InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Oculus Rift, Oculus VR, releasedatum en mogelijkheden

Oculus Rift, Oculus VR, releasedatum en mogelijkheden

Oculus Rift, Oculus VR, releasedatum en mogelijkheden Oculus Rift is een VR-bril waardoor Virtual Reality zijn naam eer aan doet want door deze VR-Bril beleef je de omgeving die aan je gepresenteerd wordt als zo enorm echt, dat deze niet meer van de onechte wereld te onderscheiden is. En andersom: De VR-Bril zorgt ervoor dat je de onechte virtuele wereld van bijvoorbeeld een game, niet meer van de echte wereld kan onderscheiden. Het resultaat: de ultieme virtuele beleving. De Oculus Rift geen 'speeltje,' alhoewel het breed stereocopisch gezichtsveld wat kenmerkend is voor deze VR-Bril, in eerste instantie voor gamers bedacht werd en daarvoor ook veelvuldig zal worden toegepast. Er zijn inmiddels echter ook al heel wat meer toepassingen mogelijk met deze belevingsbril. Zo kan hij ook als medisch hulpmiddel worden gebruikt, bijvoorbeeld om autistische mensen, waarvan het bekend is dat zij moeite hebben met het accepteren van veranderingen, door middel van de virtuality reality bril alvast te laten wennen aan een nieuwe situatie. Maar de mogelijkheden zijn onuitputtelijk.

Wat is de releasedatum en wat zijn de mogelijkheden?

De mogelijkheden die Oculus Rift biedt zijn letterlijk en figuurlijk breder dan de ultieme beleving die gamers beleven als ze deze Virtual Reality Bril dragen tijdens het gamen. Met deze VR Bril kan je mensen visueel op reis sturen. Om het nog even toe te lichten: Je kunt deze bril opzetten en een rit met een achtbaan maken, een rit die zo echt is dat je niet anders kunt dan je vasthouden in je stoel terwijl je het uitgilt van angst of plezier. Mensen beleven de ervaringen zo echt, aangezien de hersenen de 'omgeving' die via Oculus Rift gepresenteerd wordt, niet van echt te onderscheiden is. De hersenen beleven daardoor diepte en hoogte, het gevoel te vliegen of te zweven, angst, gevaar, snelheid, enzovoorts. Men verwacht de consumentenversie in 2014. OP het moment van schrijven is de exacte releasedatum nog niet bekend. In maart 2014 werd bekend gemaakt dat Facebook de VR-brillen heeft overgenomen, voor 1,45 miljard euro.

Gamen met Oculus Rift

Oculus Rift is feitelijk een gevolg van het verlangen om games steeds echter te doen lijken. Als je bijvoorbeeld een game als World Of Warcraft speelt dan heb je je ongetwijfeld wel eens afgevraagd hoe het zou zijn als je de omgeving echt om je heen zou kunnen zien, als je het gevoel zou kunnen hebben om de game te kunnen betreden waardoor je je als het ware echt in de game zou kunnen wanen. Oculus Rift voldoet aan die behoefte. Als je bovenop een flatgebouw zou staan in een game, en je zou naar beneden kijken, dan zou je de enorme diepte als echt beleven en dus flink last van hoogtevrees kunnen hebben. Mensen die de Oculus Rift ophebben en bijvoorbeeld een ritje met een achtbaan te zien krijgen, bewegen vaak alle kanten op in hun stoel, ze kunnen omvallen of met hun handen naar objecten gaan slaan die er niet zijn, maar nou eenmaal zo echt lijken dat je hersenen erop reageren alsof het allemaal echt is. Games worden zo echt beleefd dat je je in de game bevindt en zo kunt beginnen aan de ultieme game-ervaring.

Hoe werkt deze VR-Bril?

Oculus Rift weet de bewegingen van het hoofd te meten waardoor deze meetbare handelingen/gebeurtenissen gebruikt worden om een game te sturen. Je hersenen reageren precies zoals ze reageren op echte beelden, dus je kunt alles veel sterker beleven als met een beeldscherm. Een speler wordt in zijn beleving een onderdeel van het game, hoewel je met je verstand natuurlijk weet dat je gewoon op een stoel stil. De kracht van een VR-Bril:
  • intense 3D beleving (hoogte, diepte, vliegen, zweven, dalen, zwemmen, snelheid, et cetera)
  • Het gevoel er echt te zijn
  • Unieke toepassingen

Releasedatum

Oculus VR is het bedrijf dat bijna $2,5 miljoen dollar investeert in de ontwikkeling van de VR-Bril. Het geld werd ingezameld via Kickstarter. In principe verwacht men de releasedatum voor de consumentenversie van deze bril al in 2014. Voor consumenten verwacht men de bril echter later, namelijk begin 2016.

Wat kost de Oculus VR bril?

De prijs van VR-Bril Oculus Rift zal in Nederland enkele honderden euro's zijn. Men verwacht dat hij tussen de 300 en 400 euro zal gaan kosten. Voor de een wellicht een groot bedrag, voor de ander zijn geld waard.

Overige toepassingen

De VR-Bril kenmerkt zich door het zo werkelijk mogelijk maken van de beleving. Dit kan een wandeling in een virtueel bos zijn of een wandeling door Parijs of een bezoekje aan de Noordpool. Maar het kan ook de omgeving van een gruwelijke plaats zijn, zoals een oorlogsgebied. Oculus Rift kan zelfs worden ingezet om getraumatiseerde soldaten hun oorlogservaringen onder begeleiding van hulpverleners opnieuw te laten beleven om de ervaringen stukje voor stukje te kunnen verwerken. Maar er zijn ook zeer positieve en gelukkig makende ervaringen te bedenken, zoals beleven dat je vliegt, beleven hoe het is om in de ruimte te zijn of op de maan, of beleven dat je op vakantie bent.

Leuke toepassingen Oculus Rift

Enkele voorbeelden van leuke toepassingen voor Oculus Rift:
  • Birdy: Met de game Birdy kan je met de Oculus Rift beleven hoe het is om te vliegen
  • Van geslacht veranderen: met themachinetobeanother.org/ en Oculus Rift kan je beleven hoe het is om iemand van het andere geslacht te zijn
  • Bungee Jumpen: Met software om Bungee Jumping te ervaren, in combinatie met de Oculus Rift, kan je ervaren hoe het is om de sprong te wagen

Google Cardboard

Een leuk en betaalbaar alternatief is Google Cardboard, een VR bril van karton waarbij je ook spectaculaire 3D ervaringen kunt opdoen, met behulp van beelden op je smartphone.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn virtual reality en de Oculus Rift?Meer dan drie jaar na de start van hun Kickstarter-project was het eindelijk zo ver. Op 6 januari 2016 ging de voorverko…
Virtual Reality: Misselijkheid en oogklachtenVirtual Reality: Misselijkheid en oogklachtenMet de komst van producten als Samsung Gear, Oculus Rift en Playstation VR is het gebruik van virtual reality steeds toe…
Mislukte uitvinding: virtual reality-brilDe virtual reality- bril is een grote mislukking uit begin jaren 90. Met de bril op kon je je voortbewegen in een digita…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pestoverde, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift,
  • https://forums.oculus.com/viewtopic.php?f=42&t=2940
  • http://www.themachinetobeanother.org/

Reageer op het artikel "Oculus Rift, Oculus VR, releasedatum en mogelijkheden"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!