InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Posities in FIFA games

Posities in FIFA games

Posities in FIFA games In het voetbalspel FIFA kun je spelers kopen of direct met een team spelen. Spelers hebben een voorkeurspositie op het veld, dit kan bijvoorbeeld CM, GK, CAM, CF en ST zijn. Een speler op een verkeerde positie op het veld speelt vaak minder goed. FIFA spellen bestaan al sinds EA Sports FIFA 94 (FIFA International Soccer) heeft uitgebracht. Wat houden de afkortingen voor de posities in en wat doen de spelers daar eigenlijk?

Posities

In de FIFA spellen (bijvoorbeeld FIFA 12, 13, 14 en 15) kunnen de spelers op meerdere posities op het veld worden ingezet. Wat betekenen deze posities en wat is de rol precies? De termen staan in het Engels met daaronder een Nederlandse verduidelijking.

GK Goalkeeper

Ieder team heeft een doelman nodig. Deze voetballer zorgt er voor dat het doel schoon blijft en wordt vaak de belangrijkste persoon op het veld genoemd. Hij is de enige deelnemer die met zijn handen de bal mag aanraken zonder hiervoor gestraft te worden. Een goede keeper is essentieel voor jouw FIFA voetbalteam!

LB Left Back

Dit is je linkerverdediger. Deze zijn over het algemeen linkshandig (linksvoetig) al is in het moderne voetbal steeds meer de trend aan het ontstaan om hier een rechtshandig (rechtsvoetig) persoon neer te zetten. Deze voetballer verdedigt de rechteraanvaller van het andere team, dus de eigenschappen snelheid, kracht en behendigheid aan de bal zijn essentieel voor deze backs.

RB Right Back

De rechterverdediger. Qua omschrijving en taken op het veld komen ze overeen met de linkerverdediger.

LWB Left Wing Back

Deze voetbalspelers lijken sterk op de linkerverdediger, maar hebben het accent meer op de aanval liggen. In het moderne voetbal zijn ze zeer populair geworden omdat ze de kracht hebben om tijdens aanvallen mee op te komen en beslissende voorzetten te geven. De eigenschappen dribbelen, voorzetten geven, uithoudingsvermogen en kracht zijn zeer belangrijk voor deze speler. Ze moeten immers vele kilometers per FIFA wedstrijd maken.

RWB Right Wing back

Qua omschrijving en taken op het veld komen ze overeen met de linkerverdediger. Een snelle en handige verdediger met een voorkeur om mee te gaan in de aanval.

CB Centre Back

De centrale verdediger, laatste man of het hart van de verdediging. Ieder team heeft gewoonlijk twee of drie centrale verdedigers om de aanval van het andere team te kunnen stoppen. De kenmerken kracht en lengte zijn van groot belang om zo goed mogelijk te kunnen verdedigen.

LM Left Midfielder

De linkermiddenvelder speelt voor de linkerverdediger en is vaak de speler die bezit over de nodige flair. Ook qua snelheid en het geven van voorzetten die kunnen uitmonden in assists (aangeven van een doelpunt) blinkt deze speler uit in je FIFA team. Ze helpen daarnaast waar nodig de verdediging.

RM Right midfielder

De rechtermiddenvelder speelt voor de rechterverdediger en heeft dezelfde functieomschrijving in het veld als de linkermiddenvelder.

CM Centre Midfielder

De centrale middenvelder is een voetballer die veel kilometers maakt op het veld. Hij is verantwoordelijk voor het spel op het middenveld, het assisteren van de verdediging en het regelen van het spel. Een middenvelder van wereldklasse blinkt uit in de eigenschappen tackelen, visie en scorend vermogen (van dichtbij of van afstand). Bij veel teams is een middenvelder verantwoordelijk voor de meeste doelpunten in het seizoen naast de topscorer van het elftal.

CDM Centre Defensive Midfielder

De centrale verdedigende middenvelder speelt tussen de verdediging en het middenveld in. Ze zijn vaak sneller en mobieler dan de verdedigers, maar staan niet in het veld om doelpunten te scoren. Ze staan er om ballen uit de rebound op te pakken en de inzet voor een counter te geven. Ze leveren ook extra support op het middenveld en verdediging waar nodig.

CAM Centre Attacking Midfielder

De centrale aanvallende middenvelder wordt ook wel CAM genoemd. Dit is de meest aanvallende middenvelder van het spel en speelt tussen het middenveld en de aanval in. Een goede aanvallende middenvelder moet uitblinken in scorend vermogen en is vaak een voetballer die de nodige doelpunten meepakt in FIFA naast het geven van belangrijke passes en assists aan de aanval. Ze verdedigen minder vaak mee dan de CDM of CM.

RAM, LAM

De rechter aanvallende middenvelder en de linker aanvallende middenvelder hebben dezelfde functie als een CAM, alleen staan qua positie iets anders opgesteld in het veld.

LW Left Winger

De linkervleugelaanvaller speelt voor het middenveld uit en speelt op een groter gebied dan een spits. Ze zijn over het algemeen erg snel en kunnen dodelijk precieze voorzetten geven waar dikwijls doelpunten uit gemaakt worden.

RW Right Winger

De functieomschrijving van hierboven past ook bij een rechtervleugelaanvaller.

LF Left Forward

Een aanvaller linksvoor staat qua positie voor een linkervleugelaanvaller, maar in de praktijk worden deze spelers niet tegelijk opgesteld; er wordt een keuze gemaakt tussen beide. Deze positie wordt dikwijls ingenomen door bekende spelers als Robben, Ronaldo en Messi. Ze kunnen makkelijk van kant wisselen als dat nodig is.

RF Right Forward

Net als de aanvaller linksvoor is deze aanvallende rechtsvoor een speler met veel flair. Ze blinken uit in het geven van voorzetten en dribbelen. Met hun dribbelkunsten trekken ze vaak naar binnen toe om zo doelpunten te maken.

CF Centre Forward

Een centraal voor is een aanvaller die graag rondom de 16 meter van de tegenstander verblijft. Ze zijn vaak erg sterk en blinken uit in de eigenschap kracht. Ze scoren veel doelpunten en zijn creatief in het doelgebied van de tegenstander. Ze verdedigen nauwelijks mee.

ST Striker

Deze aanvaller scoort over het algemeen de meeste doelpunten voor je FIFA team. Deze aanvaller heeft vrijwel nooit verdedigende taken, tenzij de situatie er om vraagt in bijvoorbeeld de laatste minuten van het spel. Deze speler krijgt vaak het meeste commentaar als het fout gaat en wordt de hemel in geprezen als het goed gaat. Deze speler is nog aanvallender ingesteld dan de CF in je team.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Deelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDeelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDe wereldranglijst van FIFA is sinds december 1992 een ranglijst om uit te drukken welk land zich de sterkste van de wer…
WK voetbal 2014 in Brazilië; 2018 in Rusland; 2022 in QatarWK voetbal 2014 in Brazilië; 2018 in Rusland; 2022 in QatarDe FIFA World Cup is het grootste voetbalevenement in de wereld. Het is een voetbalevenement tussen de 208 leden van de…
FIFA 16 Ultimate Team, coins kopen voor iOS (iPhone, iPad)Via de gratis applicatie genaamd FIFA 16 kun je het voetbalspel met het onderdeel Ultimate Team spelen. In dit onderdeel…
FIFA 16: Deluxe en Super Deluxe Edition PS3, PS4 & XboxDe uitgebreide versies van FIFA 16 heten dit jaar de Deluxe Edition en Super Deluxe Edition. Voorgaande jaren werd deze…
FIFA 16 coins online kopen: Player AuctionHet voetbalsimulatiespel FIFA 16 is erg populair over de hele wereld, vooral de Ultimate Team-functie waarin je zelf je…
Bronnen en referenties
  • FIFA 15 game voor XBOX
  • FIFA 14 game voor XBOX
  • FIFA 15 game voor PC

Reageer op het artikel "Posities in FIFA games"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 26-05-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: FIFA 15
Schrijf mee!