InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > For Honor: een vooruitblik op de nieuwe online Fighting-Game

For Honor: een vooruitblik op de nieuwe online Fighting-Game

For Honor: een vooruitblik op de nieuwe online Fighting-Game For Honor is de nieuwe online Actie/Fighting-Game van uitgever Ubisoft en komt op 14 februari 2017 uit voor de Playstation 4 en Xbox One. In deze nieuwe Fighting-Game van Ubisoft trek je ten strijde in een alternatief universum van onze middeleeuwen. Vecht tactisch heen door de singleplayer of knok het strategisch uit met andere spelers online. Speel je For Honor, dan trek je ten strijde voor een van de drie fracties: Samurai, Viking of Knight. Ubisoft wil met For Honor een diepe Fighting-Game neerzetten waarbij tactiek een grote rol speelt.

Hoe speelt For Honor?

For Honor kan je beschrijven als een online schietspel (zoals Call of Duty) maar dan in een middeleeuwse setting. Je vecht niet met kogels, maar met zwaarden. Maar volgens creatief regisseur Jason Vandenberghe is For Honor een heel ander genre dan wat gamers gewend zijn. “Iets nieuws leren is niet iets wat gamers gewend zijn. Deze game is een nieuw genre, dus wees niet te hard voor jezelf wanneer je het speelt”, aldus de creatief regisseur. For Honor heeft namelijk een gevechtssysteem bedacht die de speler veel vrijheid geeft in een gevecht. Simpelweg op een knopje rammen zou moeten eindigen in een snelle dood van je personage.

Het gevechtssysteem

Een tactisch gevecht, met schuinbewegingen en spanning, zelfs als er niks in het duel lijkt te gebeuren. Dat is wat Ubisoft voor ogen heeft met deze middeleeuwse game die Vikings, Samurai’s en Knights tegen elkaar laat vechten. Een belangrijk aspect van het gevechtssysteem van de game is de richting waar je naartoe slaat of verdedigt met je wapen. Van welke kant wil jij je vijand aanvallen? Waar gaat de vijand toeslaan? Dit zijn vragen die jij jezelf als speler moet stellen. Het zou ook zomaar kunnen dat je opponent eerst doet alsof hij zijn zwaardslag op jouw rechterkant heeft gemunt, om vervolgens op het laatste moment je linkerhelft aan te vallen. Deze schuinbewegingen en je tegenstander verassen vormen een belangrijk onderdeel van de nieuwe game For Honor.

Realisme

For Honor zal in het begin ook kunnen aanvoelen als Dark Souls van uitgever Namco Bandai Games. De actie is langzamer en legt meer de nadruk op realisme, dan op het snellere hakwerk van andere actiegames. Creatief regisseur Jason Vandenberghe heeft ook aangegeven dat de training modus van de game een belangrijke is. Zo zal je moeten leren dat elke slag met je zwaard van belang is. Mis je het doelwit dat je voor ogen had, dan zijn er consequenties. Hak je met een tweehandig zwaard in de grond, dan duurt het even voordat je jezelf weer in een verdedigende pose kan opstellen. Dat is een moment van kwetsbaarheid voor jou als speler.

Singleplayer

In de singleplayer zijn er drie protagonisten die logischerwijs de drie fracties (Samurai, Viking en Knight) introduceren. In de singleplayer speel je door verschillende regionen die door oorlog worden geteisterd. Uitgever Ubisoft wil de singleplayer niet laten aanvoelen als een toevoeging van een game die vooral om de multiplayer draait. De solo-ervaring van de game bevat bijvoorbeeld vele ingesproken stemmen en filmische scènes. Daarnaast kom je ook eindbazen tegen, achtervolgingen en stealth-missies. Stealth-missies zijn opdrachten waarbij je het doel dient te bereiken, zonder gezien te worden door de vijand.

Multiplayer

Naast de singleplayer, heeft uitgever Ubisoft haar nieuwe game For Honor vooral gepresenteerd als een multiplayer-game. Naast de drie facties in For Honor kan je kiezen uit twaalf personages om mee ten strijde te trekken in je online-gevechten. Elk personage heeft zijn krachten en zwaktes, plus een geheel unieke samenstelling van wapens. Elke factie heeft vier personages. Dit kan verschillen van een zwaar bepantserde ridder tot een lichtvoetige Samurai.

Facties

Alle personages, ook wel Hero’s genoemd, zijn aan te passen aan hun uiterlijk. In de game verzamel je punten voor jouw factie. De punten van alle spelers worden gezamenlijk bij elkaar opgeteld. Dus het maakt niet uit of je op een Xbox One, PS4 of PC speelt, alle spelers van een factie vechten voor dezelfde puntentelling. Ook belangrijk om te melden over de multiplayer is dat de game ook in split-screen zal zijn te spelen. Als een game split-screen bevat, kan je met zijn tweeën (naast elkaar op de bank) de game tegelijk spelen. Het speelscherm wordt dan in twee schermen gesplitst.

Eigenschappen van personages

Elk personage heeft zeer verschillende eigenschappen. Met deze eigenschappen kan een speler domineren, maar ook falen als de andere spelers daar optimaal gebruik van maken. Een goed voorbeeld hiervan is het Samurai-personage: de Shugoki. De Shugoki is een grote brede Samurai. Shugoki is één-op-één zeer moeilijk te verslaan vanwege zijn krachtige aanvallen, maar ook omdat er veel voor nodig is wil deze Samurai verslagen neervallen. Maar hij is ook langzaam, wat ervoor zorgt dat de snellere personages om hem heen kunnen rennen om hun teamgenoten elders van dienst te kunnen zijn.

Dominion

Elke speelsessie online speel je op één van de twaalf locaties (maps) in een van de vele spelvarianten. Er zijn drie basisvarianten waarin je For Honor online kan gaan spelen. Dominion, een vier-tegen-vier-veldslag met computerbestuurde krijgers waarbij het de bedoeling is om de controle te krijgen over bepaalde punten in de map. En een vier-tegen-vier-eliminatie modus, waarbij je elkaar simpelweg moet elimineren. Dit geld ook voor de twee-tegen-twee-eliminatie modus en het duel, waarin je maar één enkele tegenstander hebt.

Setting

In de For Honor-multiplayer vecht je onder andere in besneeuwde Viking-nederzettingen, kastelen en Japanse-architectuur. De factie die aan het eind van elk seizoen de meeste punten heeft verzameld, krijgt als beloning een nieuwe locatie gebaseerd op hun stijl. De locaties spelen ook een rol bij de gevechten zelf. Zo kan je vijanden aanvallen in omgevallen bomen of aanduwen tegen een muur vol met stekels. Ook is er een locatie op een vernietigd kerkhof. Hier moet je oppassen voor verschillende gaten. Uit deze gaten kan water vloeien die het de speler lastig kunnen maken.
© 2017 Thomashm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spelconsoles: Xbox 360Spelconsoles: Xbox 360De Xbox 360 is de tweede generatie van Microsofts Spelcomputer. Toen in 2002 de Xbox tegen een waanzinnige prijs (€ 500)…
Games: Far Cry 3Kruip in de huid van Jason Brody, een echte waaghals, welke gezamenlijk met vrienden op vakantie is op het exotische eil…
Call of Duty Advanced Warfare: Cheats, info en tipsVanaf 4 november 2014 is het nieuwste spel in de Call of Duty reeks wereldwijd te koop voor de PlayStation 4, Xbox One,…
Call of Duty: Modern Warfare 2Call of Duty: Modern Warfare 2 is een vervolg op Call of Duty 4: Modern Warfare, deze kan echter niet tippen aan deze ga…
Games die uitkomen in november 2014 (release)Games die uitkomen in november 2014 (release)In november 2014 staan er voor alle platformen een groot aantal nieuwe games klaar. De maand voor de drukke decembermaan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nick H, Pixabay
  • http://www.trustedreviews.com/for-honor-review
  • http://www.usgamer.net/articles/for-honor-preview
  • https://gamerant.com/for-honor-single-player-campaign-124/
  • https://gamerant.com/for-honor-single-player-campaign/
  • http://nl.ign.com/for-honor-pc/91297/preview/for-honor-multiplayer-hands-on-preview
  • https://www.vg247.com/2016/08/18/for-honors-12-heroes-and-5-multiplayer-modes-detailed-with-commentated-gameplay/
  • https://www.youtube.com/watch?v=j_8dnos6tQg

Reageer op het artikel "For Honor: een vooruitblik op de nieuwe online Fighting-Game"

Infoteur: Thomashm
Laatste update: 04-03-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!