InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > SC Cambuur uit Leeuwarden in computerspel FIFA 14

SC Cambuur uit Leeuwarden in computerspel FIFA 14

SC Cambuur uit Leeuwarden in computerspel FIFA 14 Het voetbalteam van SC Cambuur zit voor het eerst sinds 2000 in het computerspel FIFA van EA Sports. Editie 14 van het spel werd op 25 september 2013 gelanceerd en in Friesland was er een run op. Elektronicawinkels hielden een speciale nachtopenstelling voor verkoop van FIFA 14. Cambuur speelt in dat seizoen voor het eerst sinds jaren weer in de Eredivisie.

Elftal in de FIFA game

SC Cambuur Leeuwarden zit in FIFA 14

Alle eredivisieclubs spelen in de computergame FIFA 14 en per seizoen 2013-2014 speelt SC Cambuur mee. Om die reden zijn er speciale nachtopeningen van elektronicawinkels in Leeuwarden. De Media Markt in winkelcentrum De Centrale had hulp van twee Cambuurspelers bij de verkoop. De spelers waren tevens aanwezig om de spellen te signeren, indien gewenst. En dat wensten vele voetbalfans uit Leeuwarden en omstreken. Op 25 september 2013 ging de winkel om 23.59 uur open.

Game Mania

De voetballiefhebbers stonden te popelen om de game aan te schaffen. Ook bij Game Mania in Leeuwarden aan de Harlingersingel was het die nacht een drukte van belang. Honderden games gingen over de toonbank.

Vernieuwd computerspel

De populariteit van het spel is groeiende. Elk jaar worden er meer van verkocht. De producent van het spel, EA Sports, vernieuwt het spel iedere editie. Er komen nieuwe stadions bij, meer spelers zijn gelijkend op echte voetballers en de bewegingen verbeteren. Editie 14 is daarmee weer anders, verfijnder, dan editie 13. De wijzigingen in het spel houden klanten vast. Liefhebbers willen alle edities. Dit jaar zijn er nieuwe spelers in het spel gevoegd en zijn de transfers van de zomer 2013 in het spel verwerkt. De engines zijn sterk verbeterd en de wedstrijden ogen echt. De bal gedraagt zich realistischer en lijkt gewicht te hebben. Hierdoor zijn nu ook realistische schoten mogelijk en zijn er meer types schoten mogelijk. Spelers kunnen de bal beter bij zich houden dan in vorige edities.

Bijna te echt

De game is zo realistisch, dat sommige critici zeggen dat de game te realistisch is geworden.
Het spel is de potentiële voetbalgame van het jaar.

Bron: Fifa 14Bron: Fifa 14

Gelijkende spelers

Niet alle elftallen hebben gelijkende spelers. Dat gaat alleen op voor de grote teams en de grootste voetballers. Christiano Ronaldo is te herkennen en natuurlijk Lionel Messi en nog een aantal van de allerbeste spelers van de wereld, maar er zijn ook teams met redelijk anonieme poppetjes. Een van de bezwaren is dat EA Sports te weinig aan het spel verandert om een nieuwe editie te rechtvaardigen. Vele liefhebbers kopen bij de lancering van een nieuwe editie het spel van vorig jaar. Dat is een stuk goedkoper en als het jaar voorbij is kopen ze de editie van het jaar daarop, ook weer voor aanzienlijk minder dan de allerlaatste editie.

FUT Legenden

Met FIFA14 kun je spelen met voetballers die nu actief zijn, maar je kunt ook je eigen team samenstellen met de beste spelers ooit. Je kunt Ruud Gullit en Marco van Basten opstellen samen met Johan Cruijff of Pélé. Veertig legendarische spelers kunnen ingezet worden in het ultieme dreamteam.

Alleen te spelen en met vrienden

Het spel is alleen te spelen, met vrienden en online. Je kunt ook met een vriend online spelen tegen een online team. Die teams zitten in alle delen van de wereld en ze strijden online in 2-tegen-2 wedstrijden tegen elkaar voor het klassement.
SC Cambuur met het gele shirt en de blauwe broek is er in editie 14 bij en daar is de club wat trots op.

Van Anholt tegen Ritzmaier

Voorafgaand aan de wedstrijd Heerenveen - Cambuur op zondag 29 september 2013 spelen twee spelers van Heerenveen en Cambuur tegen elkaar in FIFA 14. Pelé van Anholt van SC Heerenveen en Marcel Ritzmaier van SC Cambuur spelen het spel.
De virtuele derby vindt plaats in Theehuis aan het Pikmeer bij Grou plaats. Beide spelers lijken niet echt op de voetballers van vlees en bloed. Dat vinden de twee jammer, maar het spel is er niet minder fanatiek om. Uiteindelijk wint Heerenveen de virtuele wedstrijd met 2-1. Ritzmaier geniet er niet van maar geeft aan dat Heerenveen de virtuele derby mag winnen als Cambuur de echte wedstrijd van zondag 29 september maar wint.

FIFA 14

  • Ontwikkelaar: EA Canada
  • Uitgever: Electronic Arts
  • Platform: Playstation 2, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Portable, PlayStation Vita, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, Xbox 360, Xbox One, PC, Mobile

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eredivisie 2014-2015 SC Cambuur programmaEredivisie 2014-2015 SC Cambuur programmaSC Cambuur wist zich na 20 jaar weer in de Eredivisie te nestelen. Na het kampioenschap in de Jupiler League hadden de m…
De Web App van FIFA Ultimate Team (Companion App)De Web App van FIFA Ultimate Team (Companion App)FIFA 15 Ultimate team (FUT) is een populair onderdeel van het voetbalspel genaamd FIFA 15. In FUT moet je onder andere h…
Deelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDeelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDe wereldranglijst van FIFA is sinds december 1992 een ranglijst om uit te drukken welk land zich de sterkste van de wer…
FIFA 16 Ultimate team, coins en points kopen voor Windows PCDe game omtrent het voetbalseizoen 2014/2015 heet FIFA 15 en is in september 2014 voor het Windows besturingssysteem uit…
FIFA 16 Ultimate Team, coins kopen voor iOS (iPhone, iPad)Via de gratis applicatie genaamd FIFA 16 kun je het voetbalspel met het onderdeel Ultimate Team spelen. In dit onderdeel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fifa 14
  • Cambuur.nl
  • Friesch Dagblad
  • www.gamekings.tv
  • www.easports.com
  • Leeuwarder Courant
  • Afbeelding bron 1: Fifa 14

Reageer op het artikel "SC Cambuur uit Leeuwarden in computerspel FIFA 14"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 26-07-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: SC Cambuur
Schrijf mee!