InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Waar moet u op letten bij het kopen van een televisie?

Waar moet u op letten bij het kopen van een televisie?

Waar moet u op letten bij het kopen van een televisie? Het kopen van een nieuwe televisie is nog niet altijd even eenvoudig. Er bestaan vele verschillende merken, afmetingen en technische snufjes die het maken van een keuze niet veel makkelijker maken. Om een goede keuze te kunnen maken, is het goed om na te denken over een aantal facetten.

Plasma, LCD of LED?

Er bestaan verschillende soorten televisies. Hier worden de plasmatelevisie, de LCD-televisie en de LED-televisie uitgelicht. Een plasmatelevisie heeft over het algemeen mooi en strak beeld en mooie kleuren. In de beeldbuis is plasmavloeistof verwerkt. Het nadeel van plasma is het hogere stroomverbruik, het beeld spiegelt erg dus is niet geschikt in ruimtes die erg licht zijn en het beeldscherm is erg kwetsbaar. Een LCD-televisie bevat kristallen in de beeldbuis. De kleurintensiteit verschilt per merk en per type. Het voordeel is dat de beeldbuis van een LCD-televisie iets beter tegen een stootje kan. Een LED-televisie is ook alweer een tijdje op de markt. Typerend voor dit soort televisie is het gebruik van LED-technologie in de beeldbuis. Hierdoor ontstaat een strak en scherp beeld met mooie kleuren en het stroomverbruik ligt lager dan een reguliere flatscreen tv of een oude beeldbuis.

Het formaat

Er bestaan allerlei formaten televisies; van hele kleine schermen tot aan 52 inch of nog groter. De grootte van de beeldbuis wordt altijd diagonaal gemeten in tegenstelling tot de ouderwetse vierkante beeldbuizen; een 32 inch is dus diagonaal gemeten. Om erachter te komen hoeveel centimeter dit is, vermenigvuldigt u de maat in inches met 2,54. Een 32 inch televisie heeft dus een diagonaal van 81 centimeter.

In de beslissing welke maat u neemt, is het goed om te letten op de kijkafstand. Hoe ver zit u van het toestel af? Wanneer u 2 tot 3 meter van het toestel af zit, voldoet een 32 inch. Voor 3 tot 4 meter zou minimaal een 37 inch aan te raden zijn. Onderschat het belang hiervan niet; hoe kleiner de beeldbuis, hoe kleiner de ondertiteling. Dit is iets waar men zich snel op kan verkijken.

Het merk

Binnen het aanbod van televisies bevinden zich verschillende segmenten wat betreft prijs. Houd er rekening mee dat goedkope toestellen vaak kwalitatief minder zijn. Dit geldt ook voor de kwaliteit van het materiaal dat gebruikt is; goedkope toestellen zijn vaak vervaardigd in voornamelijk plastic terwijl de duurdere toestellen duurzamere materialen gebruiken.

Let in de winkel goed op de verschillen qua beeld; dit kan erg uiteenlopen. Onthoud dat dit echter niet alleen een kwestie is van kwaliteitsverschil maar het ook te maken heeft met smaak. De een wil graag felle kleuren terwijl de ander dit niet prettig voor de ogen vindt. Een laatste tip: in de winkel kunt u uiteraard alle toestellen vergelijken die naast elkaar staan. Thuis zult u het verschil echter niet meer zien. Maak dus een goede afweging tussen het merk waar u vertrouwen in heeft, de prijs en de beeldkwaliteit die u het meest aanspreekt.
© 2012 - 2019 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waar moet u op letten bij het kopen van een televisie?"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 19-03-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!