InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Smartphones en Tablets

Smartphones en Tablets

Smartphones en Tablets Tegenwoordig wordt er voor de term mobiele telefoon ook wel het woord smartphone gebruikt. Dit is een mobieltje met uitgebreidere mogelijkheden. Eigenlijk is een smartphone dus een kleine computer die tegelijk ook een telefoon is.

Slimme telefoon

Letterlijk vertaald betekent smartphone ‘slimme telefoon’. Naast de normale functies, zoals bellen en sms’en, kan je hiermee ook gebruik maken van internet. Je kunt dus gewoon internetten en met je vrienden chatten. Het grote voordeel van een smartphone is dus, dat je altijd bereikbaar bent. Via de internetverbinding kun je je vrienden altijd laten weten waar jij bent en wat je aan het doen bent.

Apps plaatsen

Op je smartphone kun je apps plaatsen. App is de afkorting van applicatie. Dit zijn programma’s die je kunt downloaden. Zo kan een Facebook-app of een Wordfeud-app downloaden, maar ook een agenda of kalender. Het kan dus heel erg handig zijn. In Nederland hebben meer dan 3,5 miljoen mensen een smartphone.

Bekende smartphones

De iPhone is een van de bekendste smartphones. Deze werd in 2007 uitgebracht en het was de allereerste smartphone. Verder zijn er natuurlijk ook nog veel meer andere merken die er eentje verkopen, zoals Nokia, LG, HTC en Samsung. Deze hebben allemaal weer andere besturingssystemen. Zo maakt de iPhone gebruik van iOs. Andere veel gebruikte systemen zijn BlackBerry OS en Google Android. Verder zijn er ook veel smartphones die zijn uitgerust met Microsoft Windows Mobile. Een smartphone beschikt over een touchscreen. Hiermee kan je je telefoon bedienen met een behulp van een pennetje of een toetsenbordje.

Tablets

Naast de smartphones wordt ook het gebruik van tablet steeds populairder. Bekende voorbeelden van tablets zijn de iPad en de Samsung Galaxy Tablet. Eerst werd de tablet vooral door mensen gekocht als statussymbool. Dit is nu niet meer zo. In een korte tijd van iets meer dan een jaar is de tablet populair geworden bij heel veel doelgroepen.

Een grote smartphone

Een tablet is eigenlijk een grote smartphone. Het is een computer die in de hand wordt gebruikt. Je kunt het zien als een kleine laptop. Je kunt het touchscreen van je tablet bedienen met je vingers, maar ook met een speciaal pennetje. Het grootste verschil tussen een tablet en een laptop is het toetsenbord. Een tablet beschikt niet, zoals een laptop, over een toetsenbord. Wel kan je deze vaak nog los aanschaffen.

Jaren zestig

Ook al is de tablet pas in 2010 uitgebracht door Apple, toch stamt het idee al uit de jaren zestig. De allereerste tablet-pc verscheen zelfs al in de jaren negentig. Deze was niet vergelijkbaar met de tablets van nu.

Groot succes

De eerste tablet, de iPad, was een heel groot succes. Er zijn hiervan meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Het grote voordeel van een tablet is, dat je deze heel makkelijk mee kunt nemen. Hij is te groot om hem in je jaszak te stoppen, maar je kunt hem wel meenemen in een tas. Heel handig om mee te reizen dus.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Smartphones en Tablets"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 16-02-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!