InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Bingo apps: de beste apps op een rijtje

Bingo apps: de beste apps op een rijtje

Bingo apps: de beste apps op een rijtje Waar papieren bingo nogal eens als suf en saai wordt beschouwd, wint online bingo steeds meer aan populariteit. Er komen daarom ook steeds meer bingo apps op de markt. Welke bingo apps zijn nu echt de moeite waard? En hoe werken ze?

Bingo: uitleg van het spel

Bingo is een multiplayer spel waarbij iedere speler een bingokaart met getallen heeft, welke weggestreept kunnen worden wanneer de spelleider een getal noemt dat op de bingokaart staat. De bingokaart bestaat vaak uit 5 rijen en 5 kolommen. In het midden van de bingokaart staat geen getal. Bovenaan de kaart staat de letters bingo. Het spel wordt meestal met de getallen 1 tot en met 75 gespeeld, welke verdeeld zijn over de kolommen:
  • B: 5 getallen uit de reeks 1 tot en met 15
  • I: 5 getallen uit de reeks 16 tot en met 30
  • N: 4 getallen uit de reeks 31 tot en met 45
  • G: 5 getallen uit de reeks 46 tot en met 60
  • O: 5 getallen uit de reeks 61 tot en met 75

Elk getal komt maximaal één keer voor op de bingokaart en de getallen zijn willekeurig verdeeld over de bingokaart. De spelleider noemt getallen op, welke hij blind pakt uit bijvoorbeeld een kom met ballen met getallen erop. Ook bij online bingo worden de getallen willekeurig gekozen. De spelers kijken op hun kaart en strepen het getal door wanneer het op hun kaart staat. Wanneer zij het getal niet op de kaart hebben staan doen zij niets. De speler die als eerste alle getallen op zijn of haar bingokaart volledig heeft doorgestreept roept BINGO! en wint. Er zijn diverse varianten op het traditionele spel, zo zijn er soms tussenrondes waarbij men ook BINGO! mag roepen en wint wanneer men als eerste een horizontale of verticale rij getallen heeft doorgestreept. Bingo wordt vaak in activiteitencentra gespeeld, maar sinds de opkomst van het Internet en de apps zijn er ook steeds meer aanbieders van online bingo.

Bingo apps

Er zijn diverse bingo apps, waardoor het lastig kan zijn een geschikt spelletje bingo uit de vele mogelijkheden te kiezen. Hieronder worden enkele populaire bingo apps besproken.

Bingo Heaven

Bingo Heaven is een zeer kleurrijk online bingospelletje. Je koopt een kaartje door een credit in te zetten. Echte bingo experts kunnen spelen met wel vier bingokaarten tegelijkertijd! Een bingokaart kost 1 credit. Nadat je de bingo app gedownload hebt, heb je direct 20 credits. Iedere 24 uur kun je gratis bonus credits krijgen. Bij de start van het spel speel je in het speelveld Florida. De prijzenpot van dit speelveld is gevuld met 50 munten. Door op "play" te drukken begin je de bingoronde. Bovenin het scherm verschijnt steeds een getal, inclusief de plaats waar het getal zich op de kaart bevindt (in de kolom B, I, N, G of O). Door op het getal te klikken in je kaart streep je het getal weg. Wanneer je een foutje gemaakt heb, klik je simpelweg nog eens op het getal, waarmee de streep verdwijnt. Wanneer je denkt bingo te hebben, druk je op de knop BINGO! Tegen het einde van het spel verschijnt bovenin het scherm hoeveel getallen er nog gaan komen. De gratis app Bingo Heaven kent diverse extra's waarmee je extra munten kunt verzamelen. Zo staan er op sommige bingovlakken schatkistjes, die na afloop van het spel geopend kunnen worden en bonussen bevatten.

  • Ontwikkelaar: 12 GIG LLC
  • Geschikt voor: Android, iPhone, iPod touch, iPad, Facebook
  • Grootte: 7.5MB
  • Kosten: gratis
  • Talen: Engels
  • Leeftijd: 12+

Big Fish Bingo

Big Fish Bingo is een gratis online bingospelletje waarbij je zowel individueel als in een team kunt spelen. Je kunt met maximaal vier kaarten tegelijkertijd spelen. Bovenin het scherm verschijnen steeds getallen. Wanneer een getal op je bingokaart staat, druk je op dit getal. Wanneer je een horizontaal, verticaal of diagonaal rijtje compleet hebt, óf vier hoeken compleet hebt, druk je op "Call Bingo". Wanneer je inderdaad bingo hebt, win je punten. Op dit moment zijn er vijf speelruimten die je kunt betreden: 4 teamgebaseerde ruimtes en 1 individuele ruimte.De verschillende ruimten hebben elk hun eigen regels en prijzenpot. Zo kost een bingokaartje in de blauwe ruimte het minste, maar levert deze je ook het minste op wanneer je bingo hebt.

  • Ontwikkelaar: Big Fish Games
  • Grootte: 31.2MB
  • Kosten: gratis
  • Talen: Engels
  • Leeftijd: 4+

Bingo Bash HD

In Bingo Bash HD kom je zeven verschillende speelvelden tegen, de zogenaamde "wonders". Elk "wonder" heeft zo zijn eigen regels en prijzenpot. Op dit moment zijn er zeven "wonders": Sphinx, Palm Island, Grand Canyon, TajMahal, Eiffel Tower, Liberty Statue en Colosseum. Je start een spel door op "play" te drukken in een van de speelvelden. Vervolgens kun je met zogenaamde bingochips bingokaarten kopen, minimaal 1 en maximaal 4. Er zijn verschillende manieren om de kans op bingo te vergroten in Bingo Bash HD. Zo kun je zogenaamde "power-plays" inzetten, zoals de "free cell". Hierbij worden willekeurig twee getallen weggestreept op je bingokaart.

  • Ontwikkelaar: Bitrhymes
  • Grootte: 48.1MB
  • Kosten: gratis
  • Talen: Engels
  • Leeftijd: 12+
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://12gigs.com/games/bingo-heaven/
  • http://bingo.bitrhymes.com/apps/bingo/facebook/app/p.faqs.php
  • http://www.bigfishgames.com/blog/big-fish-bingo-tips-and-tricks/

Reageer op het artikel "Bingo apps: de beste apps op een rijtje"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 12-08-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!