InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > De Playstation Vita in 2018

De Playstation Vita in 2018

De Playstation Vita in 2018 Toen Sony zijn draagbare console (handheld) de Playstation Vita in Europa in 2012 uitkwam, was het spelen van games op smartphones zeer populair geworden. Hierdoor twijfelden velen aan het succes van de Vita. Sony dacht echter een andere markt te bedienen door een console-ervaring naar de handheld brengen, maar kreeg weinig hulp van derde partijen. Sony gooide daarom al in 2015 de handdoek in de ring. Je zou drie jaar later verwachten dat de Vita al helemaal afgeschreven is, maar is dat wel zo?

Wat is de Playstation Vita?

De Playstation Vita is de opvolger van de Playstation Portable (in Japan verschenen op 12 december van 2004). De Playstation Vita kwam in Japan op 17 december van 2011 uit, terwijl Europa en Amerika tot 22 februari van 2012 moesten wachten. Het apparaat onderscheidde zich vooral door het hebben van twee analoge sticks en het bezitten van een aanraakgevoelige achterkant. Naast het afspelen van Vita-games kan je op de Vita ook direct Playstation Portable, Playstation Miniís en Playstation 1-games afspelen. Naast games kan het apparaat ook onder meer gebruikt worden voor muziek, chatten met andere Playstation-gebruikers, webbrowsen, Twitch en foto's maken en bekijken.

Een flop?

Sony wilde zich onderscheiden ten opzichte van Nintendo zijn draagbare console de 3DS en smartphones door middel van typische Sony consolegames als Uncharted en Killzone. Tevens zou de draagbare console door duidelijk krachtiger te zijn dan eerder genoemde apparaten ook andere fabrikanten als Ubisoft en Electronic Arts moeten overtuigen om consolegames naar de Vita te brengen. Echter vooral buiten Japan vielen de verkopen tegen. Doordat een game niet goedkoop en makkelijk is om te maken en het ook niet zo makkelijk was om bijvoorbeeld een game van de Playstation 3 naar de Playstation Vita om te zetten, kwamen er weinig grote titels voor de Vita uit. In mei van 2015 maakte Sony dan ook bekend dat de Playstation Vita een legacy platform is. Dit betekent dat Sony zelf geen nieuwe content meer maakt voor dit apparaat en nieuwe games daarom van derde partijen moeten komen. In 2017 zouden er rond de 15 miljoen eenheden zijn verkocht. Dit komt niet in de buurt van de zeker 82 miljoen verkochte eenheden van de Playstation Portable.

De Vita is dus dood?

Japanse role playing-games

Voor mensen die vooral grote bekende grote titels op de Vita willen spelen, lijkt de Vita dood. Fans van in het Westen duidelijk minder bekende Japanse role playing-games werden echter zelfs in 2017 nog regelmatig bediend met nieuwe titels van derde partijen. Zelfs zoveel dat de Vita op dat gebied duidelijk meer biedt dan de Nintendo 3DS.

Indies

Ook hebben veel indie-ontwikkelaars het apparaat omarmd. Veel kleinere en retro-ogende games werken prima op een klein scherm. Ook zorgt de mix van traditionele knoppen en de aanraakgevoelige voor- en achterkant voor veel mogelijkheden. Zeer goed ontvangen (retro) indietitels als Slain: Back From Hell en Axiom Verge zijn dan ook naar de Vita gekomen. Ook handig is dat meerdere digitale versies van indietitels crossbuy zijn. Dit betekent dat als je de digitale game op de Vita koopt dat je de Playstation 4-versie er ook gratis bijkrijgt. Dit werkt ook andersom. Echter er zijn ook diverse titels waar je zou verwachten dat er crossbuy voor is, maar toch is er alleen een Playstation 4-versie. In 2017 voelde het aan of dit vaker dan ervoor gebeurde.

Remote Play

Echter ook daar heeft Sony voor een deel een oplossing voor. Sony biedt namelijk Remote Play aan. Met deze applicatie op de Playstation Vita kan een game op de Playstation 4 naar de de Vita gestreamd worden. Niet alleen zie je op de Vita de game afgespeeld worden, maar met de knoppen van de Vita bedien je ook de game. Er moet wel rekening worden gehouden met het feit dat de Vita minder knoppen heeft dan een Playstation 4-controller. Via de aanraakgevoelige voor- en achterkant van de Vita worden deze knoppen wel gesimuleerd, maar dit werkt minder goed dan met echte knoppen. Gelukkig zijn er wel games zoals de 2013 versie van Tomb Raider en The Elder Scrolls Skyrim die daar rekening mee houden door de bediening iets aan te passen. Een snelle en stabiele wifi-verbinding is vervolgens nog nodig om de games soepel te streamen.

De Vita in 2018

Vooral in Nederland is de Playstation Vita handheld moeilijk verkrijgbaar. Ook de fysieke games worden in 2018 minder veelvuldig aangeboden dan in de eerste paar jaar van de Vita. Echter digitaal kan je via Playstation zijn winkel makkelijk games kopen. Ook in 2018 komen er nog diverse titels uit. Dit zijn weer vooral Japanse role playing-games en (retro) indiegames. Onder meer Secret Of Mana, Stardew Valley, Digimon Story: Cyber Sleuth - Hackerís Memory, Shovel Knight: King Of Cards en Persona 5: Dancing Star Night worden verwacht. De Vita heeft ondanks de Remote Play-functie niet op grote schaal de console-ervaring kunnen brengen die Sony voor ogen had, maar er komt in 2018 nog genoeg uit om een deel van de Vita-fans te bedienen.
© 2018 Troublegum, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tokyoship, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.handheldplayers.com/upcoming-games/upcoming-ps-vita-games-2018
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Vita

Reageer op het artikel "De Playstation Vita in 2018"

Infoteur: Troublegum
Gepubliceerd: 12-01-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!