InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Zelda: Breath of the Wild: vooruitblik op een open wereld

Zelda: Breath of the Wild: vooruitblik op een open wereld

Zelda: Breath of the Wild: vooruitblik op een open wereld Zelda: Breath of the Wild is de nieuwste game in de Zelda-franchise van uitgever Nintendo. De nieuwe Zelda-game verschijnt op 3 maart 2017 voor de Wii U en de nieuwste console van Nintendo: de Nintendo Switch. In dit nieuwe avontuur draait het allemaal om de exploratie van het koninkrijk Hyrule. Nieuwe monsters en kerkers mogen ontdekt worden en allemaal in de volgorde die jij zelf kiest. De nieuwe Zelda-Game wordt tegelijk uitgebracht met de nieuwe spelcomputer: de Nintendo Switch.

Open-World-Game

Nintendo slaat met Breath of the Wild een nieuwe richting in met de Zelda-franchise. Nintendo noemt het zelf een “Open-Air Adventure”. Hiermee bedoelen ze dat je alle vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt. Kerkers en tempels hoeven niet meer in een bepaalde volgorde worden uitgespeeld. Door de hele wereld zijn er geheimen te ontdekken die je alleen kan vinden als je van het vaste pad afdwaalt. Daarbij voegt Nintendo een verticaal aspect aan de game toe. In Breath of the Wild zijn namelijk vele bergen te beklimmen. Eenmaal op de top aangekomen kan je in de verte weer nieuwe plekken zien. Zoals tempels of kerkers die je niet had ontdekt vanaf het lage land.

Verhaal

In de vorige Zelda-game, Skyward Sword, lag er een grote nadruk op dialogen om het verhaal aan de speler te vertellen. Breath
of the Wild geeft je veel minder expositie van het verhaal in de vorm van dialogen of queesten. Hyrule ligt in ruïnes, Zelda-slechterik
Ganondorf lijkt Hyrule onder zijn controle te hebben. Maar dan wordt Link na een slaap van 100 jaar wakker gemaakt om het licht van het goede weer naar deze wereld te brengen. Voor de rest is het aan de speler om te ontdekken hoe je deze klus gaat klaren. Wel is bekend dat het bekende zwaard de Master Sword zijn opwachting ook weer zal maken. De speler bevindt zich dus in een post-apocalyptische wereld, maar desalniettemin is er nog genoeg kleur in de wereld te vinden. De typische grafische Zelda-stijl waar de franchise om bekend staat, maakt weer zijn terugkeer.

Zelda de RPG

Misschien wel de meest vernieuwende elementen van Breath of the Wild zijn de RPG-elementen die zijn toegevoegd aan de game. RPG staat voor Role-Playing-Game. Elementen als het verzamelen van vele voorwerpen en wapens die van kracht verschillen, vind je in een Role-Playing-Game terug. Maar ook het verbeteren van het hoofdpersonage zijn vaardigheden als snelheid en kracht met gevonden items (voorwerpen) is een RPG-element. Deze elementen zijn voor het eerst in een Zelda-Game terug te vinden.

Verzamelen

Je begint de game met niet meer dan een stok om jezelf te verdedigen en wat appels om te eten. Maar al snel loop je aardmannen tegen het lijf. Versla je de monsters, dan kan je hun wapens overnemen. Aardmannen zijn bijvoorbeeld vaak bewapend met een bijl. Als de bijl eenmaal de jouwe is, kan je deze meteen gebruiken of opslaan in je arsenaal voor een later gevecht. Vind je in het kamp van de aardmannen nieuwe ingrediënten, dan kan je deze gebruiken voor je volgende avondmaal. Nieuwe ingrediënten zorgen voor andere gerechten. Link, het hoofdpersonage van ook deze Zelda-game moet eten wil hij sneller rennen of harder kunnen slaan. Door de hele wereld liggen ingrediënten verspreid die Link in zijn gerechten kan gebruiken.

Kleding

Ook Link zijn kleding is iets wat de speler zelf moet vinden. In voorgaande Zelda-games droeg Link vaak maar één outfit gedurende de hele speelsessie. Maar in Breath of the Wild verandert de outfit van Link met het moment. Je begint de game met niet meer dan een kapot shirt en een broek die zijn beste tijd wel heeft gehad. Maar naarmate je meer van de wereld ontdekt, hoe meer verschillende kleren je zal vinden. Het dragen van de diverse kledingstukken geven Link meer bescherming gedurende zijn avontuur. Zo zal Link zich op een gegeven moment ook kunnen hullen in het harnas van een ridder. Elk kledingstuk heeft zijn eigen voor- en nadelen. De speler zal zijn kleding moeten aanpassen aan de speelstijl die het beste bij hem of haar past.

Wat is nieuw?

In elke nieuwe Zelda-game kan je als Link nieuwe mogelijkheden benutten. Zo draait het in Breath of the Wild niet alleen om het
verkennen van locaties op de begane grond, maar ook hoog in de wolken. Om de grote bergen te beklimmen die Hyrule siert, zal je deze moeten beklimmen op een manier nog niet eerder gezien in een Zelda-game. Klim je als Link de berg op dan moet je oppassen dat Link niet uitgeput raakt, want dan kan hij zijn grip verliezen en mag je overnieuw beginnen. Eenmaal op de top aangekomen, kan je genieten van het uitzicht. Nieuwe tempel in de verte gespot? Dan spring je van de berg af, open je Link zijn paraglider en zweef je richting een nieuwe bestemming.

De Sheikah Slate

Als speler word je niet helemaal hulpeloos erop uitgestuurd om het kwaad te verbannen. Zo draag je een Sheikah Slate bij je. De Sheikah Slate is een magische steen waarmee je Hyrule in de vorm van een kaart bij je hebt. Daarnaast geeft de steen aan waar jij je als speler bevindt in de wereld, plus de temperatuur, belangrijke locaties en queesten om te voltooien. Met de steen van de Sheikah kan je ook beter in de verte zien en foto’s maken van belangrijke monsters en plekken. De Sheikah vormen een vast onderdeel van Zelda-games als een geheime bevolking die Link helpt bij zijn avonturen.

Shrines of Trials

Naast de paraglider, het beklimmen van bergen en de Sheikah Slate kan Link ook voor het eerst springen. In voorgaande Zelda-games springt hoofdpersonage Link altijd automatisch bij een afgrond. Nu kan Link er precies zelf voor kiezen waar en wanneer hij springt. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden in de vele puzzels die de speler ook in dit Zelda-avontuur zal tegenkomen. Zelda: Breath of the Wild bevat volgens uitgever Nintendo meer dan 100 kerkers, ook wel Shrines of Trials genoemd. In deze kerkers moet je puzzelen, valstrikken ontwijken en zijn er vele geheime voorwerpen te vinden.

Nintendo Switch

Zelda: Breath of the Wild wordt tegelijk uitgebracht met de nieuwste console van Nintendo: de Nintendo Switch. De nieuwe console van Nintendo is niet alleen gemaakt om thuis te gebruiken, maar ook om mee te nemen naar vrienden, familie of in het openbaar vervoer. De Switch heeft een touchscreen en batterijduur van gemiddeld drie uur Zelda: Breath of the Wild spelen. De Nintendo Switch wordt op dezelfde dag uitgebracht als Zelda: Breath of the Wild. De nieuwe Zelda-game zal niet samen met de nieuwe console in een bundel worden verkocht. Je zal de game en console dus apart moeten aanschaffen als je Link zijn nieuwe avontuur op de Nintendo Switch wil spelen.
© 2017 Thomashm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
The Legend of Zelda Majora's Mask 3D: Release en pre-orderOp 13 februari komt de 3D remake van het videospel The Legend of Zelda: Majora’s Mask uit. De game is speelbaar op de Ni…
The Legend of Zelda (spel)The Legend of Zelda (spel)In 1986 werd 'The Legend of Zelda' uitgegeven. Al snel volgden er vervolgdelen en binnen twintig jaar is het één van de…
Wat is Nintendo Amiibo?Wat is Nintendo Amiibo?Na het grote succes van de gameuitgever Activision met de Skylandersfranchise was het natuurlijk een kwestie van tijd vo…
Zelda II: The Adventure of LinkZelda II: The Adventure of LinkAl een jaar na het verschijnen van het eerste deel, kwam wegens groot succes het tweede deel van The Legend of Zelda-ree…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HolleyandChris, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.youtube.com/watch?v=hWJycR5suRY
  • http://www.nintendo.com/games/detail/the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild-switch
  • http://www.trustedreviews.com/the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild-review
  • http://www.polygon.com/e3/2016/6/14/11935158/the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild-wii-u-nx

Reageer op het artikel "Zelda: Breath of the Wild: vooruitblik op een open wereld"

Infoteur: Thomashm
Laatste update: 04-03-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!