InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Grand Theft Auto 5 (GTA V)

Grand Theft Auto 5 (GTA V)

Grand Theft Auto 5 (GTA V) In de lente van 2013 komt dan eindelijk het langverwachte Grand Theft Auto V uit. Rockstar games heeft eind 2011 de eerste trailer al uitgerold en eind 2012 kwam het nieuws met een releaseperiode van het spel. Ook werd tegelijkertijd een tweede trailer uitgerold, waar al veel elementen uit het spel in te zien waren.

Algemeen

Grand Theft Auto V, vaak ook afgekort tot GTA V of GTA 5, is het vijftiende deel in de GTA spellenreeks. Het spel is uitgegeven door Rockstar Games en is ontwikkeld door Rockstar North (onderdeel van Rockstar Games, gevestigd in Edinburgh, Schotland). Het moet het eerste grote deel worden in het vijfde tijdperk binnen de reeks. Op 25 oktober 2011 heeft Rockstar Games via een tweet laten weten dat op 2 november in datzelfde jaar de trailer van GTA V uit zo komen. In de trailer werd duidelijk dat het spel zich afspeelt in Los Santos in de staat San Andreas (gebaseerd op de plaats Los Angeles). Rockstar heeft via een persbericht bevestigd dat het spel inderdaad zich gaat afspelen in Los Santos en de nabije gebieden. Ook deelden ze mee dat het spel het grootste spel van hun tot nu toe wordt. Het speelgebied zou groter worden dan de speelgebieden van GTA San Andreas, GTA IV en Red Dead Redemption bij elkaar. Ook gaven ze aan dat er in dit deel een mutiplayer mode zal zitten. Op 30 oktober 2012 werd bekend dat het spel in de lente van 2013 uit zal komen en op 14 november kwam de tweede trailer uit. Op 31 januari 2013 is door Rockstar een releasedatum bekend gemaakt, GTA 5 zal uitkomen op 17 september 2013. Dit is een half jaar later dan voorheen gezegd werd.

De GTA-reeks

Grand Theft Auto V is alweer het vijftiende deel in de spellenreeks van GTA. In oktober 1997 kwam het allereerste GTA deel uit en in 2013 (16 jaar later) komt het vijtiende deel uit. Ongeveer elk jaar is er een nieuw GTA spel door Rockstar Games ontwikkeld en uitgegeven. In de tabel hieronder kunt u de volledige reeks van Grand Theft Auto zien met jaar van uitgave en voor welke platformen het betreffende deel uit de reeks is uitgegeven.

JaarTitelPlatformen
1997Grand Theft AutoPC - Playstation - Game Boy Color
1999Grand Theft Auto: LondonPC
1999Grand Theft Auto 2PC - Playstation - Dreamcast - Game Boy Color
2001Grand Theft Auto IIIPlaystation 2 - PC - Xbox
2002Grand Theft Auto: Vice CityPlaystation 2 - PC - Xbox
2004Grand Theft Auto: San Andreas Playstation 2 - PC - Xbox
2004Grand Theft Auto Advance Game Boy Advance
2005Grand Theft Auto: Liberty City StoriesPSP - Playstation 2
2006Grand Theft Auto: Vice City Stories PSP - Playstation 2
2011Grand Theft Auto III: 10 year anniversary iOS - Android
2008Grand Theft Auto IVXbox 360 - Playstation 3 - PC
2009Grand Theft Auto IV: The Lost and DamnedXbox 360 - Playstation 3 - PC
2009Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay TonyXbox 360 - Playstation 3 - PC
2009Grand Theft Auto: Chinatown WarsPSP - Nintendo DS - iPhone, iPad en iPod Touch
2013Grand Theft Auto VXbox 360 - Playstation 3

Personages

Een nieuwe ontwikkeling in de Grand Theft Auto reeks is het instellen van meerdere personages. In dit deel hebt u drie verschillende personen tot uw beschikking. Tijdens spel kunt u op elk gewenst wisselen tussen de personages, met uitzondering van de meeste missies. De personages kunnen niet niet meer zo heel uitgebreid veranderd worden, zoals u gewend bent uit de vorige delen. Verschillende kleding is nog wel mogelijk.

Michael

Michael is een gepensioneerde bankrover van begin 40 en is getrouwd met Amanda, waar hij twee kinderen mee heeft: dochter Tracy en zoon Jimmy. Door een goede deal met FIB zit hij nu in het beschermingsprogramma voor getuigen. Hij woont in het op Beverly Hills gebaseerde Rockford Hills, waar hij een grote villa met eigen zwembad en tennisbaan heeft. Zijn vervoer bestaat uit een fiets en een 9F. Hij is ook best rijk, maar zijn vrouw, die hij haat, spendeert al zijn geld. Ook heeft hij een slechte band met zijn kinderen. Door dit leven heeft hij weer een reden om terug te keren naar het leven van een bankrover.

Trevor

Trevor is een crimineel die regelmatig aan de drugs zit, waardoor zijn leven door zijn verlangens wordt geleid. Ook hij is begin 40, maar heeft geen gezin, alleen een paranoïde buurman. Zijn vervoer bestaat uit een Bodhi. Hij woont in Blaine Country, een woestijnachtig gebied, in zijn trailer. Hij heeft altijd samengewerkt met Michael met het overvallen van banken en zou dit zo weer doen als het hem gevraagd wordt. Volgens een maker van het spel, Dan Houser, is dit personage het tegenovergestelde van Michael.

Franklin

Franklin is halverwege de 20 jaar en steelt graag. Ook steelt hij zijn vervoer altijd als hij dat nodig heeft. Daarnaast is hij een automonteur bij Armenian Luxury Car en heeft veel gevaarlijke vrienden. Hij vraagt aan Michael of hij nog iemand nodig heeft die iets voor hem kan stelen, maar Michael kan hem daar niet mee helpen. Franklin wilt het toch doorzetten, maar hij wordt tegengehouden door zijn idiote vrienden.

Voertuigen

Hieronder ziet u een lijst van voertuigen die te gebruiken zijn in GTA V. De meeste voertuigen waren al te zien in eerdere delen van de spellenreeks of verbeterde versies ervan. De overige voertuigen die niet uit eerdere delen komen, waren te zien in de trailers die door Rockstar Games gemaakt zijn.
Auto's
  • Sentinel XS Sportauto
  • 9F
  • Bodhi
  • Cheetah / Jeep Wrangler
  • Brute Boxville (truck)
  • Manana
  • Peyote
  • Patriot
  • Habanero
  • Feltzer
  • Comet
  • Infernus
  • Buffalo
  • Burrito
  • Premier
  • Landstalker
  • Serrano
  • Futo
  • Emperor
  • Ambulance
  • Vapid Police Cruiser
Motors
  • Normale Motor
  • Sanchez

Vaartuigen

  • Speedophile 2000 (Jet Ski)

Vliegtuigen

  • Helicopter
  • Shamal
  • Maverick
  • Crop Duster Biplane

Overige

  • Quad
  • Mountainbike
  • Buggy
  • BMX Fiets

Trivia

  • Er wordt niet meer gewerkt met bekende acteurs om stemmen in te spreken. De acteurs zoeken nam altijd veel tijd in beslag en nu moeten de personages meer zelf tot leven komen.
  • Niko uit Grand Theft Auto IV zal ook in dit deel weer terugkomen.
  • Rockstar heeft meer dan een kwart miljoen foto's genomen voor dit spel.
  • Voor een zo echt mogelijke situatie van Los Angels heeft de ontwikkelaar gegevens bij het bevolkingsregister opgevraagd en ook naar de autoverkoopcijfers is onderzoek gedaan.
  • Het Ammu-Nation wat in GTA IV ontbrak komt weer terug in dit deel.
  • GTA V zal beschikken over een multiplayer mode
© 2012 - 2018 Rva03, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grand Theft Auto: Chinatown Wars voor de Nintendo DSGrand Theft Auto: Chinatown Wars voor de Nintendo DSBen je een echte liefhebber van games en likte je ook je vingers af bij de vorige game uit de GTA serie? Nou dan kun je…
Voor- en tegenstanders over het videospel Grand Theft Auto VVoor- en tegenstanders over het videospel Grand Theft Auto VWat is Grand Theft Auto V? Wat maakt deze game zo populair bij gamers? Waarop is Garnd Theft Auto V te spelen? Wat is de…
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGTA IV ofwel Grand Theft Auto 4 zal een vervolg krijgen in de vorm van GTA V. Dit is het 5e deel van de Grand Theft Auto…
Grand Theft Auto 5Grand Theft Auto 5GTA 5 is de nieuwste game van de GTA series. Het speelt zich af in Los Santos (Los Angeles) en beschikt over een enorme…
Cheats: Grand Theft Auto: Liberty City Stories (PSP)Grand Theft Auto: Liberty City Stories is een game voor de Playstation Portable en is geschikt voor 18 jaar en ouder. He…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org/wiki/GTA_V
  • http://www.rockstargames.com/grandtheftauto/

Reageer op het artikel "Grand Theft Auto 5 (GTA V)"

Infoteur: Rva03
Laatste update: 31-01-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!