InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Price Ranges in FIFA 15 FUT: De voor- en nadelen

Price Ranges in FIFA 15 FUT: De voor- en nadelen

Price Ranges in FIFA 15 FUT: De voor- en nadelen Op 9 maart 2015 heeft EA Sports een grote update voor de transfermarket ingevoerd: de Price Ranges. Iedere speler heeft een minimumprijs en een maximumprijs. Deze prijs is door EA Sports bepaald. De Price Ranges, vrij vertaald in het Nederlands Prijsklassen, hebben veel reacties teweeg gebracht in de FIFA community. Sommige mensen zijn hier erg blij mee, anderen vinden juist dat EA op deze manier de markt teveel controleert. Wat zijn de voordelen en nadelen van de omvangrijke update voor FIFA 15 Ultimate Team eigenlijk? Is het een voorbode voor FIFA 16?

De transfermarkt in Ultimate Team

In het online gedeelte van het populaire voetbalspel FIFA 15 genaamd Ultimate Team, is een van de belangrijkste onderdelen de transfer market. Hier kun je spelers en items kopen van andere spelers. Ook kun je hier eigen kaarten (cards) van spelers en items te koop aanbieden. Voor 9 maart 2015 was het mogelijk om zelf een prijs te bepalen voor een bepaalde kaart. Als je bijvoorbeeld Arjen Robben wilde verkopen voor 10 miljoen coins, dan was dit prima mogelijk. Na 9 maart 2015 heeft Arjen Robben een vaste maximumprijs, ver beneden de 10 miljoen die jij misschien in gedachten hebt. Ook was het voor de update met Price Ranges mogelijk om een veiling te starten waar mensen vrij op konden bieden. Zo kon je een Lionel Messi kaart (zeer waardevol) aanbieden voor 150 coins met een looptijd van bijvoorbeeld 3 dagen. Mensen konden vrij gaan bieden op jouw kaart. De prijs voor Messi is na de update nu ingesteld door EA Sports op 5 miljoen minimum en 7.5 maximum. De uiteindelijke verkoopprijs moet tussen deze twee waarden liggen.

De Price Ranges, de ondergang van coin sellers?

Volledig onverwacht heeft EA Sports op maandag 9 maart een grote update doorgevoerd met daarin de hierboven genoemde Price Ranges. Eerder in februari 2015 sloot EA Sports al de Companion applicatie. Dit was voor de coin sellers de beste en snelste manier om coins automatisch te verspreiden. Coin sellers zijn websites met een webwinkel waar je illegaal coins kunt kopen voor Ultimate Team. Je moest hiervoor een speler te koop zetten op de transfermarkt voor miljoenen aan coins. Wilde je bijvoorbeeld 10 miljoen coins kopen, dan kon je een waardeloze speler (waarde tussen de 150 en 500 coins na 9 maart 2015) voor dit aantal te koop zetten. De website kocht deze speler op voor dit absurd hoge bedrag. Na 9 maart 2015 is dit niet meer mogelijk. Direct na de update wordt verwacht dat dit de ondergang is van de webwinkels. Mensen die op een legale manier FIFA Points kopen van EA zullen gaan toenemen.

Voordelen van de Price Ranges

De invoering van de Price Ranges (prijsklassen) in FIFA 15 Ultimate Team brengen volgens fans en experts een aantal voordelen met zich mee. Op 9 maart 2015 zijn de reacties op het internet echter overwegend negatief. Men is vooral van mening dat de mensen die op een legale manier coins verdienen door creatief te handelen ernstig worden benadeeld. Natuurlijk zijn er op de dag van de update ook een aantal reacties van mensen die veel voordelen zien in het nieuwe systeem van FIFA 15 Ultimate Team:
  • Het is niet meer mogelijk om coins te kopen via websites.
  • Iedereen krijgt een eerlijke kans op de transfermarkt.
  • De coins moet je zelf verdienen door het spel daadwerkelijk te spelen
  • Je raakt geen speler meer kwijt die eigenlijk miljoenen coins waard is, omdat je een verkeerde prijs per ongeluk invoert
  • FIFA Points zijn meer in trek. Deze worden gebruik om enkel packs mee te kopen. Er komen dus meer spelers op de markt en er zijn minder coins beschikbaar.
  • Omdat men verwacht dat de prijzen zullen gaan dalen, zetten veel mensen hun meest waardevolle kaarten nu te koop voor de vooraf bepaalde maximumprijs. Mochten de prijzen nog stijgen, kunnen de kopers toch een voordeel behalen.
  • De prijzen zullen naar alle verwachting verder gaan dalen
  • Mensen gaan weer het spel spelen, er zijn meer tegenstanders beschikbaar op online tegen te gamen. Een tegenstander van hetzelfde niveau is makkelijker gevonden

Nadelen van de Price Ranges

Op 9 maart 2015 zijn de eerste reacties van de fans van de game overwegend negatief. Een aantal nadelen die op het internet worden genoemd op een rij:
  • Het is niet meer mogelijk om coins van het ene account naar het andere account over te zetten
  • EA Sports heeft de markt volledig in handen
  • Spelers die normaal gesproken in het echte leven goed presteerden werden voor hogere prijzen verkocht (geen woekerprijzen). Sinds 9 maart ligt deze prijs vast op het maximum dat EA in heeft gesteld
  • Voordat er nieuwe kaarten zoals TOTY en TOTS uitkwamen werd er veel tactisch gehandeld. Gamers verkochten hun gehele team voor veel geld en hoopten te profiteren van de ‘market crash’. Deze crash deed zich voor op momenten waarop er miljoenen packs werden opengemaakt. Er kwamen veel spelers op de transfermarkt voor lagere waarde.
  • Spelers die je voor 9 maart voor veel coins hebt gekocht, omdat deze bijvoorbeeld in trek waren of een bijzondere prestatie hadden geleverd, zijn nu ineens maximaal de helft waard.
  • Geen goedkope spelers meer opkopen en voor het dubbele verkopen

Een voorbode voor FIFA 16

Verwacht wordt dat het systeem met minimumprijzen en maximumprijzen, als deze een succes in FUT 15 worden, ook wordt ingevoerd in FIFA 16, dat in september 2015 uitkomt. EA wil cheaters een halt toeroepen en de in-game economie in handen houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
OptiestrategieënOptiestrategieënWe zullen de meest bekende strategieën met u langs lopen, te weten de straddle, strangle, price spread, time spread en d…
Spreads in optiesSpreads in optiesEen spread is het tegelijkertijd kopen van een optie en verkopen van een andere optie op dezelfde aandeel, met verschill…
FIFA 16 coins online kopen: Player AuctionHet voetbalsimulatiespel FIFA 16 is erg populair over de hele wereld, vooral de Ultimate Team-functie waarin je zelf je…
Activator x blijkt na 60 jaar vitamine K2Weston Price is een beroemd onderzoeker op het gebied van voeding en tandbederf. In zijn boek´ Voedsel en fysieke degene…
Bronnen en referenties
  • Meerdere topics op het forum http://futhead.com
  • https://www.youtube.com/watch?v=JNcYBvNiULs&feature=youtube_gdata
  • FIFA 15 Ultimate Team voor PS4
  • FIFa 15 Ultimate Team voor Xbox 360

Reageer op het artikel "Price Ranges in FIFA 15 FUT: De voor- en nadelen"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 10-03-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: FIFA 15
Schrijf mee!