InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Free-to-play (Game-industrie)

Free-to-play (Game-industrie)

Free-to-play is een term afkomstig uit de game-industrie. En staat voor een verdienmodel waarbij de ontwikkelaar van een game deze gratis laat spelen door de spelers. Geld verdienen wordt bij free-to-play gedaan door in-game virtuele goederen te verkopen, advertenties, of spelers te laten betalen voor extra content in de game. Bijvoorbeeld speciale items om je gamekarakter mee aan te kleden of nieuwe in-game missies.

Algemeen

Het free-to-play verdienmodel is de laatste jaren erg populair geworden onder videogame ontwikkelaars. Zeker nu internet een nog grotere rol is gaan spelen in onze samenleving en vrijwel iedereen wel de beschikking heeft tot een snelle internetverbinding. Maar ook de opkomst van Facebook en andere socialmedia hebben de trend voorgezet. Omdat door middel van deze media en het feit dat de games gratis speelbaar zijn een enorme (nieuwe) groep spelers bereikt kan worden.

Er zijn veel games ontwikkeld die gebruik maken van het free-to-play verdienmodel maar ook zijn bestaande gameconcepten omgebouwd tot free-to-play.

Free-to-play games kunnen onbeperkt gratis online gespeeld worden tegen andere spelers. Een gamegenre wat zich hiervoor erg goed leent is de MMO (Massive Multiplayer Online). Wanneer spelers hun in-game karakter een uniek uiterlijk willen geven, kunnen bijvoorbeeld speciale items alleen met echt geld worden betaald. Spelers kunnen er vaak ook voor kiezen om met in-game geld of punten items te kopen. Echter zijn de items voor de betalende spelers vaak niet te kopen met in-game geld. Of is het verdienmodel achter de game zo opgesteld dat spelers hier heel erg veel speeltijd in moeten steken om dezelfde items te kunnen bemachtigen als betalende spelers. Dit zorgt er voor dat veel spelers uiteindelijk toch graag echt geld willen uitgeven aan games betalende spelers hebben immers een groot voordeel.

Bekende games met het free-to-play verdien model

Het bekende Battlefield inmiddels met o.a. twee free-to-play versies, namelijk Battlefield play for free en het oudere Battlefield Heroes. Deze games zijn beide ontwikkeld puur met free-to-play als verdienmodel vanaf het begin.

Nieuwe bedrijven op de markt

De opkomst van het free-to-play model heeft er ook voor gezorgd dat er nieuwe bedrijven zijn ontstaan in de game-industrie. Bedrijven zoals Zynga (bekend van het overbekende face-book spel, Farmville). Maar ook het Nederlandse Spil Games, zijn bedrijven die hun winst behalen alleen uit het free-to-play verdienmodel. Dit alles zorgt er natuurlijk ook voor dat bedrijven zoals Electronic Arts hun verdienmodel moeten aanpassen en zullen moeten innoveren om mee te kunnen blijven doen op de markt.

Redmiddel

Voor sommige games is het overstappen op een free-to-play model een redmiddel om nieuwe spelers naar de game te lokken en de levensduur van de game te verlengen. Een voorbeeld hiervan is Lord of the Rings online. Eerder diende spelers voor deze game abonnementsgeld te betalen. Maar naarmate het spel langer op de markt was liep het aantal spelers sterk terug. De ontwikkelaar Turbine Entertainment heeft toen besloten om het spel gratis beschikbaar te maken voor haar spelers en spelers te laten betalen voor extra's in de game. Na deze stap steeg de omzet weer met vierhonderd procent.

Een ander voorbeeld is Star Wars: The old Republic, ontwikkeld door Bioware. Ook deze game volgde dezelfde stappen en werd na verloop van tijd voor alle spelers gratis beschikbaar gesteld, echter behouden betalende spelers voordelen waardoor zij sneller een hoger level kunnen bereiken dan niet-betalende spelers.

Niet altijd een oplossing

Niet altijd is het toepassen van een free-to-play model de ideale oplossing om spelers naar de game te lokken. Vaak ontstaat er juist door dit verdienmodel een enorm verschil tussen spelers, wat de algehele game ervaring niet ten goede komt. Waar sommige spelers (die betaald hebben voor bepaalde in-game items of voordelen) een enorm voordeel hebben. Hebben andere spelers die net instromen en de game pas spelen (of niet de intentie hebben om een zelfde investering te doen) deze voordelen niet en is het spel niet eerlijk meer.

De overgrote groep speelt ook echt gratis

Uit cijfers uit diezelfde game-industrie blijkt ook dat in sommige gevallen slechts 5% van de gehele groep spelers geld uitgeeft aan deze free-to-play games. Dat wil zeggen dat de overgrote groep (95%) de game ook letterlijk gratis wil spelen en er geen geld aan wil of zal uitgeven. Dat dit wel de bedoeling is van de industrie betekend ook dat de game-industrie waarschijnlijk verkeerde verwachtingen bij de spelers van hun spellen creëert.
© 2013 - 2017 Nieniepanini, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
MMO (Massive multiplayer online)Een massive multiplayer online, afgekort ook wel MMO genoemd. Is een online game die (zoals de titel eigenlijk al aangee…
Invloed van Social Media op de politiekVeel politici vragen zich af of het gebruik maken van Social Media invloed heeft op het stemgedrag van de bevolking. Als…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…

Reageer op het artikel "Free-to-play (Game-industrie)"

Infoteur: Nieniepanini
Gepubliceerd: 04-09-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!