InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Review: Samsung Galaxy Note
recensie

Review: Samsung Galaxy Note

Is het een telefoon of een tablet? De Samsung Galaxy Note is het beide! Het heeft van beide zijn sterke punten en zwakke punten. Wil je meer weten over het toestel? Lees dan de Review!

Telefoon of Tablet?

De telefoons van tegenwoordig worden de laatste tijd steeds weer groter en groter. Daarnaast worden Tablets tegenwoordig uitgebracht in verschillende formaten, dus de scheidingslijn tussen een telefoon en een tablet wordt steeds lastiger te bepalen. De Samsung Galaxy Note zit met zijn formaat van 5,3 inch precies tussen de twee producten in. Het 5,3 inch Super AMOLED scherm is groter dan wat we van de meeste telefoons gewend zijn, maar is toch kleiner dan dat van de meeste tablets. Dit heeft als voordeel dat het toestel gemakkelijk te bedienen is met zowel de vingers als met de bijgeleverde stylus. Het nadeel is echter dat het toestel aan de grote kant is en niet gemakkelijk in bijvoorbeeld je broekzak past. De Samsung Galaxy Note is het best te omschrijven als een cross-over product tussen een smartphone en een tablet. Het toestel draait op de Gingerbread 2.3 Android versie en zal op korte termijn de update naar Android 4.0 krijgen, wanneer is echter nog niet concreet bekend gemaakt.

Specificaties

De Samsung Galaxy Note beschikt dus over een 5,3 inch Super AMOLED scherm, dé eyecatcher van het toestel. Maar dat is niet alles, binnen in het toestel bevinden zich ook de nieuwste technologische snufjes. Hieronder volgt een totaaloverzicht van de specificaties:

Scherm
  • 5.29 inch Super Amoled HD
  • 1280 x 800 pixels
  • 285 PPI

Besturingssysteem
  • Android Gingerbread 2.3 met
  • TouchWiz

Processor
  • 1.4 GHz dual core Samsung Exynos SOC

Camera
  • 8 MP met LED flits (achter)
  • 2 MP (voor)
  • 1080p Full HD video opnemen en afspelen

Geheugen
  • 1 GB RAM
  • 16 GB Opslagcapaciteit
  • (32 GB versie mogelijk later)
  • SD kaart slot

Verbindingen
  • Bluetooth 3.0, USB 2.0 Host, WiFi Direct

Sensors
  • Accelerometer, Kompas, Barometer, Nabijheidsensor, Lichtsensor, A-GPS

Batterij
  • Li-on 2500 mAh

Afmetingen (lxbxh)
  • 147x83x9.7 millimeter
  • 178 gram

Beeldscherm

Zoals al benoemd is het scherm van de Samsung Galaxy Note groot, erg groot. Het is echter ook het eerste toestel met een echt HD scherm en een resolutie van 800 x 1280. Ter vergelijking, de resolutie is dezelfde als bijvoorbeeld de Samsung Galaxy Tab 10.1, echter is dat scherm bijna 2 maal zo groot. De beeldkwaliteit van de Samsung Galaxy Note is daarom ook uitmuntend. Foto’s en films worden erg scherp en helder weergegeven, verbazingwekkend scherp zelfs. Het formaat van het scherm brengt wel het nadeel met zich mee dat het toestel groot is in omvang. Afhankelijk van je broek past hij niet gemakkelijk in je broekzak en daarnaast kan het toestel moeilijk in de hand liggen wanneer je bijvoorbeeld kleinere handen hebt.

Camera

Het toestel beschikt over een 8 megapixel camera aan de achterzijde, en een 2 megapixel camera aan de voorzijde. De camera aan de voorzijde is bedoeld om mee te videobellen. De Maximale resolutie waarmee het toestel zijn foto’s kan maken is 3264 x 2448, wat resulteert in scherpe, heldere en duidelijk foto’s. Daarnaast is het ook mogelijk om te filmen, in HD wel te verstaan. Er kan worden gefilmd in 1080p maar hier kleven wel nadelen aan. De beelden worden extra gevoelig voor bewegingen en trillingen wanneer er wordt gefilmd in 1080p. Gelukkig is het ook mogelijk te filmen in de 720p modus, hierdoor worden de beelden stabieler vastgelegd maar in een minder hoge resolutie. Al met al beschikt de Note over een goede camera waarmee uitstekende beelden en foto’s kunnen worden gemaakt.

Stylus

Groot voordeel van de Samsung Galaxy Note is de bijgeleverde stylus. De stylus is een pen van ongeveer 10 centimeter lang die kan worden opgeborgen in het toestel zelf. De stylus is speciaal voor de Note ontwikkeld en werkt dus ook alleen met het toestel zelf. Het toestel herkend het automatisch wanneer er met de stylus gewerkt wordt. Met de stylus is het mogelijk om notities te maken in een speciaal hiervoor ontwikkelend programma. Naast het maken van notities is het ook mogelijk om je creativiteit op het toestel los te laten aangezien het met de stylus gemakkelijk tekenen is. Iets wat bijvoorbeeld goed van pas komt wanneer je een spel als Draw Something wil spelen.

Conclusie

Kort samengevat is de Samsung Galaxy Note een interessant cross-over product tussen een tablet en een smartphone. Voor dagelijks gebruik is de Note aan de grote kant, voor zakelijk gebruik is hij echter uitermate geschikt. Hij past immers moeilijk in je broekzak, maar bijvoorbeeld in de binnenzak van je colbert past hij met gemak. Qua snelheid en gebruiksgemak scoort het toestel hoog. De bijgeleverde stylus heeft een grote positieve bijdrage aan het toestel en de kwaliteit van het beeldscherm is uitstekend. Inwendig beschikt het toestel over de razendsnelle processor welke er voor zorgt dat het toestel snel en vlot reageert op je acties.
© 2012 - 2018 Pascalb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.samsung.com/nl/consumer/mobile-phone/mobile-phones/mobile-phone/GT-N7000ZBAXEN

Reageer op het artikel "Review: Samsung Galaxy Note"

Infoteur: Pascalb
Gepubliceerd: 12-04-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Recensies…
Schrijf mee!