InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Harry Potter: Wizards Unite

Harry Potter: Wizards Unite

Harry Potter: Wizards Unite Na het wereldwijde succes van Pokémon GO komt de ontwikkelaar van dit spel, Niantic, met een nieuwe augmented reality (AR) game: Harry Potter: Wizards Unite. Het is een gratis te spelen mobiele game voor iOS en Android waarbij je de camera van je smartphone of tablet kunt gebruiken om de figuren uit het spel in de echte wereld te zien. Ditmaal zijn dat dus geen Pokémon, maar voorwerpen en personages uit de magische Harry Potter-wereld. Ook in dit spel is het de bedoeling dat je de straat op gaat om de virtuele wereld te verkennen.

Verhaal van Harry Potter: Wizards Unite

Het spel speelt zich af in het heden, in de periode na het verhaal uit de Harry Potter boekenreeks van J.K. Rowling. De wereld heeft een vreedzame periode gekend die nu ruw wordt verstoord door geheimzinnige gebeurtenissen en vreemde verdwijningen. Er is iets voorgevallen waardoor magische beesten, personen en voorwerpen zijn geteleporteerd naar de huidige wereld. Volgens het Internationale Statuut van Geheimhouding mogen dreuzels (mensen zonder toverkracht) niets weten van de magische wereld en zijn inwoners, een statuut dat door de plotselinge verschijningen in gevaar is. Om de dreuzels onwetend te houden wordt het Statuut van Geheimhouding Task Force opgericht waarbij diens leden de taak hebben alle magische voorwerpen, personen en beesten terug naar de magische wereld te sturen. Als speler van het spel word je lid van deze geheime eenheid.

Spelelementen van Harry Potter: Wizards Unite

Roeping: professor, schouwer of magizoologist

Wanneer je het spel begint moet je kiezen welk beroep of welke roeping je wilt gaan ''uitoefenen''. Elke roeping heeft zijn eigen sterktes en zwaktes en dit bepaalt voor een deel hoe het spelverloop zal zijn. De roeping die je aanneemt zorgt ervoor dat je tegen de ene vijand sterker zult zijn dan tegen de andere. Zo zijn professors goed tegen schoolgerelateerde vijanden, kunnen magizoologists goed omgaan met magische wilde dieren en zijn schouwers gespecialiseerd in het vechten tegen andere heksen en tovenaars.

Gevondelingen en troebelaars

De plotseling verschenen personen, voorwerpen en beesten heten gevondelingen (foundables) en zijn op te sporen via je kaart/plattegrond. Door op het gevondeling-icoontje op de kaart te klikken verschijnt deze op je scherm en moet je hem door middel van een toverspreuk (of meerdere) bevrijden van zijn troebelaar of confoundable (bijvoorbeeld een weerwolf of dementor). Een toverspreuk of vloek spreek je uit door een patroon op je scherm te tekenen/swipen. Het hangt van de situatie af welke spreuk en dus patroon dit is, maar over het algemeen geldt: hoe gevaarlijker de troebelaar is, hoe moeilijker het is hem te verslaan. Hoe sneller en nauwkeuriger je het patroon tekent, hoe sterker de spreuk zal zijn. Wanneer de troebelaar is uitgeschakeld keert de gevondeling terug naar de magische wereld en krijg je als speler zijnde een beloning. Deze gevondeling wordt geregistreerd in je register wat functioneert als een plakboek met stickers.

Toverdranken en herbergen

Je kunt echter niet onbeperkt dementors en weerwolven verslaan; hier heb je genoeg toverdranken en -spreuken voor nodig. Elke spreuk die je uitspreekt wordt van je 150 punten afgetrokken (één punt per spreuk) en deze kun je weer aanvullen door eten te kopen in gebouwen genaamd herbergen. Dit eten, en andere zaken, is te koop met goud of coins die in het spel te verdienen zijn. Toverdranken zijn ook in te zetten in een gevecht en moet je zelf brouwen. De benodigde ingrediënten kun je overal in het spel tegenkomen en zijn ook te koop in kassen. Wanneer je alle ingrediënten bij elkaar hebt gesprokkeld kun je je toverdrank gaan brouwen, dit neemt echter wel wat tijd in beslag. Hoe lang dit duurt is per toverdrank verschillend.

Vestingen

Naast het opsporen van gevondelingen en het verslaan van troebelaars is er nog een gamemodus die gericht is op vechten: de vestingen. Een vesting is een gebouw dat je samen met andere online spelers kamer voor kamer uit moet spelen. Een kamer staat gelijk aan een level en om bij kamer twee te komen moet je eerst kamer één hebben uitgespeeld. In elke kamer bevinden zich vijanden (de personen en wezens die ook als troebelaars kunnen verschijnen) die je door middel van een één-op-één gevecht moet verslaan. Wanneer je samen met je teamgenoten, de andere online spelers, alle vijanden hebt verslagen heb je de kamer uitgespeeld en kun je door naar de volgende. In een hogere kamer zullen de vijanden moeilijker te verslaan zijn, maar krijg je ook een grotere beloning.

Het vechten werkt min of meer hetzelfde als bij het gevecht tegen een troebelaar: door het swipen van een patroon op je scherm kun je toverspreuken afvuren. Hoe beter je dit patroon swipet, hoe krachtiger de spreuk zal zijn. Daarnaast moet je jezelf ook verdedigen tegen aanvallen van de tegenstander, ook dit doe je door een bepaald patroon te swipen. Door toverdranken te drinken kun je je eigen schade die door de vijand is aangericht laten afnemen.

Upgrades en ervaringspunten

Door het spel te spelen: gevondelingen op te sporen en te bevrijden, vestingen te bespelen, toverdranken te bereiden etc., verdien je ervaringspunten. Deze ervaringspunten verdien je per categorie. Je kunt bijvoorbeeld veel punten hebben voor het spelen in vestingen maar weinig voor het opsporen van gevondelingen. Alle categorieën samen vormen je algehele level.

Daarnaast kun je ook upgrades doorvoeren in verschillende categorieën. Zo kun je een upgrade kopen waardoor je minder snel dood gaat in gevechten, of waarmee je aanvallen krachtiger worden. Wanneer je deze upgrades kunt doen hangt af van je beloningen en ervaringspunten, maar ook van het beroep dat je hebt gekozen.

Augmented Reality (AR)

Zoals beschreven is Harry Potter: Wizards Unite een spel dat gebruik maakt van Augmented Reality. Met de AR-functie aan zie je voorwerpen en karakters uit het spel in de echte wereld verschijnen. Wanneer je door een park loopt kun je op je scherm een dementor tussen de struiken aantreffen of een aardmannetje achter een boom zien wachten. Het is overigens ook mogelijk om het spel te spelen zonder AR, de functie is via instellingen uit te schakelen. Wanneer je speelt met de AR-functie uit zullen de animaties ietwat soepeler lopen en wordt er minder van de accu van je smartphone of tablet gevergd.

Harry Potter: Wizards Unite gratis spelen

Het spel is gratis te downloaden en te spelen. Het goud dat wordt gebruikt om o.a. ingrediënten mee te kopen en sommige upgrades mee te doen, zijn in het spel te verzamelen. Harry Potter: Wizards Unite werkt echter volgens het freemium model: wanneer je sneller vorderingen wilt maken kun je dit goud ook in handen krijgen door ze met echt geld te betalen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld upgrades eerder uitvoeren en zorgen dat je toverdrankjes sneller klaar zijn. In de online winkel die de Weg-is-weg wordt genoemd kun je aankopen doen met goud of met echt geld. Niantic heeft aangegeven dat er geen functies of voorwerpen in het spel zijn (en komen) die enkel kunnen worden vrijgespeeld door echt geld uit te geven.

Releasedatum van Harry Potter: Wizards Unite

De officiële lancering van Harry Potter: Wizards Unite is op vrijdag 21 juni 2019. Vanaf deze datum is het spel te downloaden in de Verenigde staten en het Verenigd Koninkrijk. Bij de lancering van Pokémon GO kende Niantic vele problemen door onder andere overbelasting van de servers, dit is een reden geweest om Harry Potter: Wizards Unite geleidelijk vrij te geven i.p.v. een mondiale release. Het spel wordt in een aantal landen tegelijk vrijgegeven; vanaf 23 juni 2019 is het spel ook in Nederland en België te spelen.
© 2019 Javier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biografie: Harry PotterBiografie: Harry PotterHarry James Potter is het wereldbekende fictieve personage dat de hoofdrol speelt in de serie die zijn naam draagt: Harr…
Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden, (film)trilogieFabeldieren en Waar Ze Te Vinden, (film)trilogieDavid Yates, bekend als regisseur en filmmaker van diverse Harry Potter-films, maakt in 2014 bekend dat er een nieuwe tr…
Hermione Granger / Hermelien GriffelHermione Granger / Hermelien GriffelHermione Jean Granger is een van de drie hoofdrolspelers in de zeer bekende Harry Potter serie die geschreven werd door…
Engelse kinderboekenschrijvers: J.K. RowlingDe boeken en films over Harry Potter zijn wereldwijd bekend. Schrijfster J.K. Rowling heeft zeven delen van de Harry Pot…
Hufflepuff / HuffelpufHufflepuff / HuffelpufIn de magische wereld van Harry Potter gaan tovenaarskinderen niet naar gewone scholen als Eton, maar naar toverscholen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blueberrykings111, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Niantic_Labs
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter:_Wizards_Unite
  • https://www.nu.nl/reviews/5945271/eerste-indruk-speel-tovenaar-in-harry-potter-game-van-maker-pokemon-go.html
  • https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/harry-potter-wizards-unite-nu-beschikbaar/?API_COOKIE_REDIRECTED=True

Reageer op het artikel "Harry Potter: Wizards Unite"

Infoteur: Javier
Gepubliceerd: 25-06-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!