InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Informatie: Playstation portable

Informatie: Playstation portable

Deze handheld staat bekend als de allereerste draagbare spelcomputer van Sony. Er zijn al vele versies van de PSP op de markt te vinden, waaronder de PS-Vita. PSP staat voor Playstation portable en betekent letterlijk draagbare spelcomputer.

De PSP

De PSP kan veel meer dan alleen games afspelen. Het is ook mogelijk om foto's te bekijken, films te kijken en muziek af te spelen. Muziek afspelen kan alleen als je in het bezit bent van een computer, omdat de muziek via een USB kabel op je PSP moet worden geplaatst. Ook is het mogelijk rechtstreeks filmpjes en foto's via de camera op de PSP te plaatsen, dat moet ook worden gedaan via een USB-poort die in de computer zit. Via de USB-poort is het niet mogelijk om internet te gebruiken doordat de PSP alleen draadloos internet kan ontvangen. Als je wel een draadloze internetverbinding hebt, ontvang je regelmatig updates (om de een of twee maanden). Met updates kan je de PSP als het ware vernieuwen. Om de updates te downloaden moet je op het icoontje 'netwerkupdates' klikken. De meeste PSP-games kunnen online of met ad-hoc worden gespeeld. Online spelen is mogelijk als je verbonden bent met het internet. Met ad-hoc verbind je de PSP samen met andere PSP-systemen. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld games met elkaar te spelen of foto's te versturen. De foto's moeten wel worden opgeslagen op een geheugenkaart, net zoals alle andere gegevens die erop hebt staan. Deze zijn in meerdere geheugengroottes (bytes) verkrijgbaar.

PSP games downloaden

Gamedemo's kan je downloaden via het Playstation Network, er zijn daar veel van verkrijgbaar. Dat is handig als je het spel later wilt kopen, want dan weet je tenminste of het spel aan jouw eisen voldoet. Eerst moet je een account aanmaken met accountbeheer en daarna is het mogelijk om uiteindelijk verschillende games te downloaden. Als je nog geen Playstation Network op je PSP hebt, moet je allereerst een update maken. Er zijn ook mogelijkheden om volledige games te kopen via Playstation Network. Vaak wordt er dan een vergoeding gevraagd voor het digitale bestand. Tegenwoordig kun je zelfs gratis spellen spelen als je geabonneerd bent als Playstation plus lid. Dit geeft je toegang tot een beperkt aanbod van games die uiteraard alleen maar te vinden zijn in de playstation store.

Benodigdheden voor het downloaden van games

  • Een PSP-systeem
  • een goede internetverbinding
  • een geheugenkaart van het merk pro duo
  • eventueel een toereikend budget

Accessoires

Voor de PSP is in vergelijking met andere draagbare spelcomputers veel meer hardware aan te schaffen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om er een camera op te installeren, maar ook een headset of een navigatie systeem. Met een headset kun je online via een game of go-messenger contacten leggen. Go-messenger is een programma waarmee het mogelijk is om te chatten en berichten te versturen. Praten is mogelijk indien je een headset hebt aangesloten op de PSP. Tevens kan je berichten naar elkaar versturen met de headset. Het navigatiesysteem kost ongeveer 150 euro en daarmee kun je navigeren op de weg. Er is ook een abonnement en een gps-verbinding vereist om hiervan gebruik te kunnen maken
© 2014 - 2017 Barryqpo99, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Informatie: Playstation portable"

Infoteur: Barryqpo99
Gepubliceerd: 04-03-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!