InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Drone: Carrera RC Micro Quadcopter, een goedkope stuntdrone

Drone: Carrera RC Micro Quadcopter, een goedkope stuntdrone

De Carrera Radio-Controlled Micro is een drone van het type quadcopter of quadrocopter. Na 25 minuten opladen via het stopcontact of USB, kan er gemiddeld 5 minuten mee worden gevlogen. In Nederland en België heeft het opstand bestuurbare voertuig van het merk Carrera een adviesprijs in 2015 van €49,99. Welk bedrijf zit er achter het apparaat? Wat zijn de specificaties van de Carrera RC Micro Quadrocopter? Is hij wel zo geschikt voor kinderen?

Merk Carrera

In 1920 begon de Duitser Josef Neuhierl met het vervaardigen van kleine speelgoed gemaakt van tinnen. Dit deed hij in de stat Fürth in Duitsland. Niemand wist toen dat dit het begin zou zijn van een groot en succesvol bedrijf, of dat de Carrera racebanen een van de meest verkochte soort speelgoed allertijden zou worden. In 1963 kwam de eerste racebaan van het bedrijf uit op een schaal van 1:32. Deze racebaan werd geroemd om de hoge kwaliteit, de vele beschikbare accessoires en het feit dat het vooruitstrevend voor dit tijdperk was. Anno 2015 zijn de racebanen van Carrera nog steeds mateloos populair en worden ze in Nederland en België bij vrijwel alle speelgoedwinkels (on- en offline) verkocht. Ook is het bedrijf op kleine schaal begonnen met het bedenken en vervaardigen van drones en quadcopters in fabrieken in China.

RC, wat is dat?

De Carrera Micro Drone of quadcopter wordt in Nederland en België vaak verkocht met de toevoeging RC aan de naam. Veel mensen vragen zich dan ook af wat dat precies is. RC betekent Radio-Controlled. Onbemande op afstand bestuurbare voertuigen zijn uitgerust met een zender (de controller) en de ontvanger. Om besturing van een drone mogelijk te maken is er communicatie tussen de twee mogelijk gemaakt door het gebruik van radio signalen. RC wordt onder andere gebruikt in vliegtuigen, helikopters, auto’s en voor militaire drones.

De RC Micro Quadcopter van het bedrijf Carrera

De quadrocopter van het merk Carrera is een micro drone. De rotorbladen zijn 28mm diameter en het voertuig zelf heeft een afmeting van 70x70mm. Het geheel past dus in de palm van je handen. De RC Micro Quadcopter is uitermate geschikt voor mensen die vrijuit willen vliegen en stunten. De vier propellers, waarmee het apparaat wordt aangedreven, worden beschermt door een kleine kooi, die over de bladen is gemonteerd. Met de meegeleverde controller is het mogelijk om met een simpele druk op een knop diverse stunts uit te halen. Dit zijn onder andere een looping in alle richtingen en de zijwaartse rol. Je kan zelfs in het donker binnen vliegen. De Carrera RC Micro Quadrocopter is namelijk uitgevoerd met meerdere, knipperende, LED-lampen. Het geheel wordt RTF aan de klant geleverd, hij is na het uitpakken en opladen direct klaar om te vliegen. Opladen werkt met een USB-kabel die je in een computer met USB-poort kunt steken of in een oplader van de iPhone, iPad of iPod touch. Ook alle nieuwe modellen opladers van Android zijn anno 2015 uitgerust met een USB-ingang. Je kan de drone dus ook opladen via het stopcontact. Na 25 minuten opladen is het mogelijk om 5 minuten te vliegen. Een reserveaccu kopen is geen overbodige luxe als je wat langer wilt vliegen en de vliegduur wilt verdubbelen of zelfs te verdrievoudigen.

Specificaties van de drone

De specificaties van de Carrera RC Micro Quadrocopter met 2.4 GHz 4 kanaalstechnologie zijn, volgens de website van de fabrikant, als volgt:
  • Naam: Carrera RC Micro
  • Type: Quadcopter of quadrocopter
  • Geschikt: beginners en gevorderden. Dit zijn tevens twee standen die je zelf kunt activeren op de zender
  • Gewicht: 500 gram
  • Afmetingen: 18 x 26 x 10 (lxbxh)
  • Maximale snelheid: tot 12 km per uur bij ideale weersomstandigheden
  • Maximaal bereik: 30 meter tussen zender en ontvanger
  • Vliegtijd: tot 5 minuten
  • Oplaadtijd: gemiddeld 25 minuten bij een nieuwe accu
  • Gebruikte materialen: Metaal en kunststof
  • Afstandsbediening: 4 kanaals - 2.4 GHz met hulpfuncties

Geschikt voor kinderen?

Bij meerdere Nederlandse en Belgische aanbieders van deze quadcopter staat de adviesleeftijd vanaf 1 jaar of vanaf 3 jaar op de website. Soms wordt er wel aangegeven dat de Carrera RC Micro Quadrocopter niet geschikt is voor kinderen beneden de 3 jaar. Dit komt onder andere wegens de kleine onderdelen die de drone bevat. Daarnaast moet je als koper afvragen of een quadcopter met een bereik van 30 meter en een maximale snelheid van 12 kilometer per uur, wel geschikt is voor kinderen van jonge leeftijd. Ouderlijk toezicht is bij (jonge) kinderen altijd gewenst, helemaal tijdens de eerste vluchten. De Carrera drone op volle snelheid kan vervelende verwondingen veroorzaken bij mensen en dieren. Ook is het vliegen op maximale snelheid tegen een levenloos object funest voor de drone, ook al zijn de rotorbladen goed beschermt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Yellow-RC Quadcopter V2, een budget droneDe Yellow-RC-Quadcopter V2 is een zeer betaalbare drone en anno 2015 een van de bestverkochte drones in Nederland en Bel…
Drones onder de 50 euro in Nederland (2015)Drones onder de 50 euro in Nederland (2015)Anno 2015 worden drones van het type quadcopter steeds populairder in Nederland en België. Op afstand bestuurbare voertu…
Revell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraRevell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraDe Revell Control XS Nano Quad is een drone die wordt aangedreven door vier propellers. Het opladen van de onbemande, op…
Bronnen en referenties
  • http://www.carrera-toys.com/en/world/the-brand-carrera/
  • http://www.carrera-toys.com/en/world/history/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_control
  • http://www.bol.com/nl/p/carrera-rc-micro-quadrocopter-drone/9200000030652444/
  • http://www.carrera-rc.com/de/produkte/ferngesteuerte-quadrocopter/micro-quadrocopter-555/

Reageer op het artikel "Drone: Carrera RC Micro Quadcopter, een goedkope stuntdrone"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 02-02-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Drone
Schrijf mee!