Criminal Case: Populairste Facebook game van 2013!

Criminal Case: Populairste Facebook game van 2013! Criminal Case is een computerspel ontwikkeld door Pretty Games en beschikbaar op Facebook. In de basis is het een zogenaamde 'hidden object' game, met een politie thema. Als speler neem je de rol van een inspecteur bij een rechercheteam aan. Je gaat op pad met je partner om moordzaken op te lossen. Heb je Facebook vrienden die het spel ook spelen, dan kan je elkaar helpen bij het grijpen van de moordenaars. Criminal Case bestaat sinds November 2012. Er is een Facebook account nodig om het spel te kunnen spelen. Het spel is uitgeroepen tot Facebook Spel van het jaar 2013. Criminal Case heeft gemiddeld 10 miljoen maandelijkse gebruikers en meer dan 40 miljoen likes. Het spel is gratis te spelen, maar met echt geld kunnen er bepaalde extra's gekocht worden.

Basis Gameplay

Het spel speelt zich af in de fictieve stad Grimsborough, verdeeld over een zestal districten. Elk district omvat ongeveer tien moordzaken. Het verloop van deze moordzaken is lineair. Iedere moordzaak bestaat uit negen scenes. De zes hoofd scenes zijn uniek en relevant voor het verhaal. Bij deze zes scenes moet de speler steeds de objecten aanklikken die genoemd zijn onder in het scherm. De andere drie scenes zijn steeds bonusscenes waarbij drie van zes gewone scenes hergebruikt worden met een iets andere gameplay:
  • Een puzzel,
  • Een time attack (zoveel mogelijk objecten vinden in een bepaalde tijd,
  • Zoek de verschillen.

Clous

Iedere moordzaak begint over het algemeen met het vinden van een lijk. Daarnaast kunnen er in de scenes objecten en clous gevonden worden. Vaak moet met dit soort objecten weer minigames gespeeld worden. Daarnaast staat er een team tot je beschikking die bepaalde analyses kan doen, zoals bijvoorbeeld:
  • De autopsie,
  • Decoderen digitale data
  • Analyse van bloed, haar, DNA, etc,
Deze analyses kosten tijd, variërend van vijf minuten tot achttien uur. Deze wachttijd zorgt ervoor dat iedere moordzaak toch wel enige dagen kost om op te lossen. De resultaten van deze analyses leveren nuttige clous op over de moordenaar.

Verdachten

In iedere moordzaak zijn er na verloop van tijd vijf verdachten. Ook het spreken met deze verdachten levert nuttige informatie op. Het geeft vaak weer nieuwe inzichten of aanknopingspunten voor verder onderzoek. Daarnaast is het zaak bepaalde eigenschappen van de verdachten te achterhalen, zodat aan het einde van de moordzaak bepaald kan worden welke verdachte aan het verkregen profiel van de moordenaar voldoet.

Energie

Het spelen van de scenes kost 20 energie. Deze energie regenereert langzaam naar 110, wanneer de hoeveelheid energie lager is. Het kost ongeveer een uur om 20 energie te laten regenereren. Om een scene te kunnen spelen moet er 20 energie betaald worden. Dit betekent dat bij een volle energiebalk er vijf keer gespeeld kan worden. Dan staat de teller op 10 en moet er een half uur gewacht worden, voordat er genoeg energie is om nog een spel te kunnen spelen. De energiemeter kan bijgevuld worden door één de volgende items te gebruiken:
  • Flesje sinaasappelsap: 20 energie,
  • Zakje chips: 50 energie,
  • Hamburger: 120 energie.
  • Gratis energie van Facebookvrienden
Deze bonussen zijn op meerdere manieren te verkrijgen. Ze kunnen gedeeld worden met Facebookvrienden, gekocht worden met echt geld of ingeruild worden tegen de extra sterren die in iedere moordzaak beschikbaar zijn.

Sterren

In iedere scenes zijn vijf sterren te verdienen. Een ster wordt verdiend door een bepaalde totaalscore te behalen die steeds verder oploopt, naarmate een scene meer gespeeld wordt. De sterren zijn nodig om verder in het verhaal te komen. Er moeten sterren betaald worden voor het spreken met verdachten, maar ook om de minigames te spelen met gevonden voorwerpen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Het kraken van codes op een telefoon,
  • Het nemen van een bloedmonster,
  • Het vinden van een paar haren,
  • In elkaar zetten van gescheurde documenten/foto's
In elke zaak zijn 45 sterren te vinden, maar er zijn slechts 36 sterren nodig om de volgende zaak vrij te spelen. De overige 9 sterren kunnen verruild worden voor bonussen als sinaasappelsap, chips en hamburgers, maar een speler kan er ook voor kiezen deze sterren niet vrij te spelen.

Munten

Naast de energie en de sterren is er nog de muntvoorraad. Iedere keer dat een scene gespeeld wordt, verdient de speler munten op basis van de score die gehaald is. Munten kunnen ook verkregen worden via vrienden en munten kunnen gekocht worden met echt geld. Met deze munten kunnen een aantal zaken gekocht worden:
  • Kleding, accessoires en kapsels voor het eigen personage,
  • Politiehonden,
  • Hulpmiddelen voorafgaand aan het spelen van een scene.

Lucky Cards

Op verschillende manieren is het mogelijk om Lucky Cards te verzamelen. Dit zijn kaarten van de vier kaartsoorten (harten, klaver, schoppen en ruiten) variërend van de waarde Tien, Boer, Vrouw, Heer en Aas. Wanneer een speler van één soort alle kaarten heeft, kunnen deze ingeruild worden voor bonussen. Te weten:
  • Zakje chips,
  • Flesje Sinaasappelsap,
  • 20 XP (Experience Points)
  • 500 Munten

Honden

Het is mogelijk om politiehonden aan te schaffen. Deze honden geven op een willekeurige basis aan het einde van een scene bepaalde bonussen. Dit kunnen verschillende zaken zijn, zoals geld, energie of Lucky Cards. De kans waarop een hond iets vindt, hangt af van het type hond en hoe ver de hond al opgegroeid is. Het laten opgroeien van een hond moet een speler doen door de hond te voeren. Naarmate het spel vordert zijn er betere honden te verkrijgen die echter ook duurder zijn. Daarnaast duurt het ook steeds langer voordat een hond volwassen is en dus maximaal presteert. In ieder district is één hondenshop. De hondenshop is pas beschikbaar als een bepaal minimaal aantal moordzaken volledig is vrijgespeeld. Dat betekent dat van die zaken alle 45 sterren gehaald moeten zijn.

Facebook vrienden

Criminal Case is een zogenaamde 'social game'. Dat wil zeggen dat het voordelen biedt als Facebookvrienden het spel ook spelen. Het meest in het oog springende voordeel is dat iedere keer als de speler een scene speelt er een Facebook-vriend als partner mee kan gaan. Deze partner geeft de speler extra punten, afhankelijk van hoe actief de partner is. De partner heeft het voordeel dat de speler na de scene een 'Lucky Card' naar de partner kan sturen. Daarnaast zijn er nog de volgende voordelen.
  • Als een vriend een level omhoog gaat, kan deze een gratis flesje sinaasappelsap delen via Facebook.
  • Iedere speler kan dagelijks driemaal 1000 munten delen via Facebook
  • Iedere speler kan dagelijks twee extra Energie sturen naar al diens Facebook vrienden.
  • Vrienden leveren rapporten om volgende zaken vrij te spelen.

Het laatste punt zorgt ervoor dat Facebookvrienden bij Criminal Case eigenlijk een must zijn. Voor het openen van een nieuwe moordzaak moeten er eerst drie rapporten moeten worden ingeleverd, die door Facebookvrienden gestuurd moeten worden. Een speler moet dus minstens drie Facebookvrienden hebben die het spel spelen, om zelf progressie te kunnen maken. Deze rapporten kunnen echter ook met echt geld gekocht worden.
© 2014 - 2020 Manniel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goede Business Case opstellen, de onderdelenGoede Business Case opstellen, de onderdelenWelke onderdelen zitten er minimaal in een business case? Als je een business case gaat opstellen is het handig om een c…

Alles over toverdranken in het spel MinecraftAlles over toverdranken in het spel MinecraftMinecraft is een sandbox type spel voor de PC. De populariteit van het spel is groot en de mogelijkheden zijn eindeloos.…
Virtual Boy: het driedimensionale fiasco van nintendo!De Virtual Boy is een videogame console uitgebracht door Nintendo in Amerika en Japan. Het is in meerdere opzichten een…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Criminal_Case

Reageer op het artikel "Criminal Case: Populairste Facebook game van 2013!"

Reactie

Hannypanny, 29-04-2014 15:45 #1
Waarom kan je alleen met vrienden door naar een volgende case? Reactie infoteur, 29-04-2014
Ja, dat is een goede vraag. Daar hebben de makers van het spel voor gekozen. Je enige alternatief is om echt geld te betalen. Waarschijnlijk is dat een van de redenen: ze willen toch op de een of andere manier geld verdienen aan het spel.

Infoteur: Manniel
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 1
Schrijf mee!