InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Cars: Fast as Lightning brengt Bliksem naar je mobiel

Cars: Fast as Lightning brengt Bliksem naar je mobiel

Disney en de Franse spellenmaker Gameloft hebben een nieuwe game uitgebracht die is gebaseerd op de populaire Cars-tekenfilms van Pixar. Het spel is een combinatie van racen en bouwen en is gericht op kinderen en hun racegekke vaders. Het is een gratis game, waarbij je wel met echt geld alles wat sneller kunt laten gaan.

Waslijst

Als je een lijst zou maken van alle Disney-spellen die er door de jaren heen zijn uitgebracht, dan kom je waarschijnlijk tot een waslijst die een paar meter lang is. Veel van die spellen zijn gebaseerd op films, populaire Disney-personages en zelfs op de pretparken. Eigenlijk komt er momenteel geen Disney-film uit of er is wel een spel op gebaseerd. En als een film dan heel populair is, dan vinden ze het bij Disney ook geen problemen om meerdere spellen uit te brengen.

Voor Cars: Fast as Lightning hebben Disney en het Franse Gameloft hun krachten gebundeld. Gameloft is een van de meest succesvolle bedrijven als het aankomt op het maken van spellen voor mobiele telefoons en tablets. Ze begonnen als een bedrijf dat probeerde console-achtige spellen naar handhelds te brengen, maar de laatste jaren zijn ze ook erg succesvol met spellen die specifiek op de kleinere schermen zijn gericht. Wonder Zoo was bijvoorbeeld een spel waarin je van de grond af aan een dierentuin op moet bouwen, waarbij een grote hoeveelheid updates allemaal nieuwe functionaliteiten en levels aan het spel hebben toegevoegd.

Ravage

Cars: Fast as Lightning begint in Radiator Springs. Radiator Springs is het dorpje waar de eerste Cars-film zich afspeelt. Om je geheugen op te frissen: racewagen Bliksem McQueen passeerde het plaatsje op weg naar een race, richtte daar per ongeluk een ravage aan en werd gedwongen te blijven om het stadje weer te helpen repareren. Eerst vond hij dit vreselijk, maar naarmate hij de charmes van het stadje en de auto's die daar woonden leerde kennen, begon hij het er steeds aangenamer te vinden. In de game is het aan jou om Radiator Springs flink uit te bouwen. Het plaatsje had betere tijden gekend en was op sterven na dood, maar nu Bliksem er is komen wonen en er races organiseert, trekken er steeds meer wagens naartoe. Aan jou om ervoor te zorgen dat deze wagens plekken krijgen om te wonen, maar ook extra garages, wasstraten, bandenshowrooms en wat je nog maar meer kunt verzinnen. Om deze dingen te kunnen betalen, zul je races moeten winnen, en dat is dan ook een belangrijk onderdeel van het spel.

Swipen

Deze races zijn erg eenvoudig, maar wel origineel uitgewerkt. Ze werken volgens het principe van de plastic racebanen die vooral vroeger erg populair waren bij kinderen. Je kent ze wel: twee wagens staan op een racebaan, en door op een knop te drukken gaan ze rijden. Je moet er daarbij op letten dat je in de bochten gas loslaat omdat de wagens anders de baan uitvliegen. Zo werken de races in de game ook. Daar zijn wel wat aanvullingen op. Op sommige plekken moet je snel het scherm loslaten en opnieuw drukken voor een boost, terwijl je op andere plekken over je scherm moet swipen om een speciale move uit te voeren. Er is een grote hoeveelheid races in het spel, waarbij je ook zelf kunt helpen meebouwen aan de racebanen. Je neemt het in de races op tegen heel wat personages die je wel bekend voor zullen komen uit de film. De races worden ook steeds lastiger, en je moet constant je wagen upgraden om te blijven winnen. En je moet wel upgraden, want als je niks meer wint krijg je geen geld en kun je het stadje niet verder uitbreiden. Je kunt dit bereiken door races opnieuw te doen en zo extra geld te verdienen, of door in het spel echt geld uit te geven aan credits, het welbekende IAP-model (In App Purchase).

Let op je geld

Gameloft is een bedrijf dat er wel een handje van heeft dit flink uit te melken. Hun spellen zijn veelal gratis, maar om echt ver te kunnen komen of de leuke dingen in een spel te openen, zul je als speler toch nog regelmatig in de buidel moeten tasten. Ach, eigenlijk doen alle grote bedrijven die spellen voor telefoons en tablets maken aan dit soort praktijken, en gelukkig is dit bij Cars: Fast as Lightning niet eens zo heel erg storend. Vooral kinderen zullen zonder problemen door blijven spelen en opnieuw blijven proberen zonder te klagen. Let echter wel op dat je het daadwerkelijk kopen van spullen afgeschermd laat staan, voordat je opeens een gepeperde rekening krijgt gepresenteerd.

Cars: Fast as Lightning is een zeer uitgebreide game. Er zijn veel mogelijkheden om Radiator Springs op te leuken, veel auto's om mee of tegen te racen, en het aantal circuits waar je op kunt racen is door de aanpasmogelijkheden schier eindeloos. Disney en Gameloft hebben duidelijk geprobeerd iets meer te doen met deze game dan weer een standaard match-3 kloon. Kinderen vanaf een jaar of vijf zullen dit spel waarschijnlijk wel in hun eentje kunnen spelen, let wel op dat de game (nog) niet in het Nederlands te spelen is. Je zult dan waarschijnlijk wel af en toe wat moeten vertalen, alhoewel het meeste wel voor zich spreekt.

Tips

  • Voordat je gaat racen kun je op het scherm zien hoe snel de auto is waartegen je moet racen. Dit wordt weergegeven door middel van een score. Als de score van je tegenstander flink hoger is dan jouw score, dan kun je bijna zeker vergeten dat je gaat winnen. Je kunt dan beter je auto eerst upgraden. Als je geen geld hebt voor de nieuwste upgrade, race dan een paar keer tegen andere wagens die je al hebt verslagen, aangezien je voor iedere overwinning weer geld krijgt.
  • Geef bij het bouwen van racecircuits niet al je geld uit aan flitsende bochten en loopings. Elk circuit heeft een aantal onderdelen die noodzakelijk zijn voordat je er op kunt racen. Beetje zonde als je dan je geld al hebt uitgegeven aan andere dingen. Mocht je dat willen, dan kun je die strakke looping natuurlijk later alsnog toevoegen.
  • Bliksem McQueen en Takel hebben speciale missies voor je, waar je flink wat extra geld mee kunt verdienen. Bliksem en Takel rijden door de stad en hebben een uitroepteken boven hun hoofd als ze een nieuwe missie voor je hebben.
  • Er zitten in dit spel heel wat leuke dingen verstopt die behoorlijk wat in-game geld kosten. Mocht jij of je kind er toch heel graag wat echt geld tegenaan willen gooien, wacht daar dan even mee. Gameloft staat er om bekend dat ze regelmatig een uitverkoop hebben, waarbij je dan voor lagere prijzen in-game geld aan kunt schaffen. Dat scheelt weer!
© 2014 - 2018 Patrickrijnders, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Games die uitkomen in april 2015 (release)In de eerste drie maanden van 2015 zijn er een groot aantal games uitgekomen waar fans urenlang plezier aan hebben. Somm…
Project CARS: Release en pre-order voor PC, PS4 en Xbox OneProject CARS: Release en pre-order voor PC, PS4 en Xbox OneOp 2 april 2015 komt de game Project CARS uit. Voluit heet het racespel Project Community Assisted Racing Simulator. Het…
Disney Treasures: On The Front LinesIn de Tweede Wereldoorlog zijn er veel middelen gebruikt als propaganda. Ook Walt Disney heeft in die tijd propaganda ge…
Digitale notities met WordPerfect Lightning en 200 MB extraDigitale notities met WordPerfect Lightning en 200 MB extraNiet alleen is WordPerfect terug, maar ook WordPerfect Lightning. Corel timmert met deze online service duidelijk weer a…
De kortfilms van PixarDe kortfilms van PixarPixar is de laatste jaren ongelooflijk bekend geworden, en niet zonder reden. De films op een paar uitzonderingen na …

Reageer op het artikel "Cars: Fast as Lightning brengt Bliksem naar je mobiel"

Infoteur: Patrickrijnders
Gepubliceerd: 29-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!