InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Professionele drone kopen als klein bedrijf of ZZP’er

Professionele drone kopen als klein bedrijf of ZZP’er

Kleine bedrijven met maximaal tien werknemers en zelfstandigen zonder personeel (ZZP) die zich richten op het maken van beelden met drones, schieten overal ter wereld als paddenstoelen uit de grond. Iedereen wil deze nieuwe en hippe techniek uitproberen en zijn of haar diensten aanbieden. Dronebedrijven of ZZP’ers, met de juiste ontheffingen en vergunningen, worden ingehuurd voor meerdere soorten opdrachten. Welke drone kun je het beste kopen als je een bedrijf op wilt gaan richten in dronefotografie? Welke quadcopters filmen op de hoogste kwaliteit? Welke vergunningen heb je nodig en wat zijn de regels omtrent het commercieel vliegen als bedrijf met drones?

Een bedrijf starten in fotografie en film met drones

Drones zijn anno 2015 helemaal hot en hip. Steeds meer mensen zetten hun huis vanuit de lucht op de foto om deze op Funda.nl te plaatsen of maken de vakantiefoto’s van grote hoogte. Ook worden gehele bruiloften gefilmd met quadcopters, om zo een van de belangrijkste dagen in het leven op een mooie en unieke manier vast te leggen. In het buitenland schieten de kleine bedrijven en zelfstandigen die zich richten op dronefotografie als paddenstoelen uit de grond. Ook in Nederland komen er steeds meer mensen bij die hun diensten aanbieden. Je hebt echter wel te maken met een strenge regelgeving en ook met een aantal vergunningen. Als je voldoet aan alle eisen, jezelf hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en een geschikte drone met de beste kwaliteit camera hebt gekocht, kun je eindelijk aan de slag!

Vergunningen en regelgeving voor de ZZP’er

Als amateur mag je in Nederland, als je in bepaalde aangewezen gebieden niet gaat vliegen, gewoon zonder vergunning vliegen. Ga je echter geld verdienen met dronefotografie en films met drones, moet je een vergunning hebben. Je hebt een aantal vrijstellingen en ontheffingen nodig in Nederland. Deze kan worden aangevraagd bij de inspectie leefomgeving en transport. Vlieg je echter voor de lol met je goedkope quadcopter, dan val je anno 2015 nog steeds in de regelgeving voor de modelvliegtuigjes. De regelgeving voor ZZP’ers (RPAS-bedrijf) en amateurs zijn terug te vinden op de website van het bedrijf Darpas. Voldoe je niet aan de eisen en ga je toch vliegen riskeer je een hoge boeten van duizenden euro’s.

Welke diensten kun je aanbieden met je professionele drone?

Nadat je een licentie hebt aangevraagd en voldoet aan alle eisen, mag je beginnen met het aanbieden van jouw diensten als dronepiloot. Vergeet echter niet dat het verboden is om boven een mensenmassa te filmen. Je mag dus niet een bruiloft gaan filmen, tenzij je de wettelijk bepaalde afstand in acht neemt. Met een goede professionele drone voor bedrijven is het goed mogelijk om ver in te zoomen, en zo toch goede beelden te maken. Je kan aanbieden om mensen die hun huis willen verkopen aan te bieden om een foto vanuit de lucht te maken. Let hier wel goed op dat het huis niet in de no-fly-zone staat en hoe hoog je mag vliegen wegens de privacywet. Ook kun je jezelf of mensen van jouw bedrijf in laten huren om sporters te filmen. Veel sporters hebben de behoefte om tijdens het sporten professioneel gefilmd te worden. Zo kunnen ze de beelden later analyseren of gewoon terugkijken en aan anderen laten zien. De mogelijkheden zijn verder eindeloos, zolang je maar een vergunning en ontheffing hebt als bedrijf.

Drie drones die geschikt zijn voor de ZZP’er

Als je eenmaal ingehuurd wordt om films en foto’s te maken met een drone of quadcopter, kun je natuurlijk niet aan komen zetten met de goedkoopste drone met een camera van slechte kwaliteit. Je moet natuurlijk wel een hele goede camera hebben. Een drone met een minimale vliegtijd van 20 minuten, makkelijk te vervangen accu om deze vliegduur te verhogen en een camera van hoge kwaliteit, zijn enkele vereisten om als ZZP’er of klein bedrijf wel serieus genomen te worden. Je kan op zoek gaan naar drones die een onboard camera hebben of een drone kopen waarbij je zelf een goede camera in kunt zetten (gimbal systeem of een drone geschikt voor de GoPro camera’s) De volgende drones voldoen aan de eisen en hebben een onboard camera van zeer hoge kwaliteit:

1. DJI Phantom 2 Vision Plus – Drone

De DJI drones uit de Phantom serie zijn allemaal uitgerust met een zeer goede camera en behoren anno 2015 allemaal tot drones die zeer geschikt zijn voor kleine bedrijven en ZZP’er. Als je deze drone koopt, kun je gegarandeerd aan de slag als professioneel dronefotograaf. Wereldwijd doen immers honderden bedrijven hetzelfde met deze drone. De camera van de DJI Phantom 2 Vision Plus maakt opnamen van 1080p-30 of 720p-60. Dit model wordt vaak ook geleverd met een extra accu. Echter is het alsnog verstandig om één of twee extra accu’s bij te bestellen. Deze kun je dan, opgeladen, meenemen.

2. Yuneec Q500 met Full HD camera – Drone

De Yuneec Q500 beschikt over een zeer goede Full HD camera. Net als de bovenstaande drone kan er gefilmd en fotografeert worden op 1080p met 60 fps (frames per second). Je kunt gemiddeld 25 minuten vliegen op een enkele opgeladen accu. Daarnaast is het mogelijk om direct de beelden te bekijken op je telefoon of tablet. Dit is leuk als mensen direct de foto’s of video’s willen bekijken die je voor hun maakt in opdracht. De Yuneec Q500 beschikt ook over een GPS functie, waarmee je een vlucht van tevoren kunt bepalen.

3. DJI Phantom 2 met H3-3D –Drone

Een andere zeer geschikte drone voor kleine bedrijven (vaak tot 5 man personeel) en ZZP’ers is de DJI Phantom 2, uitgerust met H3-3D gimbal. Een gimbal is een systeem waarin de camera stabiel blijft tijdens een vlucht. Je kan de meest gekke stunts, flips en draaien maken, maar toch blijft de camera recht in de gimbal hangen. Dit systeem kost los vaak erg veel geld en anno 2015 ben je voordeliger uit als je dit systeem ingebouwd in een drone zelf koopt. Je kan in dit systeem bijvoorbeeld de nieuwste GoPro camera monteren. Je moet bij de meeste aanbieders van de DJI Phantom 2 wel zelf een losse camera kopen. Handig als je zelf wilt bepalen wat voor kwaliteit camera je wilt voor jouw bedrijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
SteadiDrone X, een drone die een uur kan vliegenDe SteadiDrone X is een quadcopter met een vliegtijd van ruim zestig minuten. Daarnaast kun je met deze drone acht kilo…
Parrot AR.Drone 2.0 Elite, een drone met twee camera’sDe Parrot AR.Drone 2.0 is een quadricopter, een drone die wordt aangedreven door een totaal van vier propellers. Deze go…
UFO Skywalker drone, een zeer kindvriendelijke droneUFO Skywalker drone, een zeer kindvriendelijke droneDe Toyabi UFO Skywalker drone is anno 2015 een van de meest kindvriendelijke drones op de markt. De quadcopter is nameli…
Bronnen en referenties
  • http://darpas.nl/wp-content/uploads/bestanden/DARPAS_leaflet_vliegen_met_drones.pdf
  • http://www.bol.com/nl/p/dji-phantom-2-h3-3d-drone/9200000024635999/
  • http://www.z24.nl/ondernemen/van-mannenspeeltje-tot-serieuze-ondernemingen-de-drone-rukt-op
  • http://www.dji.com/products

Reageer op het artikel "Professionele drone kopen als klein bedrijf of ZZP’er"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Drone
Schrijf mee!