InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Recensie tablet: Archos Arnova 10 G2
recensie

Recensie tablet: Archos Arnova 10 G2

Recensie tablet: Archos Arnova 10 G2 Sinds enkele jaren is er een nieuw elektronisch apparaat op de markt gebracht; de tablet. Net als alle andere elektronica zitten tussen tablets ook veel verschillen. Waar moet je dan op letten bij de aanschaf van een nieuw tablet? In dit artikel wordt de Archos Arnova 10 G2 besproken.

Tablet in het algemeen

Een tablet of tablet-pc is een computer die gebruikt kan worden met de hand. Het is te beschrijven als een grote pda met de kracht van een laptop. Een tablet is makkelijk in de hand te houden en wordt ook gebruikt door middel van het aanraakgevoelige scherm. Dit scherm kan gespecialiseerd zijn om te gebruiken met een stylus of gewoon met de hand. Het grootste en belangrijkste verschil met een laptop is dat een tablet niet beschikt over een toetsenbord. Tegenwoordig zijn er genoeg accessoires te vinden voor tablets, zoals beschermhoezen met ingebouwd toetsenbord.

Een tablet weegt meestal tussen de 0,5 en 1,5 kilogram. De lichtere tablets zijn meestal ook wat kleiner van formaat. Een tablet is diagonaal 6 tot 12 inch groot. Wel beschikt een tablet net als een laptop over wifi, waardoor je gewoon een internetverbinding kunt maken. Een tablet is eigenlijk gewoon een verkleinde computer met touchscreen en geen toetsenbord. Ook op tablets kunnen er verschillende besturingssystemen op draaien. De meest voorkomende besturingssystemen zijn iOS van Apple, Android van Google en Windows 8 van Microsoft.

Het merk Archos

Archos is een Frans bedrijf dat zich specialiseert op de digitale entertainmentindustrie. Naast tablet produceert Archos ook draagbare harde schijven, cd-spelers en draagbare muziekspelers. Het Franse bedrijf werd pas echt bekend in 2002, toen ze de eerste draagbare video-speler introduceerden; de Archos Jukebox Multimedia. Sinds 2010 is Archos zich ook gaan bezighouden met het produceren van tablets. De eerste tablet lijn bestond uit vijf verschillende tablets, die veel qua werking op elkaar leken. Het grootste verschil tussen deze tablets was de grootte van het scherm. Zo had het kleinste tablet maar een scherm van 2,8 inch en het grootste tablet had een scherm van 10,1 inch. Vervolgens bracht Archos nog een nieuwe lijn tablets uit; de G9 serie. Deze tablets zijn veel sneller als de gewone tablets en beschikken over de optie om een internet stick te gebruiken. Hierdoor heb je altijd en overal beschikking over het internet. Ook is het geheugen veel groter als op de oude tablets; je kan nhier maar liefst 250 GB aan data opslaan.

De Archos Arnova 10 G2

Deze tablet is niet zomaar ontstaan. Er was namelijk al de Archos Arnova op de markt, maar Archos vond dat er wel wat verbeterd aan mocht worden. Zo zijn ze met twee nieuwe tablets gekomen; de Arnova 7 G2 en de Arnova 10 G2. Het verschil met de vorige versies zijn de sterker 1 GHz ARM Cortex A8 processor en de overstap van Android 2.1 naar Android 2.3. Ook heeft de tablet een webcam waarmee je video's in 720p HD-kwaliteit kunt opnemen. Natuurlijk kan je ook gewoon foto's maken met de webcam. Het geheugen van de tablet bedraagt 4 GB en is uitbreidbaar door middel van een microSD-geheugenkaartje. Het werkgeheugen bedraagt 512 MB.

Het scherm

Het scherm van de Arnova 10 G2 is 10,1 inch groot en is verkrijgbaar in een resistieve en een capacitieve uitvoering. Resistief betekent dat het scherm niet goed op aanrakingen van de vingers werkt, maar wel goed op aanraking van een stylus. Een capacitief scherm reageert wel goed op aanrakingen van de vingers en de meeste capacitieve schermen werken goed op aanrakingen van een stylus. Het resistieve scherm bevat Dual Touch, wat inhoudt dat het scherm op maximaal twee aanrakingen tegelijk reageert. Dit is handig op bijvoorbeeld het in- en uitzoomen van foto's. Het capacitieve scherm bevat Multitouch, wat inhoudt dat het scherm ook reageert op meer dan twee aanrakingen tegelijk. Beide schermresoluties zijn 1024 bij 600 pixels.

Applicaties

Google heeft Archos geen toestemming gegeven voor het gebruik van Google Play (voorheen Android Market) op deze tablet. Daarom heeft Archos een andere populaire app market opgezet; AppsLib. Hierheen vind je duizenden games en andere applicaties die voor jouw interessant zijn. Staat de app die je zoekt er niet bij? Gelukkig zijn er ook nog online Android app markets, die gewoon voor iedereen via de browser bereikbaar zijn.

Overige kenmerken

  • Het tablet weegt 540 gram
  • Wifi
  • Mini USB-aansluiting
  • MicroSD cardreader

Mijn conclusie

Zelf ben ik in het bezit van deze tablet. Ik had geen zin om veel geld uit te geven aan een duur tablet. Zo kwam ik toch al snel uit bij het merk Archos, omdat die zogenaamde budget tablets produceren. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Archos Arnova 10 G2 met een resistief scherm. Het scherm werkt heel goed met een stylus en is ook mooi helder. Een minpuntje vind ik, dat je bijna niet met meerdere mensen tegelijk op het tablet kunt kijken. Je ziet namelijk niks van wat op het scherm staat als je er vanaf een schuine hoek op kijkt. Wel ben ik tevreden over de snelheid. Applicaties en toepassingen worden snel geladen en ook het scrollen tussen verschillende schermen verloopt snel. Alleen het opstarten vind ik redelijk lang duren. Al met al ben ik zeer tevreden over deze tablet en beveel ik zeker aan anderen aan die een kwalitatief goed tablet willen, maar niet veel geld te besteden hebben.

Lees verder

© 2012 - 2018 Rva03, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recensie tablet: Archos Arnova 10 G2"

Infoteur: Rva03
Laatste update: 04-06-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Recensies…
Schrijf mee!