InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Project Morpheus: de virtual reality-headset van Sony

Project Morpheus: de virtual reality-headset van Sony

Project Morpheus: de virtual reality-headset van Sony De Oculus Rift is één van de bekendste virtual reality-brillen op de gamemarkt. Ook Sony Computer Entertainment ontwikkelt een virtual reality-bril onder de codenaam Project Morpheus. In 2016 zal de virtual reality bril uitgebracht worden, waarmee op de Playstation 4 gegamed kan worden. Dankzij de technologie achter de virtual reality-headset ontstaat een complete nieuwe game-ervaring, waarbij de gamer het gevoel heeft meer deel uit te maken van de game-omgeving. Sony heeft vanaf 2014 al verschillende games aangekondigd die met de Morpheus compatibel zijn en op game-evenementen vanaf 2014 waren er al verschillende demo's speelbaar met de virtual reality-headset.

Virtual reality

Een virtual reality-headset of een head mounted display is een headset of helm waarmee je een beeldscherm op je hoofd kunt dragen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het daadwerkelijk laten zien van een klein beeldscherm of door het projecteren van een beeld op het oog. Aangezien er vaak twee beeldschermen voor beide ogen worden gebruikt, is het mogelijk om iemand (bijvoorbeeld een gamer) een 3D-ervaring te geven. Virtual reality-headsets worden voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals het trainen van militairen en medici, maar ook voor het reëler maken van een game-ervaring. Er zijn verschillende initiatieven omtrent de ontwikkeling van virtual reality-headsets voor gamers, zoals de Oculus Rift en de Samsung Gear VR. Vanaf 2016 komt ook Sony met een eigent virtual reality headset onder de codenaam Project Morpheus.

Project Morpheus

De virtual reality-bril van Sony is compatibel met de Playstation 4. Dit betekent dat je als je Morpheus hebt aangesloten, deze moet kunnen gaan besturen met de Dualshock 4-controller, de Move-controller en de Playstation Eye-camera. Met de Move-controller wordt de beweging van de handen van de gamer geregistreerd en met de Eye-camera worden de locatie en grove beweging van de gamer geregistreerd. Op deze manier kan de gamer zich interactief door het spel bewegen en acties ondernemen en wordt de game-ervaring realistischer dan zonder virtual reality-headset. Dankzij een applicatie genaamd social screen is het mogelijk om de beelden van de Morpheus aan de televisie te koppelen, waardoor andere mensen kunnen meekijken en -spelen.

Een demonstratie op de Game Developers Conference in San Fransisco in 2014 waarbij iemand de Morpheus draagt terwijl hij de Dualshock 4-controller gebruikt / Bron: Official GDC, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Een demonstratie op de Game Developers Conference in San Fransisco in 2014 waarbij iemand de Morpheus draagt terwijl hij de Dualshock 4-controller gebruikt / Bron: Official GDC, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Specificaties

De Morpheus heeft een 5,7 inch OLED-scherm met een 1920 x RGB x 1080 resolutie, oftewel 960 x RGB x 1080 per oog. De output is 120fps-framerate, waardoor de gamebeelden zeer soepel verlopen. Het gezichtsveld is 90 graden en 3D-audio wordt ondersteund. Het design is strak en de Morpheus is licht, waardoor het makkelijk te dragen is en Sony beweert dat lenzen niet beslaan. Ook is de virtual reality-headset zo ontworpen dat het makkelijk verstelbaar is en hierdoor bijvoorbeeld beter door mensen met een bril gedragen kan worden dan andere bestaande virtual reality-headsets. Het prototype dat in 2015 in ontwikkeling is, moet nog met de Playstation 4 verbonden worden met een HDMI- of USB-kabel, maar Sony wil de definitieve versie van 2016 draadloos maken. Dit zou compatibiliteit met de Playstation Vita ook mogelijk maken.

Games

In 2014 en 2015 werden er verschillende games aangekondigd voor de Morpheus en een aantal games waren ook op het Morpheus prototype van 2015 speelbaar tijdens verschillende game-evenementen. Zo kondigde Sony in 2015 Battlezone, Godling, SUPERHYPERCUBE, Headmaster, Harmonix Music VR en Wayward Sky aan als met de Morpheus compatibele games. Op de Game Developers Conference in San Fransisco in 2014 waren The Deep, EVE: Valkyrie, Thief en The Castle speelbare demo's op de Morpheus. In de tabel staan de tot september 2015 aangekondigde games die compatibel zijn met Morpheus, waarbij duidelijk wordt dat Sony een grote variatie aan genres uitbrengt. Echter, om de virtual reality-headset tot een succes te kunnen maken, moet Sony ook grote gametitels compatibel maken met de Morpheus of voor Morpheus exclusieve games uitbrengen.

TitelOntwikkelaarGenre
Atom Universe Atom RepublicSimulatie
Adrift Three One ZeroInteractie
ARK: Survival Evolved Studio WildcardActie/avontuur
Among the Sleep Krillbite StudioSurvival horror/avontuur
The Assembly nDreamsAvontuur
Battlezone RebellionActie
The Deep SCE London StudioSimulatie
Dreams Media MoleculeSimulatie/interactie
EVE: Valkyrie CCP GamesActie/schieten
Futuridium MixedBag GamesSchieten
Get Even Farm 51Actie/schieten
GNOG KO-OPPuzzel
Godling Solfar StudiosAvontuur
Harmonix Music VR Harmonix Music SystemsMuziek
Headmaster Frame InteractiveVootbal
Jurassic Encounter Supermassive GamesActie/avontuur
Keep Talking and Nobody Explodes Steel CratePuzzel
Kitchen (demo) CapcomHorror
Loading Human Untold GamesAvontuur
The London Heist SCE London StudioSchieten
Mind: Path to ThalamusCarlos CoronadoPuzzel
Omega Agent Fireproof GamesActie
Paranormal Activity VR VRwerxHorror
The Playroom VR SCE Japan StudioMinigames
Project CARS Slightly Mad StudiosRacen
Q.U.B.E. Toxic GamesPuzzel
RIGS: Mechanized Combat League Guerrilla CambridgeSchieten
Summer Lesson Tekken Team (Bandai Namco)Simulatie
SUPERHYPERCUBEKokoromiPuzzel
Surgeon Simulator Bossa StudiosSimulatie
Synthesis Universe Olivier JTPuzzel
Technolust Iris VRAvontuur
Trackmania Turbo Ubisoft NadeoRacen
Titel nog onbekendJust Add WaterGenre nog onbekend
Titel nog onbekendImpulse GearSchieten
Vanguard V Zero TransformActie
VizionEck VizionEckAvontuur/schieten
War Thunder Gaijin EntertainmentActie/MMO
Wayward Sky Uber EntertainmentPuzzel/avontuur
World War Toons Reload Studios Schieten

Lees verder

© 2015 - 2017 Daninu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.playstation.com/nl-nl/explore/ps4/features/project-morpheus/
  • http://www.ign.com/wikis/playstation-4/List_of_PS4_Games_Compatible_With_Project_Morpheous
  • Afbeelding bron 1: Official GDC, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Project Morpheus: de virtual reality-headset van Sony"

Infoteur: Daninu
Gepubliceerd: 15-09-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!