InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Tips voor het aanschaffen van een laptop

Tips voor het aanschaffen van een laptop

Tips voor het aanschaffen van een laptop Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen wel een computer of laptop thuis. Internet is bijna niet meer weg te denken uit onze maatschappij, waardoor we eigenlijk niet meer zonder computer of laptop kunnen. Als je een laptop wilt aanschaffen, wil je er natuurlijk wel een die lang meegaat en gemakkelijk is in gebruik.Hieronder zal ik uitleggen waar je op moet letten bij het aanschaffen van een laptop. Veel mensen kopen een laptop, omdat het meestal een stuk voordeliger is dan een computer. Er zijn mensen die zeggen dat een computer meestal van betere kwaliteit is dan een laptop, maar dit valt best mee. Laptops zijn ook veel gemakkelijker in het gebruik dan computers. Ze nemen weinig ruimte in en je kunt ze gemakkelijk verplaatsen. Er zijn tegenwoordig veel soorten laptops verkrijgbaar en voor veel mensen is het moeilijk om een keuze te maken. Waar moet je nu op letten als je een laptop wilt aanschaffen? De belangrijkste aspecten waar je op moet letten zijn de processor, het besturingssysteem, de harde schijf, het interne geheugen en het beeldscherm.

Processor

Een processor is de centrale besturingseenheid van een laptop. Het is dus erg belangrijk dat deze van goede kwaliteit is. AMD en Intel zijn twee grote merken die processors leveren. De processors van Intel zijn beter dan die van AMD, omdat deze processors handiger gebouwd zijn en ze verbruiken minder energie. De handige bouw van de processors van Intel zorgt ervoor dat deze processors beter werken dan die van AMD. Doordat een processor van Intel minder energie verbruikt, zal de batterij een langere levensduur hebben en zal de laptop minder warm worden. Het voordeel van de processors van AMD is dat deze vaak goedkoper zijn. Intel en AMD hebben beiden verschillende soorten processors uitgebracht. Als je een laptop aanschaft, moet je vooral letten op de snelheid van de processor. Dit doe je door te kijken naar het aantal kernen van een processor en de kloksnelheid. Dualcore processors bestaan uit twee kernen, triple-core processors uit drie, quadcore uit vier en hexacore uit zes. Daarnaast is er ook nog de single proccesor die bestaat uit een kern. Processoren met meerdere kernen kunnen de taken verdelen en werken dus sneller. Bij het aanschaffen van een laptop kun je dus het beste voor de processor met de meeste kernen kiezen. Ook is een hoge kloksnelheid belangrijk. De kloksnelheid is het aantal signalen dat een processor kan lezen, schrijven of verwerken in een seconde en wordt aangegeven in Hertz.

Besturingssysteem

De grootste aanbieders van besturingssystemen zijn Windows, Apple en Mac. Windows wordt nog steeds het meest gebruikt en er zijn dus veel mensen bekend mee. Als je een laptop wilt kopen voor openbaar gebruik, is een besturingssysteem van Windows een goede keuze. Er zijn 32-bits en 64-bits besturingssystemen. Een 64-bits besturingssysteem is beter dan een 32-bits, omdat deze meer bits per seconde kan verwerken. Een 64-bits besturingssysteem werkt dus sneller.

De harde schijf

Het is verstandig om te kijken naar de opslagcapaciteit en de snelheid van de harde schijf. Voor iemand die enkel documenten en een paar foto's opslaat op zijn laptop, kan 50 GB aan opslagcapaciteit al genoeg zijn. Wanneer je echter veel films en muziek wilt opslaan, is het verstandig om een harde schijf met een capaciteit van een paar honderd GB aan te schaffen. De snelheid van de harde schijf wordt aangeduid in RPM (Revolutions Per Minute). Dit betekent het aantal rondjes dat de schijf draait in een minuut; het bepaalt dus de snelheid van de harde schijf. De waarden die nu op de markt zijn variëren van 3600 RPM tot 7200 RPM.

Intern geheugen

Bij de aanschaf van een laptop is het belangrijk om op het interne geheugen te letten. Als je je laptop enkel gebruikt voor tekstverwerking en internet, kun je met 3 GB intern geheugen genoegen nemen. Wanneer je meer programma's op je laptop wilt gebruiken kun je beter kiezen voor iets meer geheugen. Als je je laptop wilt gebruiken voor videobewerking of het spelen van 3D-spellen is het verstandig om een laptop te kopen met een geheugen van 4 GB of meer.

Het beeldscherm

Tegenwoordig zijn de formaten van beeldschermen zeer verschillend. De formaten variëren van 7 tot 17 inch. Met dit formaat wordt de diagonale lengte bedoeld. Kleine formaten zijn zeer gemakkelijk mee te nemen en verbruiken weinig energie. Grotere formaten zijn gemakkelijker om op te werken. De meest gangbare maten zijn 14 en 15 inch. Kies bij de aanschaf van een laptop voor een formaat dat voor jou het handigst is. Naast het formaat van een beeldscherm, is het verstandig om te letten op de resolutie. Dit is het aantal pixels waaruit het beeld is opgebouwd. Een beeldscherm met een lage resolutie is erg wazig; een beelscherm met een hoge resolutie laat veel details zien. De meest voorkomende resoluties zijn 1280 x 1024 pixels, 1400 x 1050 pixels en 1920 X 1200 pixels.
© 2011 - 2017 Rowanblom, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor het aanschaffen van een laptop"

Infoteur: Rowanblom
Laatste update: 13-12-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!