP
  • Ebook bestandsformaten : EPUB eBook, Adobe PDF, Microsoft Word, TXT, RTF, BBeB, EPUB eBooks (Adept) BBeB eBooks (Marlin)
  • Epub Adobe DRM : Ja
  • Toetsenbord : geïntegreerd
  • Batterijduur : goed voor 10.000 keer omslaan van een bladzijde

Geen: wifi, extern geheugen, internetbrowser, radio

Ervaring met de Sony E-reader Pocket Edition (PRS350)

Het eerste dat opvalt is dat deze e-reader licht van gewicht is, handig qua formaat, en een strakke vormgeving heeft. De leesbaarheid van de tekst is uitstekend, zelfs in de zon. Scherp, met goed contrast, geen last van spiegelingen, schitteringen, waas, of vage letters. Het contrast en de helderheid kunnen naar eigen voorkeur aangepast worden. Het formaat van het scherm is even wennen, maar dat gaat vrij snel. Je moet iets vaker een bladzijde 'omslaan'. Dat omslaan naar een volgende bladzijde kan mechanisch, door het indrukken van een van de toetsen onderaan het scherm, of via een swipe, een 'veeg' met een vinger over het scherm.

Ezelsoor

Het volgen van het menu is door de icoontjes goed op gevoel te doen, zonder de hele gebruiksaanwijzing door te moeten spitten. Door wat heen en weer te gaan in het menu heb wordt snel duidelijk hoe een en ander werkt. Een grappige functie is de bladwijzer, waarbij je door tikken bovenaan de bladzijde een 'ezelsoor' maakt. Handig om snel weer terug te keren naar waar je was gebleven in een boek. Maar ook zonder het maken van een ezelsoor onthoudt het apparaat dat.

De bediening kan je ook met de bijgeleverde stylus doen, een handig pennetje dat rechts bovenin het apparaat geschoven zit; dus altijd bij de hand. Voor mensen met wat dikkere vingers erg handig. Er is een mogelijkheid om notities te maken en om woorden of stukken tekst te markeren. De grootte van de letters kan aangepast worden voor een betere leesbaarheid, van XS tot XXL. Net als de oriëntatie van het scherm, zodat in de hoogte of in de breedte gelezen kan worden. Deze e-reader wordt geleverd met twaalf woordenboeken, erg handig voor het opzoeken van de betekenis van een woord tijdens het lezen.

Het installeren van de software en het downloaden van boeken kan voor sommigen in het begin lastig zijn, maar is met de instructie goed te doen. Een handleiding op papier zou daarbij misschien handig kunnen zijn, om stap-voor-stap instructies te kunnen volgen zonder van scherm te hoeven wisselen op de computer. Nu moet die eerst geprint worden door de gebruiker zelf als die daar behoefte aan heeft.

Accessoires

Thuislader

Opladen gebeurt via de computer met het USB kabeltje, tenzij ook een thuislader (adapter) wordt aanschaft. Dat laatste heeft als voordeel dat er geen computer nodig is om op te laden, bijvoorbeeld tijdens de vakantie. Voordeel: bij de thuislader wordt ook een stekker voor Groot-Brittannië geleverd. Handig voor mensen die nog wel eens naar dit gebied op vakantie gaan. Nadeel is de prijs van deze thuislader (€ 34,95), die niet standaard wordt meegeleverd met de e-reader.

Cover: verkrijgbaar met of zonder lampje

Een aanrader is de cover voor iedereen die toch een beetje het gevoel wil hebben een boek in handen te hebben. Het is ook het behoud van de e-reader: hij beschermt tegen krassen en stoten. De cover sluit met magneten om de e-reader, als een boekomslag. Prijs € 34,95.

Deze cover is ook verkrijgbaar met LED lampje en komt dan op € 49,95. Als het omgevingslicht onvoldoende wordt is dit een uitkomst. Het lampje zit in de cover vast en is in alle standen te manoeuvreren. Als het op zijn plaats teruggeduwd wordt gaat het automatisch uit. Er zitten twee standen op. De cover met lampje is handig voor degene die bijvoorbeeld graag in bed leest en de partner niet uit de slaap wil houden.

Zachte tas

Naast de cover is er een luxe tasje verkrijgbaar. Dit is om de e-reader onderweg te beschermen. Het sluit de e-reader compleet af met een rits die bijna drie zijden van het tasje beslaat. De e-reader met cover en al past net in dit tasje. Hoewel sommigen zullen redeneren dat het een beetje veel van het goede is, een cover èn een tasje; de meeste mensen zullen maar één van de twee kopen. Dit tasje kost € 29,00 (webshop van Sony).
© 2011 - 2018 Bartvanbuuren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De eReader: wat kun je ermee?De eReader: wat kun je ermee?EReading. Elke dag wordt het populairder. Maar is eReading niet slecht voor je ogen? Met welke apparatuur kun je e-books…
Ervaringen met e-readersErvaringen met e-readersWelke e-reader kopen? Volgens de Test E-readers van de Consumentenbond is de Beste Koop de BeBook Mini. Het resultaat va…
De e-reader of toch een papieren boek?De e-reader of toch een papieren boek?Je hebt vast wel eens een boek moeten lezen voor Nederlands, een mooi verslag erbij en inleveren maar. Las je uit een pa…
Zijn e-readers interessant?Zijn e-readers interessant?Het tijdschrift ‘Test Aankoop’ vindt in het novembernummer 2010 dat e-readers nog niet op punt staan en adviseert nog ev…
Bronnen en referenties
  • http://www.sony.nl/product
  • http://www.bol.com/nl/p/elektronica
  • http://www.kieskeurig.nl/e-reader/sony/prs-350_pocket_edition

Reageer op het artikel "Sony E-reader PRS 350: specificaties & gebruikerservaring"

Infoteur: Bartvanbuuren
Gepubliceerd: 01-08-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!