InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Final fantasy 7: een mijlpaal in de saga

Final fantasy 7: een mijlpaal in de saga

Final fantasy 7: een mijlpaal in de saga In 1997 bracht squaresoft het zevende deel uit van de succesvolle game serie “final fantasy”. Met het verschijnen van het zevende deel in de reeks werd afscheid genomen van de 2d grafische stijl en was de eerste final fantasy in 3d feit. De op dat moment nog relatief jonge playstation console van Sony, welke cd-roms gebruikte in plaats van zogeheten game cartridges, had daarmee meteen een monsterhit te pakken

Een mijlpaal in de serie

Met een grootse verhaallijn die zich uitstrekt over 3 cd-roms en karakters die tot de dag van vandaag nog steeds iconen zijn voor de serie als geheel is Final Fantasy 7 met recht een mijlpaal in de serie te noemen.

Verhaal

Final fantasy 7 draait om Cloud Strife. Een jongeman die in het verzet belandt tegen het alles overheersende bedrijf Shinra. Wat begint met een simpele missie om een reactor te saboteren mondt uiteindelijk uit in een strijd om letterlijk de planeet te redden. De kleurrijke cast bestaat naast hoofdpersonage Cloud uit medeverzetstrijders Barret Wallace en Tifa Lockheart, het bloemenmeisje Aeris Gainsborough, de viervoeter RedXIII, speelgoedpop Cait Sith, piloot Cid Highwind, ninja Yuffie Kisaragi en de mysterieuze Vincent Valentine. Samen gaan zij uiteindelijk het gevecht aan tegen de ultieme slechterik en legendarische krijger Sephiroth, die tot op de dag van vandaag waarschijnlijk 1 van de bekendste slechteriken uit de gamegeschiedenis is.

Gevechten

Final fantasy 7 maakt tijdens de gevechten gebruik van het zogeheten Active Time Battle system, wat eerdere final fantasy's ook reeds gebruikten. Kort gezegd komt dit er op neer dat ieder karakter een meter heeft die vol loopt met de tijd. Als de meter vol is kan er een actie worden gekozen waarna de meter leeg is en weer opnieuw vol moet lopen. Naast de normale aanvallen kan er in final fantasy 7 ook gebruikt gemaakt worden van magie. Dit komt in de vorm van het zogeheten materia, stenen met buitengewone krachten. Afhankelijk van de uitrusting kan een bepaald aantal materia worden toegewezen aan een karakter. De toegewezen materia bepalen vervolgens welke magie het karakter tijdens gevechten kan gebruiken. Naast de standaard aanvallen en magie heeft final fantasy ook “super”aanvallen in de vorm van summons en limit breaks. Summons zijn een vorm van zeldzame materia welke een groot monster op kunnen roepen die vervolgens een verwoestende aanval op de vijanden los laat. Limit breaks zijn speciale aanvallen die geactiveerd worden als een karakter voldoende schade heeft opgelopen. Limit breaks verschillen per karakter en kennen 4 niveaus, waarbij niveau 4 het sterkste maar ook het moeilijkste te bemachtigen is.

Grafisch en geluid

Aangezien final fantasy 7 relatief vroeg in levenscyclus van de playstation console is uitgebracht ziet het er grafisch niet zo fraai uit als opvolgers final fantasy 8 en 9 maar ziet er desalniettemin toch goed verzorgd uit. De muziek en geluiden van final fantasy zijn degelijk waarbij het nummer “One Winged Angel", wat gespeeld tijdens het laatste gevecht tegen sephiroth, waarschijnlijk het meest bekende nummer is voor fans van de serie.

Afsluitend

Al met al is final fantasy 7 waarschijnlijk een van de meest bekende spellen uit de serie, en met de veranderingen die final fantasy 7 te weeg heeft gebracht, kan niet ontzegd worden dat final fantasy 7 een succesvolle mijlpaal is geweest die heeft bijgedragen aan het verdere succes van de serie.
© 2014 - 2017 Rocori, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Jaartal van verschijnen: http://www.gamefaqs.com/ps/197341-final-fantasy-vii

Reageer op het artikel "Final fantasy 7: een mijlpaal in de saga"

Infoteur: Rocori
Gepubliceerd: 04-04-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!